خانه / آشپزخانه من / اشتباهات رایج در نظافت آشپزخانه
نظافت آشپزخانه

اشتباهات رایج در نظافت آشپزخانه

نظافت آشپزخانه یکی از امور وقت گیر و سخت آشپزخانه است که بسیاری از افراد از آن گریزان هستند. همان گونه که در نظافت  آشپزخانه مواردی از جمله تمیز کردن کف آشپزخانه و خالی کردن کانترها وجود دارند که باید انجام بدهید مواردی هم وجود دارند که باید از آن‌ها اجتناب کنید. در ادامه این مطلب از بخش آشپزخانه من در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا اشتباهات رایج در هنگام نظافت آشپزخانه را بیشتر بشناسید.

نظافت آشپزخانه بدون کفش

پوشیدن کفش در نظافت آشپزخانه

با وجودی که همه ما ایرانی‌ها از پوشیدن کفش در خانه اجتناب می‌کنیم اما بد نیست برای آن دسته از افرادی که عادت به این موضوع دارند نیز یادآوری کنیم که در هنگام نظافت آشپزخانه پوشیدن کفش ممنوع است. وقتی از کفش‌های کثیفی که در خارج از منزل استفاده کرده اید در آشپزخانه خود نیز استفاده کنید تنها به انتشار میکروب در قلب خانه خود کمک کرده اید. البته بسیاری از افراد هم با این که از قانون کفش ممنوع در خانه خود استفاده می‌کنند اما اغلب اوقات از صندل‌های روفرشی مخصوص خانه در داخل حریم منزل خود استفاده می‌کنند.

شاید فکر می‌کنید پوشیدن این صندل‌ها در هنگام نظافت آشپزخانه بلامانع است اما باید بگویم سخت در اشتباه هستید. در هنگام نظافت آشپزخانه حتی بهتر است از صندل‌های خانگی خود نیز استفاده نکنید و قبل از شروع نظافت آن‌ها را درآورید. به این ترتیب وقتی بدون پوشش پا مشغول نظافت آشپزخانه باشید از آزادی عمل بیشتری برخوردار خواهید بود. البته بی شک هر یک از افراد در این زمینه نظریات خاص و قابل احترامی‌ دارند اما توصیه ما به شما در نظافت آشپزخانه اجتناب در استفاده از هر نوع پاپوش است.

نظافت آشپزخانه - سازمان دهی

سازمان دهی لوازم

بی شک زمانی که در حال تمیز کردن آشپزخانه هستید با موارد بی نظمی‌ بسیاری روبه رو خواهید شد. ممکن است برخی کشوهای آشپزخانه به هم ریخته و نا مرتب باشند و یا یکی از طبقات و قفسه‌ها دچار هرج و مرج شده باشند. در هر صورت بهتر است آن‌ها را فراموش کنید. زمانی که قصد نظافت دارید موارد دیگر را فراموش کنید و به روز دیگری موکول کنید. در واقع شما برای نظافت آماده شده اید و نه سازمان دهی و مرتب کردن وسایل. بنابراین باید از هر کاری که جلوی پیشرفت نظافت را بگیرد و سرعت شما را کم کند، اجتناب کنید. بقیه کارها می‌توانند در زمان دیگری انجام شوند. فقط کافیست به هدف نظافت خود بیاندیشید.

نظافت آشپزخانه

آماده کردن شام و ناهار

با وجودی که آشپزی یکی از کارهای شیرین در آشپزخانه است اما به تمیز کاری بعد از آن نمی‌ارزد. به بیان دیگر بسیاری از افراد وقتی درصدد تمیز کردن آشپزخانه نباشند حتی علاقه ای به آشپزی هم نخواهند داشت. چرا که بی شک بعد از آشپزی پروسه طولانی برای تمیز کردن گاز و ظروف و حتی کانترهای آشپزخانه دارند. از این رو بسیاری از افراد پروسه نظافت عمیق آشپزخانه را به روزهای پایانی هفته موکول می‌کنند و وعده غذایی بعد از نظافت را خارج از منزل صرف می‌کنند. خب بالاخره یک آشپزخانه تمیز و پاکیزه بیشتر از این‌ها می‌ارزد.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.