خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / با این غذاها از سرطان سینه پیشگیری کنید

با این غذاها از سرطان سینه پیشگیری کنید

بارها و به بهانه های مختلف شنیده‌اید افراد باید همواره در وعده‌های غذایی خود از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده نمایند، و این موضوع درخصوص دختران اهمیت بیشتری دارد. چرا که آن‌ها بیشتر در معرض سرطان سینه هستند. در این مطلب از مجله فیدیلیو  دلایل علمی این موضوع را بیان خواهیم کرد.

تحقیقات جدید نشان می دهند خوردن غذاهایی با میزان فیبر بالا در طول نوجوانی و بزرگسالی خطر ابتلای زنان به سرطان پستان را کاهش می دهد. در واقع با مصرف هر 10 گرم فیبر در روز برای بزرگسالان، خطر سرطان سینه به میزان 13 درصد کاهش می‌یابد.

این تحقیق موادغذایی مورد استفاده زنانی که در مطالعات سلامت جامعه پرستاری شرکت کرده بودند را مورد بررسی قرار داد. در سال 1991، بیش از 90 هزار زن جوان پرسش‌نامه‌هایی درخصوص نوع مواد غذایی مصرفی خود (در زمان حال حاضر) تکمیل نمودند. علاوه بر این، بیش از 44 هزار نفر از این زنان پرسش‌نامه‌هایی درخصوص نوع مواد غذایی مصرفی خود در دوران دبیرستان را نیز تکمیل کردند. بررسی‌ها مصرف فیبر و میزان ابتلای افراد به سرطان سینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

سرطان پستان

میوه و سبزی دشمن سرطان سینه 

یافته ها حاکی از آن بودند زنانی که در دوران نوجوانی میزان موادغذایی بیشتری حاوی فیبر مصرف کرده بودند، 16 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. همچنین این دسته از زنان نسبت به سایرین که از وعده های غذایی حاوی فیبر کمتری استفاده کرده بودند، 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از زمان یائسگی قرار دارند.

میوه و سبزیجات از جمله متداول ترین منابع غنی از فیبر هستند که به راحتی و به وفور در دسترس همگان قرار دارند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش مهم و بسزایی را ایفا می‌کنند.

دانشمندان دریافته اند سرطان پستان به شدت با سطح استروژن بالا در خون مرتبط است. از این رو به دنبال راه حلی برای کاهش سطح این هورمون در خون هستند.

در همین راستا نتایج تحقیقاتشان نشان داده است غذاهای غنی از فیبر مانع باز جذب استروژن (جذب مجدد استروژن در خون) شده، در نتیجه سطح این هورمون در خون کاهش یافته و خطر ابتلا به این بیماری در زنان کاهش می‌یابد.

پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه و چاقی با فیبر

البته، فیبر به دلایل متعدد بسیاری برای افراد و بدن مفید می باشد. مصرف فیبر در زمینه دیگری نیز خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد، و همینطور به افراد در متعادل نگاه داشتن وزن شان کمک می‌کند.

از جمله استفاده مواد غذایی فیبردار در میان وعده ها است که طرفداران بسیاری دارد. به عنوان میان وعده و اسنک کودکان و بخصوص دختران را به خوردن میوه ها و سبزیجات ترغیب نمایید.

میوه را در کیف کودکان قرار دهید تا در زنگ تفریح و هنگام بازی بتوانند آن را بخورند و یا هنگام صرف غذا در منزل سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. فراموش نکنید کودکان از بزرگسالان بخصوص پدر و مادر خود الگوبرداری می‌کنند.

شما با مصرف منظم میوه و سبزیجات می توانید الگوی خوبی برای آنان باشید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.

یک نظر

  1. سلام
    لطفا از تصاویر مناسب تر استفاده کنید این درست نیست که برای جلب بازدیدکننده بیشتر از تصاویر زنان استفاده ابزاری بشه.
    ممنون