خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / نکاتی از آشپزی و غذای ایتالیایی که احتمالا نمی دانید

نکاتی از آشپزی و غذای ایتالیایی که احتمالا نمی دانید

معماری ایتالیایی، اپراهای ایتالیایی، نقاشی ایتالیایی و آشپزی ایتالیایی. آشپزی ایتالیایی درخور آن است که در کنار هنرهای زیبای منحصر بفرد ایتالیا، در قلب رنسانس اروپایی قرار گیرد.

ایتالیا به خاطر انقلاب هنری ای که در دوران رنسانس در نقاشی، مجسمه سازی و معماری کرد شاید کل دنیا و تاریخ را مدیون خود نمود. از داوینچی گرفته تا میکل آنژ هنرمندانی که تا آدمی هست به یاد می مانند. اما در کنار این میراث غنی فرهنگی و هنری، ایتالیا معدن لذیذترین و محبوب ترین غذاهای دنیا است. غذاهای ایتالیایی در تمام قاره ها وجود دارند.

در این بین ترکیبات زیادی نیز وجود داشته است. غذاهای ایتالیایی در هر کشور و فرهنگی که وارد شد از آن افزوده یا کاسته شد. تغییرات در هم کنش فرهنگی امری طبیعی ست. فرهنگ هر کشور خلاقیت و رنگ خاص خود را به غذاهای محبوب و خوشمزه ایتالیایی اضافه کرد.

غذاهای ایتالیایی بیش از هر نوع غذای دیگر طرفدار دارد. از پاستا گرفته تا پیتزا، ژلاتو و … نام های آشنایی که با شنیدن اسمشان نیز آن‌ها را هوس می کنیم.

وقتی به غذاهای سنتی ایتالیایی فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ شاید اسپاگتی و کوفته یا پارم مرغ؟

خوب، متاسفم. اما هیچ کدام از این‌ها غذاهای ایتالیایی اصیل نیستند. اما اگر به غذاهای اصیل ایتالیایی و آشپزی ایتالیایی علاقه مند هستید و می خواهید بدانید اصل هر چیز چیست؟ حقایق جالب زیر را بخوانید.

 

اسپاگتی و کوفته یک غذای ایتالیایی نیست.

قطعا شما که این نوشتار را می خوانید حداقل یکبار در زندگی تان اسپاگتی و کوفته های گوشتی خورده اید. اما این یک غذای اصیل ایتالیایی نیست. شما در ایتالیا رشته ماکارونی هایی که روی آن گوشت باشد پیدا نخواهید کرد. معمولا چنین چیزی در غذایی به نام الفورنو قابل مشاهده است. شما مرغ را هیچگاه در بالای ماکارونی مشاهده نخواهید کرد. به طور کلی مرغ اصلا گوشت محبوبی بین ایتالیایی ها نیست.

ایتالیایی ها اسپاگتی و کوفته را همزمان در یک وعده غذایی نمی خورند. کوفته یک غذاست. اسپاگتی نیز یک غذای دیگر. اگر وارد رستورانی شدید و دیدید که اسپاگتی و کوفته به همراه هم در یک ردیف منو درج شده است بدانید وارد یک رستوران ایتالیایی آمریکایی شده اید نه یک رستوران ایتالیایی اصیل.

غذاهای اصیل ایتالیایی در درجه اول گیاهی هستند.

کشور ایتالیا در سواحل مدیترانه قرار دارد. بنابراین ایتالیایی ها مانند یونانی ها از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات استفاده می کنند و گوشت برایشان در اولویت بعدی قرار دارد و به کمترین میزان در غذاهایشان یافت می شود. اگرچه گاهی اوقات گوشت ماهی مصرف می کنند. این رژیم اکنون به نام رژیم غذایی مدیترانه ای شناخته می شود و بنا به تحقیقات، ادعا شده این نوع رژیم باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از آلزایمر می شود.

ایتالیایی ها بر سبزیجات و میوه ها تعصب دارند. آن‌ها سبزیجات را تازه تهیه و تبدیل به غذا می کنند. بنابراین اگر به ایتالیا سفر کردید یادتان باشد برخلاف میوه فروشی ها و سبزیجات فروشی های ایران که در آن هر کدام از محصولات را برمیداریم و آن‌ها را واررسی می کنیم تا ببینیم تازه است یا خیر و اگر مناسب نبود سر جایش می گذاریم، در ایتالیا اگر چنین کاری را مرتکب شوید صاحب خواربارفروشی بر سرتان فریاد خواهد کشید و این کار شما را توهین تلقی می کند.

بیشتر ایتالیایی ها بیشتر از دو قاشق غذاخوری سس پاستا نمیخورند.

در حالی که ما ایرانی ها ماکارونی خود را با سس زیاد خیس می کنیم زیرا فکر می کنیم خود ماکارونی طعم خاصی ندارد اما ایتالیایی ها کاملا عقیده ای برعکس دارند. پاستا دلیلی برای خوردن سس نیست. سس پاستا مکمل و همراه پاستا است. آن‌ها فقط دو الی سه قاشق غذا خوری سس پاستا را در یک بشقاب بزرگ پاستا مخلوط می کنند.

 

کیفیت مواد اولیه حرف اول را می زند.

هر غذای ایتالیایی ساده است و تعداد کمی مواد اولیه دارد اما ایتالیایی ها می خواهند شما بتوانید هر کدام از مواد اولیه را بچشید و حضورش را حس کنید. بنابراین کیفیت تک تک مواد اولیه استفاده شده در غذا اهمیت فوق العاده ای دارد. به علاوه، ایتالیایی ها طرفداران بزرگ و پر و پا قرص جنبش آهسته خوردن غذا هستند تا بتوانند از لحظه لحظه غذا خوردن لذت ببرند و تمام مزه ها را در دهانشان حس کنند.

اسپرسو ایتالیایی نسبت به قهوه آمریکایی کافئین کمتری دارد

به همین دلیل است که ایتالیایی ها عادت دارند اسپرسو را در شب یا با دسر یا خالی بنوشند. کافئین بسیار کمتری در یک اسپرسو نسبت به قهوه معمولی استارباکس وجود دارد.

 

ایتالیایی ها نگران هضم غذا هستند

یک مثال خوب برای این مورد، استفاده ایتالیایی ها از رازیانه، شیرین بیان و بادیان است که می توانید آن‌ها را در اکثر وعده های غذایی ایتالیایی پیدا کنید. ترکیب رازیانه و پرتغال با هم برای یک سالاد تابستانی با طراوت ایتالیایی عالی هستند.

 

ایتالیایی ها اغلب دسر های شیرین خود را در میانه روز میل می کنند.

شیرینی هایی مانند اسفولیاتل (دم خرچنگ) و گواندی (خمیر تخم مرغ سرخ شده که روی آن پودر قند ریخته شده است.) معمولا در طول روز مصرف می شوند. ایتالیایی ها ترجیح می دهند بعد از شام کیک، ژلاتو، تیرامیسو و سایر دسر های نرم و لطیفشان را بخورند.

اگر می خواهید یک احساس فوق العاده ایتالیایی داشته باشید، قهوه خود را بعد از دسر سفارش دهید. اکثر رستوران های ایتالیایی با غذا یا دسر برایتان قهوه سرو نمی کنند. اگر نیاز به یک کاپوچینو دارید آن را قبل از ساعت یازده سفارش دهید و فکر پودر کاپوچینو را از سر خود دور بریزید چون احتمالا برخورد بدی با شما می شود. ایتالیایی ها کاپوچینو را صرفا به عنوان یک نوشیدنی در وعده صبحانه می بینند و گردشگرانی را که در طول روز کاپوچینو سفارش می دهند، تمسخر می کنند.

 

نان در ایتالیا کاربردی متفاوت دارد.

وارد رستوران می شوید. بر روی صندلیتان می نشینید و سفارش می دهید. سفارشتان توسط یک پیش خدمت مهربان به همراه یک سبد نان آورده می شود. صبر کنید نان را زمین بگذارید. این راهش نیست. در ایتالیا نان را برای بیشتر پر کردن شکم استفاده نمی کنند. بلکه از نان به عنوان پاک کننده سس اضافی باقی مانده در بشقاب، استفاده می شود. اگر می خواهید یک تجربه اصیل ایتالیایی و غذا خوردن به سبک ایتالیایی داشته باشید نانتان را تا اخر نگه دارید.

در ایتالیا در هنگام غذا خوردن راه نرو.

در ایتالیا پیاده روی در حین غذا خوردن بی احترامی محسوب می شود. آشپز زمان و تلاش خود را صرف لذت بردن شما از غذا کرده است. این امر به خوبی با کلیت آداب غذا خوردن و فرهنگ ایتالیایی مطابقت دارد. سرعتتان را کم کنید و بنشینید. با دوستانتان گفتگو کنید و بخندید. خوب غذا خوردن، سالم ماندن و استراحت کردن بسیار مهم است.

 

پیتزا پپرونی؟ آن تصویری که از پپرونی دارید را در ایتالیا پیدا نمی کنید.

حقیقت خنده دار؛ کلمه پپرونی با یک P در ایتالیایی به معنای فلفل دلمه ای است، بنابراین اگر یک پیتزا پپرونی سفارش دادید و با یک پیتزا گیاهی برخلاف آنچه قبلاً به آن عادت داشتید مواجه شدید، تعجب نکنید. تصور می‌شود که منشأ پپرونی در ایالات متحده آمریکا بوده است، اما سوسیس‌هایی که همه ما با آن آشنا هستیم در واقع اصلاً منشأ اصیل ایتالیایی ندارد. پیتزا ایتالیا

 

پیتزای اصیل ایتالیایی آن چیزی که فکر می کنید نیست.

در ایتالیا تنها پیتزایی که می توانید پیدا کنید پیتزا با خمیر نازک است. نوع ضخیم تر و پف دار چیزی است که در خارج از کشور ایتالیا اختراع شده است. انواع پیتزا در ایتالیا نیز ساده تر از آنچه که در ایران یا در سایر کشورها یافت می شود، است. محبوب ترین پیتزا در ایتالیا پیتزای مارگریتا است. اگر در ایتالیا در منوی یک رستوران پیتزا را پیدا نکردید تعجب نکنید زیرا پیتزا فروشی ها در ایتالیا جداگانه فعالیت می کنند.

 

سالاد در ایتالیا پیش غذا نیست.

چه باور کنید چه نه سالاد در ایتالیا یک پیش غذا نیست. ایتالیایی ها سالاد خود را بعد از غذا می خورند زیرا سبزیجات به هضم غذا کمک می کند. سس سالاد در ایتالیا نیز بسیار ساده تهیه می شود. روغن زیتون تازه به علاوه سرکه تمام چیز فوق العاده ای است که در اختیار شما قرار می گیرد.

 

کلام آخر

آشپزی و غذای ایتالیایی آداب خود را دارد. قوانین فرهنگی ای که با پوست و خون مردمش آمیخته است. مانند ژاپنی ها که به همه چیز احترام می گذارند و آداب خاص و منحصر به فرد خود را در دیزاین غذا و صرف غذا دارند. در ایران نیز می توان به رستوران های ایتالیایی سر زد و تجربه ای اصیل از یک صرف غذای ایتالیایی داشت.

درباره ادمین