خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / نان‌ فانتزی شورتر از چیپس‌ نمکی!
نان فانتزی

نان‌ فانتزی شورتر از چیپس‌ نمکی!

برندهای معروف که در زمینه تولید انواع مختلف نان فعالیت می‌کنند، در محصولات خود به میزان زیاد و نگران کننده‌ای از نمک استفاده می‌کنند. در یک بررسی جدید مشخص شده است یک قرص نان که در این کارخانه‌ها به تولید می‌رسد معادل سه بسته چیپس شور، نمک را در خود جا داده است. با مجله فیدیلیو و گزارشی در این باره همراه باشید.

محققان در یک بررسی جدید به این نتیجه رسیدند نوعی نان فانتزی موسوم به Crumpets که محبوبیت بسیار زیادی دارد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به مدل سنتی خود که با نام Waitrose شناخته می‌شود، دو برابر بیشتر نمک دارد و نکته جالب اینجاست که حتی اگر این دو نوع نان را یک برند خاص تولیدکنند هم مدل جدیدتر نمک بیشتری را به خورد مشتریان می‌دهد.

نان فانتزی، یا سوسیس؟

نان فانتزیمجمع نمک و سلامت بریتانیا (CASH) بر اساس بررسی جدید اعلام کرد تقریبا نیمی از 27 مدل نان فانتزی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد بیش از میزان استاندارد نمک دارند. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت 47 درصد از تمام نان‌های معروف جهان که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفتند، بیش از حد استاندارد شور بودند.

مجمع و نمک و سلامت بریتانیا اعلام کرده است که در سال 2017 میلادی در هر قرص نان با وزن 100 گرم باید حداکثر 1.13 گرم نمک استفاده شده باشد و این در حالی بود که از نان‌های بررسی شده 7 مورد بیشتر از 1.25 گرم نمک داشتند.

در بررسی جدید محققان دریافتند میزان نمکی که در نان‌های فانتزی استفاده می‌شود در بیشتر موارد با میزان نمک استفاده شده در سوسیس برابری می‌کند و حتی در بسیاری از موارد می‌توان گفت نان‌های معمولی که در طول روز استفاده می‌کنیم از سوسیس و کالباس هم شورتر هستند.

تا یک دهه قبل میانگین نمکی که در هر قرص نان فانتزی با وزن 100 گرم مورد استفاده قرار می‌گرفت کمتر از 0.62 گرم بود. البته همین رقم با میزان نمکی که در یک و نیم بسته چیپس شور استفاده می‌شود برابری می‌کند.

کارشناسان در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیند که نان فانتزی Crumpets شورترین نوع نانی است که در سراسر جهان به مشتریان داده می‌شود و به طور میانگین می‌توان گفت این روزها هر قرص نان 100 گرمی از این مدل همراه با 1.48 گرم نان عرضه می‌شود.

نان فانتزی های صنعتی شورترند

البته باید توجه داشته باشید که نان‌های فانتزی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. یک نوع از این نان‌ها توسط برندها و کارخانه‌های بزرگ تولید می‌شوند و مدل دیگر به صورت محلی در نانوایی‌ها عرضه می‌شوند. آن دسته از نان‌هایی که به صورت کارخانه‌ای به تولید می‌رسند نمک بیشتری دارند و در مقابل نان‌های محلی از نمک کمتری استفاده می‌کنند.

«کاترین جنِر» مدیر مجمع نمک و سلامت بریتانیا در این خصوص گفت: «کاهش میزان نمک در نان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برای حفظ سلامت شهروندان شناسایی شده است و اگرچه مدت زیادی است که می‌دانیم نمک به مقدار فراوان برای پخت نان استفاده می‌شود، ولی تاکنون جلوی این فرآیند را نگرفته‌ایم.

برای سال‌های طولانی بشر همواره نگران استفاده از نمک بوده است و نکته جالب اینجاست که با وجود این نگرانی، هیچ اتفاقی برای کاهش مصرف نمک در نان صورت نگرفته است. مشتریان در این زمینه دخل و تصرفی ندارند و مهم‌ترین نکته این است که دولت‌ها بر کارخانه‌های تولید نا نظارت بیشتری داشته باشند».

از نظر علمی ثابت شده است که هر شخص در طول روز باید کمتر از 6 گرم نمک بخورد تا سلامت خود را تضمین کند. ولی متاسفانه با مصرف این قبیل مواد غذایی اتفاق مذکور عملی نمی‌شود.

درباره میثم لطفی