خانه / تاپ / نکات ضروری برای بهبود روند مدیریت رستوران
بهبود روند مدیریت رستوران

نکات ضروری برای بهبود روند مدیریت رستوران

اصول مدیریت رستوران و کافه معمولا روش‌هایی برای بهینه‌سازی امور روزمره آنهاست. اما در مورد شما – به عنوان مدیر – چه کسی این فعالیت‌های روزمره را اداره می‌کند؟ آیا می‌توانید از راهنمایی‌هایی برای کمک به مدیریت بهتر استفاده کنید؟ البته که می‌توانید. همه ما می‌توانیم.

در ابتدا، همواره به یاد داشته باشید که کار کردن بر روی خود به اندازه کار کردن بر روی کسب و کارتان مهم است یا جتی بیشتر از آن؛ زیرا همه چیز شما –نوع نگرش و برخوردتان- بر روی همه بخش‌های رستوران، از کیفیت غذا گرفته تا فضای رستوران و رفتار کارکنان تاثیر می‌گذارد.

پس به جای گشتن به دنبال روش‌های بهبود کسب و کار خود، اجازه دهید به دنبال روش‌هایی باشیم که مدیریت‌ را بهبود می‌دهند. اگر چنین کنیم همه چیز اطراف ما بهتر خواهد شد. این مقاله از مجله فیدیلیو اصول اولیه مدیریت رستوران و کافه را به شما ارائه می‌دهد؛ به کمک این نکات می‌توانید یک مدیر موفق و به دنبال آن شاهد بهتر شدن کسب و کار خود باشید.

۱-رفتار مثبت از خود به نمایش بگذارید.

حسن برخورد شما می‌تواند تاثیر مثبتی بر افرادی که وارد رستوران شما می‌شوند داشته باشد، از جمله مشتری‌ها. همچنین رفتار مثبت شما – یا عدم آن – می‌تواند به طور چشمگیری بر خلق و خوی کارکنان و فضای کلی رستوران تأثیر بگذارد؛ به همین ترتیب برخوردهای منفی شما از طریق کارکنان رستوران به مهمانان منتقل می‌شود. این مساله تجربه صرف غذا در رستوران شما را در موقعیت بدی قرار خواهد داد.

هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا در تمام اوقات با برخورد مثبت کار کنید. مطمئنا زمان‌هایی پیش خواهد آمد که احساس غم و یا ناامیدی کنید، اما به یاد داشته باشید که نگرش و برخورد مثبت شما در وهله اول شور و شوق شما را به کار بالا می‌برد. این اشتیاق می‌تواند نگرش مثبت شما را تقویت کند و این مثل یک چرخه انرژی بخش است که می‌تواند همه جنبه های کسب و کارتان را بهتر کند.

۲-میزان شفافیت با کارکنان را افزایش دهید.

شفافیت یک اصل مهم مدیریت رستوران در قرن ۲۱ است. به ویژه در رابطه با کارمندان جوان، آنها می‌خواهند درمورد آنچه که شما در رستوران انجام می‌دهید و به طور کلی اتقاقات محیط کارشان بدانند. اگر بتوانید شفافیت خود را با کارکنان‌تان افزایش دهید، آنها بیشتر احساس می‌کنند که بخشی از تیم شما هستند و انگیزه بیشتری برای انجام وظایفشان در بالاترین سطح خواهند داشت.

روند بهبود مدیریت رستوران

اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، جلسه با کارکنان را به طور منظم برگزار کنید تا آنها درمورد برنامه‌ها و اتفاقات مختلف رستوران مطلع شوند و به روز باشند. همچنین بهتر است در طول ساعات کاری به طور مرتب با کارکنان در ارتباط و تعامل باشید. فراموش نکنید که در صورت لزوم و در جای مناسب کارمندان خود را تشویق کنید.

۳-یک الگوی ثبات برای کارکنان‌تان باشید.

کسب و کار رستوران می‌تواند دشوار و متغییر باشد. اما لازم است که شما خط مشی مشخصی داشته و در مسیر آن حرکت کنید. عوض کردن پی در پی تصمیمات می‌تواند راندمان کاری کارکنان را کاهش دهد؛ زیرا آنها نمی‌دانند که فردا چه پیش خواهد آمد و باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.

ثبات شما در رفتار و عملکردتان یک اصل مهم است که کارمندان‌تان به آن نیاز دارند. البته این بدیهی‌ست که گاهی نیاز به تغییر روش و تصمیمات جدید وجود دارد؛ راه‌های ارتباط برای کارکنان‌ را باز بگذارید و همچنین هماهنگ با انتظاراتتان‌ قدم بردارید. به این ترتیب زمانی که شرایط _به هر نحو_ تغییر کند، کارمندان‌ شما متعهد می‌مانند.

۴-از قبل برنامه‌ریزی کنید.

برای انجام کارها به بهترین شکل، برنامه‌ریزی از پیش یک اصل ضروریست. پیش‌بینی نیازها و مشکلات و اقدام در جهت حل مسائل می‌تواند استرس‌های بلند مدت را کاهش دهد.

فهرستی از چیزهایی که باید در چند ماه آینده انجام دهید، تهیه کنید. سپس آنها را با توجه به اهمیت آنها اولویت‌بندی کنید. مواردی مانند “استخدام یک گارسون جدید برای جایگزینی گارسونی که کار را ترک کرده است” و “به روز رسانی امور مالی” باید در بالای لیست قرار بگیرند. اگر این قبیل کارها را به موقع انجام دهید_نه بعدا_ به این ترتیب از بروز مشکلاتی که با کمبود پرسنل یا مشکلات مالی ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کنید.

۵-خلاقیت یکی از رموز کسب و کار موفق است.

ممکن است کسب و کار رستوران مکانی برای خلاقیت و نوآوری به نظر نرسد، اما در واقع هست. نوآوری می‌تواند یک تکنولوژی ساده فروش باشد و یا یک طرح ابتکاری برای بهبود شرایط رستوران مثل اصلاح یا تغییر سیستم‌های حسابداری؛ این نوآوری‌ها می‌توانند از رموز یک رستوران موفق باشند.

به عنوان مثال، ظهور نرم افزارهای برنامه‌ریزی کارکنان مانند Sling در سال‌های اخیر مدیریت گروه‌های کوچک و بزرگ از کارمندان را ساده‌تر کرده است. از آنجایی که این نرم افزار به طور ویژه برای رستوران‌ها طراحی شده است، Sling با ارائه پیشنهادات و همچنین هشدارها در زمان بروز مشکل، به شما کمک می‌کند تا به طور صحیح و به موقع برنامه ریزی کنید. این از جمله نوع نوآوری‌هایی است که باید از آن آگاه باشید تا بتوانید با قدرت در بازار کسب و کار باقی بمانید. همچنین  همکاری و یا استفاده از وب‌سایت‌هایی که در زمینه صنعت غذا و نوشیدنی فعالیت می‌کنند،مانند فیدیلیو، می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن رستوران شما بشود.

۶- یک نماینده داشته باشید.

روند بهبود مدیریت رستوران

در اکثر روزها، مسائل زیادی وجود دارد که شما باید بتوانید آنها را به صورت موثر اداره کنید. به همین دلیل مهم است که یاد بگیریم یک نماینده داشته باشیم؛ با سپردن کارهای کوچکتر به کارمندان مورد اعتماد خود شروع کنید. این به شما کمک می‌کند که بتوانید بر روی مسائل بزرگ‌تر و مهم‌تری که رستوران با آن مواجه می‌شود، تمرکز کنید.

۷- کارکنان خود را به روش‌های غیر مستقیم آموزش دهید.

اگر می خواهید کارکنان شما وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند، ابتدا باید خودتان به این شکل کار کنید. می‌توانید خواسته‌های خود را در یک کتاب راهنمای کارمندان توضیح دهید و برای وضوح بیشتر از مثال استفاده کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید گارسون‌ها در سالن اصلی رستوران حضور داشته و مسئولین میز پشت سر آنها قرار بگیرند، به آنها نشان دهید که این کار چگونه انجام می‌شود، نه در یک حالت رسمی آموزش، بلکه به صورت روزانه این کار را انجام دهید. روش‌های متفاوتی برای درخواست غیر مستقیم از کارکنان یا آموزش آنها وجود دارد به طوری که علاقه‌مندی بیشتری برای اجرای تصمیمات مختلف از خود نشان دهند.

۸- برای اشتباهات خود پاسخگو باشید.

همه ما اشتباه می‌کنیم. این یک واقعیت است؛ اینکه شما مدیر رستوران هستید به این معنا نیست که هرگز اشتباه نمی‌کنید. اما درنظر داشته باشید که در وهله اول مهم نیست که چرا اشتباه رخ داده است بلکه مهم این است که بلافاصه بر حل موضوع تمرکز کنید. این به این معناست که شما درمقابل اشتباهات خود پاسخگو بوده، از آنها گذشته و به فکر حل آن هستید.

وقتی در جلسه با کارکنان‌ هستید به اشتباه خود اشاره کرده و بابت آنها عذرخواهی کنید. سپس با کارکنان‌تان به این فکر کنید که چگونه می‌توان از بروز چنین اشتباهاتی در آینده پیشگیری کرد. این یک راه عالی در جهت آموزش کارکنان خود برای نمایش رفتار مشابه است.

۹- برای کسب و کار خود وقت بگذارید.

صرف وقت برای بهبود و پیشرفت کسب و کار (کار کردن بر روی آن) شاید یکی از مهمترین وظایف مدیر رستوران باشد. این موضوع کاملا متفاوت از _فقط_ کار کردن در رستوران است. کار بر روی رستوران یک راه برای به روز نگه‌داشتن آن و امکان دایر نگهداشتن آن برای مدت زمان طولانی است نه فقط انجام امور روزمره.

برای بررسی روند رستوران، نتایج بازاریابی و شیوه‌های کلی کسب و کار وقت بگذارید. چگونگی برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران  و یا بازاریابی چهاردیواری رستوران وبه طور کلی هرآنچه که برای تقویت کسب کار خود نیاز دارید را بیاموزید.

۱۰- موفقیت کارکنان خود را جشن بگیرید.

هر کسی به تشویق نیاز دارد و کارکنان شما از این قاعده مستثنا نیستند. قدردانی از آنها راه خوبی برای حفظ روحیه اعضای تیم در سطح عالی‌ست. هنگامی که موفقیت آنها را جشن می‌گیرید، کارکنان شما ارزش انجام یک کار خوب را می‌بینند و می‌دانند که از تلاش‌های آنها قدردانی خواهد شد.

روند بهبود مدیریت رستوران

اگر کسی کار مثبتی انجام می‌دهد یا مشکلی را به خوبی رفع می‌کند، در گوشه‌ای از او قدردانی کنید. این توجه شما به تک تک کارمندان باعث می‌شود احساس کنند مورد احترام بوده و عضو ارزشمند تیم شما هستند.

علاوه بر اینها، می‌توانید موفقیت کارکنان را در جلسات کاری برجسته کنید، به طوری که هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که چه کاری در رستوران شما خوب است.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.