خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / نحوه پوشش پرسنل رستوران
پوشش پرسنل

نحوه پوشش پرسنل رستوران

انتخاب سرآشپزهای حرفه‌ای یا یک گروه افراد کم تجربه برای شروع به کار رستوران اگر چه شرایط متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که پوشش پرسنل تاثیر بسزایی در موفقیت شما خواهد داشت. به عنوان صاحب کسب و کار باید اطمینان یابید اولین تاثیری که پرسنل تان در اولین برخورد با مشتری بر جای می‌گذارد تاثیر مثبت است و شما نسبت به آن مسئول هستید.

از جمله راهکارهایی که می‌توان در راستای تاثیر گذاری مثبت پیش گرفت، تهیه لباس کار هماهنگ یونیفرم برای پرسنل می‌باشد. نکاتی که در ادامه و در بخش ورود غیرحرفه‌ای ها ممنوع مجله فیدیلیو به آنها اشاره می‌شود.

پوشش پرسنل

تعیین و مشخص نمودن راهکارهای کلی

چنانچه تمایل دارید کارکنان در محل کار احساس راحتی داشته باشند لباس کار آنها باید از شرایط محلی و مکانی که در آن حضور دارند، پیروی کند. در این صورت ریسک کار و بازخوردهای منفی و شکایات به حداقل ممکن می‌­رسد.

ناخن­‌ها: درمواقعی که کارکنان بدون دستکش کار می‌کنند تمام اصول بهداشتی ناخن­‌ها باید رعایت شود.

دستکش­‌ها: کارکنان باید از دستکش‌های یک بار مصرف در زمان رسیدگی به غذاهای آماده مشتریان استفاده نمایند و این دستکش‌ها باید در اندازه‌های مختلف تهیه شود. کارکنان باید دست هایشان را قبل از پوشیدن دستکش بشویند و دستکش­‌های کهنه و پاره تعویض شوند. دستکش‌های معمولی که قابلیت چندین بار استفاده را دارند باید مطابق اصول بهداشت شسته شده و زخم­‌ها و جراحات باید با دستکش پوشیده شوند.

موها: کارکنان و پرسنلی که نوشیدنی و غذاهای بسته بندی شده به مشتریان ارائه می‌دهند نیازی به پوشاندن موهای خود ندارند اما آن دسته از کارکنان که به طور دائم با غذاها در تماس هستند باید موهای سر و دست خود را بپوشانند. وجود مو در غذا برای هیچکس مطلوب نیست.

جواهرات: بعضی رستوران­‌ها برای کاهش خطرات و آلودگی‌­ها استفاده از جواهراتی از قبیل گوشواره،گردنبند، ساعت و دستبند را ممنوع کرده‌اند.

لباس و پوشش پرسنل: کارکنان باید از لباس مخصوص کار و لباس‌های تمیز استفاده کنند. لباسی که در خارج از رستوران بر تن دارند هنگام کار تعویض شود.

بهداشت شخصی: تعبییه حمام و دوش‌­هایی برای کارکنان رستوران برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی به دلیل در تماس بودن با غذاها و شستن دستها قبل از شروع کار و شستن لباس‌های مخصوص کارکنان به صورت روزانه باید در برنامه کاری یک رستوران لحاظ شود.

پوشش پرسنل

اجرای راهکارها  در پوشش پرسنل رستوران                                                                        

  1. در قرارداد کتبی به قوانین پوششی و ظاهری اشاره شود.
  2. برای پرسنل و کارکنان لباس کار تهیه نمایید یا بگویید دقیقا چه مواردی را خودشان تهیه نمایند. البته هزینه‌ها بر عهده رستوران است.
  3. با کارکنان در مورد اهمیت لباس کار صحبت کنید.

اولین تاثیرگذاری: رستوران توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، الگوی رفتاری، لباس کار کارکنان و ظاهر آنها از جمله مواردی هستند که مشتری در اولین تجربه حضورش در رستوران آنان را هدف قرار می‌دهد.

برند سازی: لباس کار کارکنان شما هویت و برند رستوران شماست بنابراین بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهید آن را انتخاب کنید.

روحیه کارگروهی: لباس کار کارکنان باید به نحوی انتخاب شود که باعث ایجاد احساس غرور و قدرت در کارکنان شود، با وجود آنکه لباس‌های خاص و فکاهی باعث جذب مشتری می­‌شوند اما روحیه و انرژی کارکنان را تضعیف کرده و تاثیر منفی بر توانایی­‌های آنان دارد.

امنیت: داشتن لباس کار مخصوص علاوه بر زیبایی و جذب مشتری باعث حفظ سلامت و امنیت کارکنان می‌شود. به طور مثال لباس سر آشپزها و پوشیدن شلوارهای بلند مانع از سوختگی در زمان انجام کار می‌شود.

جدیت در اجرای راهکارها

اطلاعات مدیر در مورد قوانین لباس کار و نوع پوشش پرسنل باید به روز باشد و همچنین مدیر باید پیگیر هر گونه نقض این قوانین باشد.

  • مدیر باید در مورد صحت گزارشات مربوط به نقض قوانین توسط کارکنان بررسی­‌های لازم را انجام دهد
  • مدیر نباید کارکنان خاطی را در مقابل مشتریان و همکاران توبیخ کند.
  • مدیر باید دلیل نقض قوانین و ضوابط را از کارکنان خاطی جویا شود.
  • دادن فرصت دوباره به کارکنانی که برای بار اول قانونی را نقض می‌کنند.

[et_bloom_inline optin_id=optin_3]

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.