خانه / تاپ / نکاتی که برای راه‌اندازی یک رستوران کوچک باید بدانید
رستوران کوچک

نکاتی که برای راه‌اندازی یک رستوران کوچک باید بدانید

رستوران‌های کوچک مزایای زیادی نسبت به رستوران‌های بزرگ و زنجیره‌ای دارند. آنها محیطی صمیمی و آرام ارائه می‌دهند که برای کانسپتی مثل کافه یا “بیسترو پیاده‌رو” (sidewalk bistro: نوعی رستوران کلاسیک فرانسوی با میزهایی در پیاده‌رو و یک باغچه کوچک در پشت، که در آن غذاهایی ساده و ارزان قیمت و الکل در یک محیط متوسط ارائه می‌شود.) کاملا ایده‌آل هستند. رستوران‌های کوچک اغلب نیاز به سرمایه کمتری برای راه‌اندازی دارند. خرید تجهیزات، استخدام کارکنان و همچنین هزینه‌های خدمات، تعمیر و نگهداری آنها به مراتب کمتر از رستوران‌های ناهارخوری بزرگ است. رستوران‌های کوچک با تعداد کمی صندلی هم می‌توانند سود قابل توجهی داشته‌باشند. با این بخش از مجله فیدیلیو همراه باشید تا نکات لازم برای راه‌اندازی یک رستوران کوچک را باهم بررسی کنیم.

مکانی مناسب برای یک رستوران کوچک انتخاب کنید

رستوران کوچک

مهم نیست اندازه رستورانی که تصمیم به بازگشایی آن دارید چقدر است، موقعیت مکانی آن یکی از مهمترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. پیدا کردن یک مکان مناسب برای رستوران ساده نیست. می‌گویند یک خیابان شلوغ و پر از عابر پیاده در مرکز شهر یک موقعیت عالی‌ست؛ اما این می‌تواند ایده‌آل باشد و یا خسته کننده؛ از طرفی گاهی محلی که هرگز به آن فکر نمی‌کنید می‌تواند مکان خوبی برای رستوران باشد – مثل یک کارخانه قدیمی در مرکز یک شهرک صنعتی قدیمی – موارد اینچنین موفق، کم نیستند.

طراحی سالن غذاخوری یک رستوران کوچک

رستوران کوچک

درحالی که سالن‌ غذاخوری بسیار کوچک خدمات سریع ارائه می‌دهد، می‌تواند تمام ضرورت‌های مورد نیاز یک رستوران عالی را داشته‌باشد. مهم نیست که برای چه نوع رستورانی برنامه‌ریزی می‌کنید، سالن غذاخوری قلب رستوران شماست. طراحی یک رستوران معمولی شامل صندلی‌ها، محل انتظار و یخچال ویترینی است. شاید استفاده از صندلی‌های بیشتر در سالن غذاخوری وسوسه انگیز باشد، اما توجه داشته‌باشید که ترجیح دادن صندلی‌های بیشتر نسبت به راحتی، نتیجه‌ای جز خدمات ضعیف ندارد. زیرا کارمندان به سختی می‌توانند میان میزها حرکت کنند و برای مشتری‌ها آسان نیست که از غذای خود به اندازه کافی لذت ببرند.

قاعده کلی چیدمان میزهای رستوران این است که میزها باید حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر بایکدیگر فاصله داشته‌باشد. ممکن است بخواهید به عنوان صرفه‌جویی در فضا از سبک “غرفه‌های رستوران” (restaurants booths : غرفه‌ها یا اتاقک‌های رستوران قسمتی محصور شده‌ای توسط میز و دو صندلی بلند در رستوران است که به مشتریان اجازه می‌دهد فضایی صمیمی‌تر و خصوصی‌تر داشته‌باشند. در این سبک از رستوران می‌توان از صندلی‌های بیشتر استفاده کرد.) برای سالن غذاخوری رستوران خود استفاده کنید. می‌توانید غرفه‌های مختلفی از صندلی‌هایی با شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌ها متفاوت ایجاد کنید.

انعطاف پذیری در طراحی یک فضای غذاخوری کوچک نیز مهم است. امکان ایجاد میزهای بزرگ‌تر و یا جدا کردن آنها و تبدیلشان به میزهای کوچک‌تر از مواردی است که باید به آن توجه کنید. چگونگی چیدمان میزها در سالن غذاخوری مهم نیست، اما درنظر داشته‌باشید که مسیرهای عبور واضح و راه خروجی برای کارمندان و مشتریان مشخص باشد.

هر آنچه برای کسب و کار خود به آن نیاز دارید را بنویسید

رستوران کوچک

فرقی نمی‌کند که کسب و کار مورد نظر شما یک کافه کوچک است، یک رستوران غذای سریع و یا محل گفتگو، شما باید توان تامین مالی آن را داشته‌باشید. تمام طرح‌ها و برنامه‌ریزی خود را بنویسید. این موارد مهمی مانند بودجه راه‌اندازی، سود و زیان قابل پیش‌بینی، حقوق و دستمزد کارکنان و سایر هزینه‌های عملیاتی را در بر می‌گیرد. وقتی آنها را بر روی کاغذ می‌آورید احتمال اشتباه و یا فراموشی موارد مهم کاهش پیدا می‌کند. همواره به یاد داشته‌باشید که به طرح کسب و کار خود مانند نقشه مسیر موفقیت نگاه کنید.

ممکن است زمانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسب و کار رستوران هستید به مسائلی بربخورید که قبلا آنها را در نظر نگرفته‌اید، مثل پروانه کسب، قوانین بهداشت (مجموعه‌ای از استانداردها تعیین و اجرا شده توسط دولت برای چگونگی شرایط بهداشتی مراکز تهیه غذا).

به منو و نوع غذاهایی که می‌خواهید ارائه دهید بسیار توجه کنید. استفاده از محصولات محلی و یا “مزرعه به میز” (مزرعه به میز یک جنبش اجتماعی است که سرو غذای محلی در رستوران‌ها و کافه‌ها را ترجیحا از طریق خرید مستقیم از تولیدکننده _که ممکن است کارخانه آبجوسازی، مزرعه، ماهیگیر و یا انواع تولیدکننده‌های مواد‌غذایی باشد_ را ترویج می‌دهد.) این بهترین راه برای موسسات کوچک است که می‌تواند باستفاده از غذاهای منطقه‌ای و مواد تهیه شده از جامعه محلی رستوران خود را برجسته سازد. برای چگونگی قیمت‌گذاری منو رستوران خود اینجا را بخوانید.

رستوران کوچک خود را ارتقا دهید

رستوران کوچک

بالا بودن میزان فروش و همچنین میانگین فروش (check averages: یک اصطلاح به شدت رایج در صنعت رستوران است که به محاسبه میزان فروش (معامله) متوسط می‌پردازد.) به معنای سود بیشتر است، بنابراین مهم است که رستوران کوچک خود را ارتقا دهید.

راه‌های زیادی برای افزایش فروش رستوران شما وجود دارد. از تبلیغات سنتی مانند مجلات محلی و رادیو گرفته تا رسانه‌های جدیدتر مانند بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی. بیشتر بخوانید: نکاتی برای برنامه‌ بازاریابی رستوران که همواره به آن نیاز خواهید داشت.کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به رستوران‌ها کمک کند تا توسط مشتریان جدید دیده شده و در رقابت‌های محلی شرکت کنند. انواع اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مرتبط با صنعت رستوران مانند فیدیلیو در بازاریابی مجازی بسیار مورد توجه هستند. همچنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله فیس بوک، توییتر اینستاگرام و … استفاده کنید. برای راهنمایی بیشتر ۵راهکار عالی ارتقا کیفیت پست‌های اینستاگرام رستوران شما را بخوانید.

همیشه رستوران‌های بزرگ موفق نیستند. بعضی از محبوب‌ترین رستوران‌ها به اندازه یک خانه کوچک اما فضایی صمیمی هستند. اگرچه رستوران‌های کوچک چالش‌های ویژه‌ خود را دارند اما آنها می‌توانند با ایجاد یک تجربه غذاخوری منحصر به فرد مشتریانی از طیف‌‌های مختلف داشته‌باشند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.