خانه / اخبار / پر طرفدار‌ترین افطار های ماه رمضان در سرتاسر دنیا
پر طرفدار‌ترین افطار

پر طرفدار‌ترین افطار های ماه رمضان در سرتاسر دنیا

یک سایت معتبر از مخاطبانش در سراسر دنیا خواسته تا نظراتشان را درباره افطاری‌های خوشمزه و پرطرفدار کشورهای خود در ماه رمضان بنویسند. در این مطلب از مجله فیدیلیو برخی از این افطارهای پرطرفدار را آورده‌ایم.

غذاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود نه تنها برای افطارهای ماه رمضان بلکه برای سایر وعده‌های غذایی در طول سال نیز مناسب هستند.

پر طرفدار‌ترین افطار میگو با ادویه کاری

1- میگو با ادویه کاری از کشور اندونزی و مالزی

این غذا از میگو، آناناس، فلفل چیلی خرد شده، زرد چوبه و آب نارگیل تهیه می‌شود. می‌توانید به جای آناناس تازه از کمپوت آناناس استفاده کنید ولی سعی کنید که آناناس‌ها در برش‌های مناسب خرد شوند. این غذا بسیار خوش طعم بوده و رنگی زیبا دارد. برای طرفداران غذاهای دریایی، میگو با ادویه کاری بسیار لذیذ خواهد بود.

 

دلمه برگ مو

2- دلمه برگ مو از مصر و لبنان

دلمه برگ مو (برگ درخت انگور) غذایی است که در فصل بهار تهیه می‌شود. زمانی که درخت انگور برگ‌های تازه و نرمی ‌دارد این برگ‌ها چیده شده و بین برگ‌ها با گوشت چرخ کرده گوساله، پیاز سرخ شده، لپه، برنج، رب گوجه فرنگی و ترشی پر می‌شود. ممکن است ترشی آن از گوجه سبز یا غوره تهیه شود.

سمبوسه گوشت

3- سمبوسه گوشت از کشورهای سومالی، اتیوپی و یمن

افطار بدون سمبوسه گوشت تکمیل نمی‌شود. حتما باید در بین غذاهای دیگر سمبوسه هم باشد. بخصوص سمبوسه گوشت. اگر چه می‌توان این سمبوسه‌ها را از عدس یا سبزیجات دیگر پر کرد، اما سمبوسه گوشت را هم امتحان کنید. این غذا بسیار لذیذ و خوش طعم است. در واقع سمبوسه گوشت به عنوان یک غذای اصلی و حاوی پروتئین به حساب می‌آید.

 

دم پختک

4- دم پختک (برنج دمی ‌با رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی) و مرغ از کشور نیجریه

برای افطار هیچ غذایی مثل مرغ مزه دار شده و سرخ شده همراه با برنج و نخودفرنگی دلچسب نخواهد بود و همچنین دم پختک یا همان برنج دم شده با گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی از جمله غذاهای سنتی به حساب می‌آید.

این غذا را با گوجه فرنگی، ادویه و عصاره گوشت تهیه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

 

پوره مرغ طعم دار با زنجبیل

5- پوره مرغ طعم دار با زنجبیل، سیر و روغن زیتون از فیلیپین

این غذا از پوره مرغ طعم دار، یک لیوان آب، تخم مرغ پخته، ماهی آنچوی خشک و سرخ شده و نان تست تهیه می‌شود. به عنوان ادویه و طعم دار کردن این غذا نیز از پودر زنجبیل، سیر تازه و روغن زیتون استفاده می‌شود.

 

کوفته

6- کوفته از کشور ایران

هیچ ماهی مثل ماه رمضان شما را به فرهنگ کشورتان نزدیک نمی‌کند. این ماه باعث می‌شود تا مادرتان غذای مورد علاقه شما را بپزد. کوفته از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که شهرت جهانی دارد. پخت کوفته نیازمند مهارت خاصی است. مواد اولیه تشکیل دهنده کوفته عبارتند از گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، پیاز، تخم مرغ و انواع ادویه‌ها می‌باشد. داخل کوفته و در میان آن از انواع آلو و گردو استفاده می‌شود. یک بار کوفته ایران را امتحان کنید و خواهید دید طعم آن هیچ گاه از خاطرتان نمی‌رود.

 

7- گوشت گوساله ادویه دار از جنوب شرقی آسیا

باید حتما یک رمضان را در اندونزی به سر ببرید. هر سال ماه رمضان دستفروشان خیابانی 2 ساعت قبل از افطار در خیابان‌ها غذاهای خانگی خود را می‌فروشند و شما باید در خرید دقت کنید زیرا تنوع و تعداد غذاها زیاد است. از جمله این غذاها گوشت گوساله  ادویه دار است. با هر گاز طعم لذیذ آن را با تمام وجود حس می‌کنید.

تلگرامشامی‌کباب

8- شامی‌کباب از پاکستان

نه گفتن به شامی‌کباب پاکستان تصمیم بسیار دشواری است. غذای لذیذی که با گوشت چرخ کرده، عدس و برنج تهیه می‌شود. تمامی‌ مواد را پخته، کوبیده و با یکدیگر مخلوط می‌کنیم. در آخر به صورت کوکو سرخ می‌کنیم. عطر شامی‌کباب هوش از سرتان می‌برد.

 

رولت مرغ

9- رولت مرغ

رولت مرغ را با مرغ پخته و سرخ شده یا بال کبابی یا با بعضی از مرغ‌های سرخ شده خانگی اشتباه نگیرید. مرغ را کبابی کرده به سس مورد نظر آغشته و همراه با گوجه فرنگی و سبزی نعناع داخل نان نازک مانند نان لواش یا تافتون قرار می‌دهیم.

 

سمبوسه سبزی

10-سمبوسه سبزی از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش

سمبوسه غذایی سمبولیک و بسیار لذیذ است. رمضان بدون سمبوسه کامل نبوده و غیر ممکن است. در سمبوسه تنوع مواد غذایی تشکیل دهنده بسیار زیاد است، بدین معنا که هم می‌توان برای افراد میانسال با رژیم غذایی خاص و هم برای افراد دیگر سرو شود. مواد تشکیل دهنده آن خمیر نازک یا نان لواش، جعفری خرد شده، ادویه، پیاز، رب گوجه فرنگی و برای سس روی آن تمبر هندی لازم است. در بعضی مناطق آن را شیرین می‌خورند، اما در اصل تند و ترش است و بیشتر مردم جنوب ایران و کشورهای خاورمیانه به خصوص هند، پاکستان و بنگلادش آن را درست می‌کنند که سلایق‌شان تقریبا یکسان است.  همه آن را تند و ترش درست می‌کنند و البته به همراه دارچین زیاد. برخی مناطق برای آنکه سمبوسه مقوی‌تر بوده و حاوی پروتئین باشد در مواد تشکیل دهنده از گوشت استفاده می‌کنند.

 

هریس Harees

11-هریس Harees از امارات متحده عربی

یکی ازغذاهای خوشمزه و پر طرفدار در افطارهای امارات متحده عربی هریس نام دارد. این غذا دارای گندم، جو و مقداری گوشت است (همچنین می‌توان از مرغ، گوشت گوساله یا بره و گوشت گوسفند استفاده کرد). این مواد با هم پخته می‌شوند و با یکدیگر ترکیب شده و به شکل یکدست در می‌آیند. این غذا در ماه رمضان عالی است و به روزه داران کمک می‌کند تا در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشند و مواد مغذی و لازم برای بدن را تامین می‌کند. بر روی هریس می‌توان از روغن حیوانی برای خوشمزه شدن بیشتر استفاده کرد.

 

12-آبمیوه‌های سرد و طبیعی محبوب در اقصی نقاط دنیا

پس از افطار کردن با خرما و آب بهترین خوراکی که به ذهنم خطور می‌کند آبمیوه طبیعی و خنک تهیه شده از پرتغال، انبه، توت فرنگی، سیب و کیوی است. می‌توانید این میوه‌ها را در مخلوط کن ریخته و میکس کنید و البته برای آنکه سریع تر خنک شوند از تکه‌های یخ همراه با میوه‌ها استفاده کنید.

 

پای لوبیای سفید

13-پای لوبیای سفید از ایالات متحده

با انواع حبوبات می‌توان پای‌های خوشمزه تهیه کرده که در میان آن‌ها پای لوبیا سفید در میان مسلمانان میشیگان از محبوبیت بیشتری برخوردار است. حبوبات از جمله لوبیا سفید نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین می‌کند.  پای لوبیا سفید ظاهری زیبا داشته و یک میان وعده کامل به حساب می‌آید که می‌توان بعد از افطار خورد.

 

اسنک موز سبز

14-اسنک موز سبز از اندونزی

در اندونزی برای افطار اسنک موز داریم که از شیره خرما، شیر نارگیل و موز تهیه می‌شود. در واقع پس از آنکه روزه خود را افطار کردید برای تجدید قوا و تنوع می‌توانید از این اسنک خوشمزه و مقوی لذت ببرید. این اسنک مورد علاقه کودکان نیز هست و به سبب پتاسیم موجود در موز برای خانم‌ها مفید است.

 

پاکورا سبزیجات

15-پاکورا سبزیجات از آسیای جنوبی

در واقع می‌توان پاکورا را به عنوان نوعی سمبوسه در نظر گرفت که دستور تهیه اصلی آن حاوی سیب زمینی و پیاز است که اغلب با فلفل تند مخلوط می‌شود. امروزه بنا بر ذائقه و سلیقه به آن پنیر نیز اضافه می‌شود و یک غذای سریع و سبک عالی برای افطار است.

 

داهی بالای Dahi Balay

16- داهی بالای Dahi Balay از هندوستان

داهی بالای از جمله میان وعده‌های محبوب در هندوستان است. عدس را حداقل به مدت 6 ساعت خیسانده و به صورت خمیر در می‌آورند، سرخ کرده و سپس با انواع فلفل‌ها و با ماست، تمبر هندی و نعنا میل می‌کنند.

 

تلگرام

بورک Bourek

17-بورک Bourek از ترکیه و الجزایر

بورک نوعی ساندویچ میان وعده بسیار لذیذ و محبوب است که قبل از غذای اصلی به عنوان نوعی پیش غذا سرو می‌شود.

خوشمزه‌ترین بورک از گوشت، گوجه فرنگی خرد شده و پنیر تهیه می‌شود. بورک با تخم مرغ، تن ماهی و پیاز هم خیلی خوشمزه است. گوشت چرخ کرده و گوجه فرنگی خورد شده را داخل ماهیتابه تفت داده و ادویه مورد نظر را به آن اضافه می‌کنیم. به جای گوشت می‌توان تن ماهی یا تخم مرغ را جایگزین نمود. سپس مواد را مانند ساندیج‌های کوچک داخل نان‌های نازک می‌پیچیم.

 

کونف Künefe

18-کونف Künefe از ترکیه

کونف نوعی دسر ترد و خوشمزه است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن پنیر است و سطح آن با پودر پسته به صورت کامل پوشانده می‌شود.

 

شوربای عدس

19- شوربای عدس (عدسی) از کشورهای لبنان، فلسطین و اردن

برای افطار بخصوص در فصل تابستان که بهتر است با مایعات و آب افطار کنیم، شوربای عدس یا همان عدسی گزینه خوبی به حساب می‌آید. بدن طی روزه داری دهیدراته می‌شود و به مقادیر زیادی آب و مایعات نیاز دارد.

برای اینکه در شروع افطار معده سنگین نشود و احساس رخوت نکنیم از سوپ یا آش گرم و آبکی استفاده می‌کنیم. عدسی یا شوربای عدس غذایی خوب و مناسب است. با خوردن این نوع غذاها بدن دچار شوک نمی‌شود. اما اگر تند غذا بخوریم معده سنگین می‌شود و احساس تنبلی و خستگی می‌کنیم. خوردن عدسی همراه با آبلیمو یکی از طعم‌های بی نظیر است. از طرفی عدسی نیاز بدن به آهن را تامین می‌کند.

 

سوپ مرغ و برنج

20-سوپ مرغ و برنج از کشور موراکو

هر نوع سوپ مانند سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سوپ رشته که به صورت گرم سرو شود مورد علاقه تمام روزه داران است.  زیرا به معده کمک می‌کند پس از یک روز روزه داری آرام آرام آماده دریافت غذا شود. در تهیه این سوپ به جای انواع رشته از برنج استفاده می‌شود.

 

21- حلیم از پاکستان

حلیم در کشور پاکستان از غلات ، گوشت و ادویه تشکیل شده است. تمام این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و اجازه می‌دهند تا به آرامی ‌بپزند. در آخر نیز برای تزئین از پیاز سرخ شده و جعفری خورده شده روی آن استفاده می‌کنند.

 

چاک چوک Chakcouka

22-چاک چوک Chakcouka از کشور الجزایر

من عاشق چاک چوک (املت گوجه فرنگی) با نان داغ هستم. در این املت از لایه‌های گوجه فرنگی ضخیم و تخم مرغ به همراه پیازداغ و کمی‌هم گشنیز خرد شده برای تزیین استفاده می‌شود. املت گوجه فرنگی از جمله غذاهای محبوب در تمام دنیا است که اغلب به عنوان یک وعده غذایی سالم و کامل برای صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

23- و در آخر دست پخت مادرتان:

هر غذایی که مادر با عشق آن را بپزد قطعا خوشمزه خواهد بود این غذا می‌تواند جوجه کباب، ذرت بو داده، دم پختک یا استامبولی، آش، سوپ یا هر غذای دیگری باشد. غذا خوردن در کنار خانواده نعمتی است که با هیچ لذت دیگری قابل جایگزینی نیست.

 

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.