خانه / آشپزخانه من / روش صحیح نگهداری میوه و سبزیجات تازه
روش صحیح نگهداری از سبزیجات و میوه ها

روش صحیح نگهداری میوه و سبزیجات تازه

مانند اکثر مردم، احتمالاً شما هم برای چند روز مواد‌غذایی خریداری می‌کنید؛ پس باید مطمئن شوید که میوه و سبزیجات تازه تا حد ممکن تازه ‌می‌مانند. همه سبزیجات و میوه‌ها یکسان نیستند و این بدان معنیاست که هیچ روش واحدی به عنوان بهترین راه برای نگهداری از همه آنها وجود ندارد. برای مثال سبزیجات تازه مانند کاهو را نمی‌توان به همان روش سبزیجات ریشه‌ای مثل سیب‌زمینی یا هویج انبار کرد. همچنین، برخی از کارها مانند پوست کندن یا شستشو می‌توانند عمر آنها را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنند. نگهداری برخی سبزیجات در کنارهم نیز می‌تواند بر ماندگاری آنها اثر بگذارد.

در اینجا هرآنچه که باید برای نگهداری میوه‌ و سبزیجات تازه خود بدانید، وجود دارد. با فیدیلیو همراه باشید.

مکان خنک، خشک و تاریک

نگهداری میوه و سبزیجات تازه ، تاریک، سرد و خشک بودن محل نگهداری ،

برخی از سبزیجات برای مدت طولانی در فضای خنک یا دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور تازه می‌مانند. این مکان گاهی می‌تواند یک کابینت آشپزخانه(کابینتی که مستقیماً در کنار اجاق‌گاز قرارندارد) و یا یک انباری مخصوص نگهداری موادغذایی باشد. دمای ایده‌آل برای انباری موادغذایی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. (اگرچه ۱۰ تا ۱۵ درجه بهتر است)

ازطرفی دلیل تاریک نگه‌داشتن انباری  این است که اگر سبزیجات در معرض نور قرارگیرند، فکر می‌کنند خارج از خانه هستند و شروع به جوانه‌زدن خواهندکرد!

گیاهان قابل نگهداری در انباری شامل پیازها، موسیرها، سیر، انواع کدو زمستانی مانند کدو تنبل کدو اسپاگتی، کدو بلوطی و کدو حلوایی و انواع سیب‌زمینی (از جمله یام و سیب‌زمینی شیرین) است. اگر دمای هوا بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد باشد، آنها حداقل برای یک هفته یاحتی بیشتر مثلا یک ماه سالم می‌مانند.

درون یخچال

نگهداری میوه و سبزیجات تازه ، استفاده از کشو های کریسپر

آیا یخچال شما دارای کشوهای کریپسر است؟ (کشویی با قابلیت حفظ رطوبت و تازگی مواد با دارا بودن فناوری Moisture Balance Crisper) بیشتر یخچال‌ها این قابلیت‌ را دارند. حتی برخی از آنها به شما این امکان را می‌دهند که با باز(کاهش رطوبت) و بسته (افزایش رطوبت) کردن دریچه ورود و خروج هوا، رطوبت را تنظیم کنید. توجه داشته‌باشید که تنظیم رطوبت کم برای بعضی از میوه‌ها مناسب است، درحالی که برای نگهداری سبزیجات باید رطوبت بالا را انتخاب کنید. دمای یخچال باید بین ۱- تا ۴ درجه سانتی‌گراد باشد.

مارچوبه حتی در یخچال هم ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد. مارچوبه درون پوست به مدت ۲ تا ۳ روز  می‌ماند. اما در ادامه راهی برای افزایش چشمگیر طول عمر آن به شما خواهیم گفت.

بادمجان، کرفس، فلفل، نخود فرنگی، کنگر فرنگی و خیار تا یک هفته در یخچال ماندگارند.

برای کدو تابستانی مثل کدو سبز، کدو زرد و لوبیای سبز ۳ تا ۵ روز است.

کلم بروکلی و جوانه بروکسل بین ۳ تا ۵ روز و دوام خواهندداشت.

گل کلم ۱ هفته و قارچ‌ها ۳ تا ۵ روز تازه باقی‌‌می‌ماند.

هویج، لبو، شلغم و تربچه را می‌توان در یک کیسه پلاستیکی به مدت ۲ هفته نگهداری کرد. این در مورد کاهو و سایر سبزیجات برگی نیز صادق است و بسته به میزان ظریف بودن برگ‌ها، از ۳ روز تا یک هفته دوام خواندداشت.

روی کابینت

نگهداری میوه و سبزیجات تازه ، نگهدای برخی از میوه ها بر روی کابینت

درحالی که میوه‌های بی‌شماری مانند میوه‌های هسته‌دار، مرکبات و موز وجود دارند که باید روی کابینت نگهداری شود، تنها سبزیجاتی که باید در آنجا نگهداری کنید گوجه‌فرنگی است. گوجه‌فرنگی را روی کابینت و دور از نور مستقیم خورشید نگه‌دارید. یخچال بافت آنها را رگه رگه می‌کند.

سبزیجات و میوه‌ها را جدا از هم نگهدارید

نگهداری میوه و سبزیجات به صورت جدا از هم

اگر تابه حال شنیده‌اید که قراردادن آووکادو در یک کیسه کنار سیب باعث “رسیدن” آن می‌شود، این حقیقت دارد. دلیل آن این است که سیب و گلابی بیش از میوه‌های دیگری “گاز اتیلن” تولید می‌کنند. این گاز روند رسیدن میوه‌ و سبزیجات تازه ای که در نزدیکی آنها هستند را تسریع می‌کند.

ممکن است گاهی بخواهید میوه شما سریعتر برسد، اما در مورد سبزیجات اینگونه نیست. رسیدن سبزیجات به‌معنی خراب شدن آنهاست: ایجاد لکه، پژمردگی و زردی. پس سبزیجات خود را دور از میوه‌ها نگه‌دارید. اگر دو کشو کریپسر دارید، یکی را برای سبزیجات و دیگری را برای میوه‌ها اختصاص دهید.

به علاوه اینکه سیب، گلابی، کیوی، شلیل، زردآلو، آلو و هلو از تولید کنندگان اتیلن زیاد هستند.

در مورد سیب‌زمینی و پیاز هم آنها باید دور از هم نگه داشته‌شوند؛ البته این به دلیل اتیلن نیست. بلکه رطوبت زیاد پیاز می‌تواند باعث جوانه‌زدن سیب‌زمینی شود.

نگهداری ساقه‌های بلند

نگهداری میوه و سبزیجات ، نگهداری ساقه‌های بلند

 

 

 

این به‌طور خاص در مورد مارچوبه و پیازچه‌هاست. یک شیشه مربا تقریبا یک لیتری عالی‌ست. نوارهای روی مارچوبه را بردارید. ۲ تا ۳ سانتی‌متر از قسمت انتهایی آنها را ببرید و به‌صورت عمودی درون یک شیشه مربا قراردهید. شیشه را بیش از حد پر نکنید. نصف را با آب پر کنید، سپس ساقه‌ها را با یک کیسه پلاستیکی پوشانده و با یک باند لاستیکی محکم ببندید. با این روش مارچوبه حداقل برای یک هفته تازه خواهدماند.

کاهو: یک مورد خاص

نگهداری میوه و سبزیجات ، نگهداری کاهوها

مانند بسیاری از سبزیجات، کاهو به رطوبت نیاز دارد تا حدالمکان تازه بماند. اما علاوه بر رطوبت، کاهو به گردش هوا نیز احتاج دارد. این بدان معناست که صرف نگه‌داشتن آن در یک کیسه پلاستیکی یا داخل کشوی کریپسر باعث افزایش عمر آن نمی‌شود. کاهو در محیطی که رطوبت و گردش هوای خوبی دارد، ماندگار نخواهدبود.

روش دستیابی به این امر استفاده از همان تکنیک رستوران‌هاست. آنها برای نگه داشتن کاهوی ترد و تازه، آن را شسته و خشک می‌کنند. و سپس کاهو را در یک ظرف منفذدار (مانند آبکش) درون یخچال نگهداری می‌کنند.

قارچ: یک مورد خاص دیگر

نگهداری میوه و سبزیجات ، نگهداری از قارچ

 

قارچ‌ها باید در یک کیسه کاغذی درون یخچال نگهداری شوند نه در کیسه پلاستیکی؛ به این دلیل که قارچ‌ها دارای آب زیادی هستند و از آنجا که آب تبخیر می‌شود، می‌تواند درون کیسه پلاستیکی به دام افتاده و باعث لاغر شدن قارچ‌ها شود. کیسه‌های کاغذی به آنها اجازه می‌دهد نفس بکشند.

 

بیشتر بخوانید:

استفاده بهینه از میوه جات و سبزیجات مازاد
روش‌هایی برای خوشمزه کردن سبزیجات
انواع روش‌های پخت سبزیجات

 

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.