خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / چرا، چگونه و از کجا یک شکلات خوب بخریم؟
شکلات خوب

چرا، چگونه و از کجا یک شکلات خوب بخریم؟

شکلات یکی از محبوب‌ترین انواع خوراکی است و جای تعجب ندارد که برای مدت زیادی زیر کشت بوده و هنوز هم مردم برای آن سرو دست می‌شکنند. شکلات در اشکال و گونه‌های مختلفی یافت ‌‌‌می‌شود از موس، برونی و کیک تا‌هات چاکلت و شکلات تخته‌ای. شکلات در مراسم و اتفاق‌های مختلفی هدیه داده ‌‌‌می‌شود، مانند ولنتاین، تولد، سال نو و … .

هنر استخراج آن از دانه‌های کاکائو در آمریکا ابداع شد و توسعه پیدا کرد و در نهایت فراگیر و در سراسر جهان پخش شد. هم اکنون شکلات یکی از بهترین و موفق‌ترین خوراکی‌های کشف شده در کل تاریخ است.

با ما در مجله فیدیلیو همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد این خوراکی محبوب را با شما به اشتراک بگذاریم.

شکلات به خوراکی‌های مشتق از کاکائو گفته می‌شود. این ماده غذایی پر طرفدار و انرژی زا، بطور معمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبت‌های متفاوت تولید می‌شود. شکلات مجموعه ای از خواص درمانی دارد.

10 مزیت و فایده یک شکلات خوب برای سلامتی:

1- مناسب برای قلب و گردش خون

2- کاهش خطر سکته مغزی

3- سرشار از مواد معدنی

4- کاهش کلسترول و چربی بد خون

5- مفید برای پوست شما

6- می‌تواند موجب کاهش وزن شود

7- مفید برای مادران و نوزادان

8- پیشگیری از دیابت

9- بسیار مناسب برای مغز

10- ایجاد حس سرخوشی

 

روزهای خاص برای شکلات

هر چند که این روزها بسیاری از افراد سعی می کنند در مناسبت های مختلف مانند تولد و یا دید و بازدید به جای هدیه دادن گل و شیرینی، از شکلات استفاده کنند اما با این حال این قهوه ای دوست داشتنی روزهای خاص دیگری نیز دارد. 7 جولای در اروپا و 13 جولای در آمریکا به عنوان روز شکلات شناخته و جشن گرفته ‌‌‌می‌شود. به جز این دو روز در روز ولنتاین هم به این شیرینی خوشمزه توجه بسیار زیادی می شود.

 

10 شکلات پر فروش جهان

10- کیت کت (Kit kat)

این شکلات که ویفری و با روکش شکلاتی است در انگلستان اختراع و در حال حاضر توسط کمپانی نستله تولید می‌شود. کیت کت به قدری محبوب است که حتی از اسم آن در نسخه‌‌ای از سیستم عامل اندروید هم استفاده شده است.

9- شکلات مارس (Mars)

این شکلات هم برای اولین بار در انگلستان تهیه و تولید شد. خواهرهای این شکلات “راه شیری” و “5 ستاره” هستند. شعار تبلیغاتی این شکلات ” لذت بی اندازه است” که بسیار بر بانوان و کودکان تاثیر گذاشته است.

8- گلکسی (Galaxy)

این شکلات طعم‌های مختلفی از شیری و میوه‌ای تا آجیلی دارد.

7- کادبری (CadBury)

این شرکت انگلیسی بوده و از سال 2010 تحت مالکیت آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

6- تابلرون (Toblerone)

این شکلات سویسی است و بخاطر ظاهر سه گوش متفاوتش شناخته می‌شود.

5- پاتچی (Patchi)

این برند محبوب‌ترین شکلات در لبنان است که هم اکنون در بیش از 29 کشور دنیا به محبوبیت رسیده است و معتبر ترین برند در خاورمیانه است. پاتچی برندی لوکس بوده و 50 مدل مختلف شکلات دارد.

4- گایلیان (Guylian)

این شکلات بلژیکی است و به خاطر شکل صدفی‌ای که دارد مشهور است.

3- جراردلی (Ghirardelli)

این کمپانی از سال 1852 در آمریکا مشغول به فعالیت است و سومین شرکت قدیمی‌شکلات سازی در آمریکاست.

2- لینت و اسپرانگلی (Lindt & Sprungli)

این شرکت هم سویسی بوده و تاریخ تاسیسش به سال 1836 باز می‌گردد و بخاطر شکلات لیندور خود معروفیت کسب کرده است.

1- فررور روچر (Ferreor Rocher)

فررور روچر، پر فروش ترین شکلات جهان این شکلات گرد و شیرین شکلاتی است که ترکیبی از فندوق و ویفر و نوتلا است. هر سال بیش از 3.6 میلیار عدد از این شکلات در بیش از 35 کشور جهان به فروش می‌رسد.

 

شکلات فروش‌های خاص تهران

اگر بخواهیم در چند محل برای فروش شکلات‌های دست ساز و با کیفیت و در مدل‌های مختلف اشاره کنیم می‌توانیم به سه قنادی زیر که به خاطر پرتقال‌های شکری با روکش شکلاتی نیز معروفیت دارند اشاره کنیم. این شکلات‌ها بیش‌تر مورد توجه هموطنان ارامنه قرار دارد و معمولا در زمان سال نوی میلادی فروش بالایی دارند.

 

شکلات فروشی‌های مشهور تهران

شکلات‌های بسته بندی شده و شرکتی در تمام سطح شهر و فروشگاه‌ها و سوپری‌ها یافت می‌شوند. اما حرفه‌ای‌ها و عشاق واقعی شکلات برای تهیه این خوارکی جادویی به مکان‌های مانند کوچه مروی در خیابان ناصر خسرو و پله نوروزخان در بازار بزرگ تهران سر می‌زنند چرا که تنوع بسیار خوبی از شکلات‌های روز دنیا را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار می‌دهند.

از نام‌های معروف دیگر برای فروش شکلات می‌توان به شهر شکلات، امیر شکلات و … نام برد.

 

فیلم‌های شکلاتی

اگر بخواهیم سه تا از معروف ترین فیلم‌هایی که تاکنون با محوریت شکلات ساخته شده است را نام ببریم حتما باید به سه اسم زیر اشاره کنیم:

1- شکلات

شکلات داستان خیالی یک مادر (با بازی ژولیت بینوش) را نقل می‌کند که به همراه دختر شش ساله‌اش به یک شهر فرضی در فرانسه مهاجرت می‌کند. مادر همراه با دخترش به تولید شکلات مشغول می‌شود و شکلات‌های او زندگی مردم این شهر کوچک را به سرعت دستخوش تغییراتی جالب و خنده دار می‌کند.

2- چارلی و کارخانه شکلات سازی

در لندن چارلی، پسری کوچک و فقیر، با پدر و مادرش به‌همراه دو پدربزرگ و مادربزرگ پیر خود در کانون گرم خانوادگی زندگی می‌کند و فقر را احساس نمی‌کند. چارلی علاقه زیادی به شکلات دارد، ولی به حدی فقیر است که هر سال فقط یک شکلات می‌خورد.

3- مثل آب برای شکلات

مثل آب برای شکلات داستان زندگی زنان نسل‌های گذشته مکزیک است که به سبک رئالیسم جادویی و با زبان خانگی و فرم زنانه ( نوشتار زنانه) نگارش شده‌است. این رمان، عشقی زیبا را در کنار مبارزه یک زن با سنت‌های جامعه خود نشان می‌دهد.

 

چند حقیقت مهم در مورد شکلات

  • بوی شکلات باعث افزایش تشعشع موج تِتای مغز ‌‌‌می‌شود که منجر به آرامش خواهد شد.
  • برای تهیه هر تخته شکلات 200 گر‌‌‌می‌‌تقریبا 400 دانه کاکائو لازم است.
  • ابداع کننده فرمول کوکی با شکلات چیپسی مالکیت تجاری فرمول خود را در ازای تامین مادام العمر شکلات به شرکت نستله فروخت.
  • شکلات‌های M&M در سال 1941 به این منظور تهیه شد تا در دستان سربازان جنگ جهانی آب نشود و بتوانند از وجود شکلات در تلخی جنگ لذت ببرند.
  • شکلات به شدت برای حیوانات مخصوصا برای سگ‌ها خطرناک است.
  • شکلات خاصیت آنتی باکتریایی دارد که از پوسیدگی دندان جلو گیری ‌‌‌می‌کند.
  • نوتلا در خلال جنگ جهانی دوم توسط یک شیرنی پز ایتالیایی با اضافه کردن کره فندوق به شکلات به منظور افزایش میزان شکلات ابدا شد.

 

این مطالب هم جالب  هستند آن ها را بخوانید:

ده کافه دنج عاشقانه برای قرارهای دونفره

نکاتی برای یک قرار عاشقانه در رستوران

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.