خانه / با سر آشپز / ژوئل روبوشان پرافتخارترین سرآشپز قرن
ژوئل روبوشان

ژوئل روبوشان پرافتخارترین سرآشپز قرن

او را آشپز قرن نامیده‌اند.

ژوئل روبوشان آشپز و رستوران‌دار فرانسوی است که  زنجیره‌ای از رستوران‌های فرانسوی در ۱۲ شهر جهان را دراختیار دارد. او در ۷ آپریل ۱۹۴۵ در فرانسه متولد شد و یکی از چهار فرزند خانواده بود. در سال ۱۹۶۰ در سن ۱۵ سالگی به عنوان کارآموز شیرینی پزی در یک هتل شروع به کار کرد. در سال ۱۹۶۶ تحت عنوان کارآموز به سازمان فرهنگی هنری “Compagnon du Tour de France” پیوست. این کار او را قادر ساخت تا به سراسر کشور سفر کند و تکنیک‌های آشپزی محلی را فرا بگیرد. با ما در این بخش از مجله فیدیلیو همراه باشید تا با این اعجوبه آشپزی قرن بیشتر آشنا شویم.

ژوئل روبوشان

او در ۲۸ سالگی به عنوان سرآشپز هتل “Concorde-Lafayette “منصوب شد. در سال ۱۹۷۶ برنده جایزه ” Meilleur Ouvrier de France” (هنرمند برجسته فرانسه) برای هنرهای آشپزی شد. این رقابت هر چهارسال یک بار برگزار و بهترین هنرمند فرانسه انتخاب می‌شود. در آن زمان او ۳۱ سال داشت و برای ابداع فنون آشپزی منحصر به فرد موفق به دریافت این جایزه شده‌بود. در اواسط ۱۹۸۰ او را ” primus inter pares of Paris” نامیدند. این یک عنوان افتخاری برای افرادی است که در میان همتایان خود داری احترام ویژه ای‌ست.

طعم غذاهای فرانسوی در رستوران‌های ژوئل روبوشان بی‌نظیر است.

در سال ۱۹۸۱ روبوشان اولین رستوران خود را به نام “جامین” در پاریس افتتاح کرد که یک سال بعد موفق به دریافت اولین ستاره میشلن شد. جامین دو سال بعد ستاره دوم و سومین را‌ در سال ۱۹۸۴ دریافت کرد. در سال ۱۹۸۹ لقب “آشپز قرن” توسط آکادمی “Gault Millau “(کتاب راهنمای برترین رستوران‌های فرانسوی، که یکی از معتبرترین سیستم‌های ارزیابی کیفیت رستوران‌ها در فرانسه است) به وی تعلق گرفت.

ژوئل روبوشان

این آشپز فوق‌العاده موفق بازنشستگی خود را -در اوج فعالیتش- در سن ۵۰ سالگی اعلام کرد و پس از آن تمرکز خود را بر آموزش آشپزان جوانتر گذاشت. او مربی سرآشپزان مشهوری مثل گوردن رامسی، اریک ریپرت و مایکل کاینس بوده‌است. همچنین چندی بعد با بازگشایی رستوران‌های جدید با نام خود در سرارسر جهان، به صحنه رقابت بازگشت. روبوشان چندین برنامه‌ آشپزی تلویزیونی در فرانسه را میزبانی کرده‌است. او از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹  مجری برنامه “آشپزی مثل یک آشپز بزرگ” که از تلویزیون FT1  پخش می‌شد بود. در سال ۲۰۰۰ نیز برنامه ” البته که غذا خوب است” را که از شبکه ۳ فرانسه پخش می‌شد، میزبانی کرد.

دریافت بیشترین تعداد ستاره‌های میشلن

ژوئل روبوشان آشپز مشهور جهان، یک امپراتوری برای بیش از ۲۰ رستوران بی‌نظیر در بانکوک، هنگ کنگ، لاس وگاس، لندن، ماکائو، موناکو، پاریس، سنگاپور، توکیو و تایپه را دراختیار داشت. رستوران‌های روبوشان با نام آشپزی مدرن و استفاده از مواد منحصربه فرد شهرت یافت. او از طریق رستوران‌های مختلفی که دارد، از جمله رستورانی در سنگاپور که اخیر ۳ ستاره گرفته است، مجموعا ۳۱ ستاره میشلن را به دست آورده که این بیشتر از هر آشپز دیگری در دنیاست.(میشلن قدیمی‌ترین مرجع هتل و رستوران در اروپاست که به رستوران‌های برتر تا ۳ ستاره اهدا می‌کند. دریافت ستاره‌های میشلن تاثیر بسزایی در بالا رفتن درآمد رستوران‌های دریافت کننده دارد.)

ژوئل روبوشان

ابداع رو‌ش‌های نوین در طبخ غذای فرانسوی

او در غذاهای نوین فرانسه تاکید بسیار بر طبخ غذاهای نوول داشت. غذای نوول یک سبک مدرن پخت و پز است که از غذاهای حجیم و سنگین اجتناب کرده و به تازگی و سلامت غذا اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. روبوشان تاثیر‌گذارترین آشپز فرانسه در غذاهای نوول است .

ژوئل روبوشان

ژوئل روبوشان در ابتدا الگوی خود را بر طبخ غذاهای ساده قرارداد و مسیر آشپزی خود را با ایجاد یک سبک خوش طعم‌تر با رویکرد مواد غذایی طبیعی ادامه داد. او برای کمال گریی در مورد غذا شناخته شده بود. می‌گفت: “چیزی به نام غذای کامل وجود ندارد غذا همیشه می‌تواند بهتر باشد.”

لیست جوایز و افتخارات این هنرمند ارزشمند بسیار طولانیست؛ از جمله آنها می‌توان به جایزه بزرگ” MGM Grand”، بهترین رستوران فرانسوی در لاس وگاس در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، بهترین سرآشپز لاس وگاس و جایزه بهترین دستاورد سالانه در بین ۵۰ رستوران‌ برتر جهان در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد.

ژوئل روبوشان

ژوئل روبوشان چندین کتاب آشپزی به زبان فرانسه منتشر کرده‌است که دوتای آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند. از کتاب‌های او می‌توان، دستور پخت ژوئل روبوشان برای تمام فصول، زندگی و غذا نوشته ژوئل روبوشان و دکتر نادیا ولف و پنیرهای فرانسوی را نام برد.

ژوئل روبوشان

او در آگوست سال ۲۰۱۸ در سن ۷۳ سالگی و پس از یک دوره مبارزه طولانی با سرطان درگذشت. سرآشپزها، رستوران‌داران و نویسندگان غذا در سراسر دنیا به وی ادای احترام کردند. گوردون رامسی او را “پدرخوانده میشلن” نامید. این یک روز غم انگیز برای هرکسی در صنعت غذا و میلیون‌ها افرادی‌ است که هنر او را لمس کرده بودند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.