خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / میان سالی و مصرف سبزیجات بیشتر
مصرف سبزیجات بیشتر

میان سالی و مصرف سبزیجات بیشتر

مصرف سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی هر فردی یکی از ضروریات مهم در داشتن زندگی سالم است. شاید شما هم از جمله افرادی باشید که دوست دارید به رژیم غذایی خود اهمیت بیشتری بدهید. شاید هم در خانواده تان افراد سن و سال داری وجود دارند که دوست دارید رژیم غذایی سالم تری را دنبال کنند. در هر صورت دنبال کردن چند ترفند ساده می‌تواند نقش موثری در رژیم غذایی شما داشته باشد.

مصرف ۲٫۵ تا ۳ فنجان سبزیجات در طول روز شاید در ابتدا ساده به نظر برسد اما در واقعیت این گونه نیست. از طرفی فواید زیادی دارد که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها گذشت. به عنوان مثال از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سرطان و … در امان خواهید بود. در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش بشقاب سبز ترفندهای ساده ای برای مصرف سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی روزانه شما گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

مصرف سبزیجات بیشتر

وقت زیادی برای خرید کردن ندارید

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که وقت سرخاراندن ندارید چه برسد به خرید کردن نگران نباشید. شاید  این مسئله تا چند سال گذشته یک مشکل بی پاسخ به شمار می‌آمد اما امروزه با پیشرفت هر روزه و گسترش و وسعت استفاده از اینترنت و اپلیکیشن‌های گوناگون دیگر این گونه نیست.

به علاوه بسیاری از مغازه‌های میوه و سبزی فروشی‌ها می‌توانند سفارش شما را به صورت تازه درب منزلتان تحویل دهند. حتی اگر خودشان تحویل درب منزل هم نداشته باشند می‌توانند با دریافت مبلغی ناچیز سفارش شما را توسط پیک برایتان ارسال کنند. بی شک این مبلغ ناچیز ارزش بسیار پایین تری نسبت به سلامتی شما دارد. البته اپلیکیشن‌های گوناگونی هم وجود دارند که با یافتن نزدیک ترین میوه فروشی‌ها شما را در این امر یاری می‌رسانند که شاید هنوز در کشور ما خیلی فراگیر نشده اند. اما شک نداشته باشید با استفاده از آن‌ها مشتری دائمشان خواهید شد.

مصرف سبزیجات بیشتر

خراب شدن مواد غذایی تازه

برای حل این مشکل فقط کافیست کمی‌ خلاقیت به خرج دهید. البته بهتر است تا جای ممکن از مواد غذایی تازه یا فریز شده در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. اما اگر این امر میسر نیست برای مصرف سبزیجات بیشتر می‌توانید راه‌های ساده تری را هم کنار آن‌ها بگنجانید. به عنوان مثال مصرف آب میوه و سبزیجات علاوه بر این که از خراب شدن مقداری از مواد غذایی شما جلوگیری می‌کند مقداری از نیاز روزانه شما به سبزیجات و میوه جات را هم برطرف میکند.

میوه‌های خشک شده هم ترفند دیگری برای رساندن مواد غذایی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما هستند. اگر میوه‌های شما در حال خراب شدن هستند کافیست آن‌ها را خرد کنید و در گوشه ای از آشپزخانه روی یک حوله تمیز پهن کنید تا خشک شوند. حالا به جای میوه‌های خراب شده مقدار زیادی میوه خشک شده دارید که می‌توانید به عنوان یکی از میان وعده‌های خود مصرف کنید. فقط در این موارد به قند موجود در آن‌ها هم دقت کنید.

مصرف سبزیجات بیشتر

نگران هزینه‌ها نباشید

به مواد غذایی منجمد روی بیاورید. مواد غذایی تازه اگر از منطقه زندگی خودتان تامین نشوند باید راه زیادی را طی کنند تا به دست شما برسند. در این صورت علاوه بر هزینه زیادی که خرج تامین آن‌ها می‌کنید بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری خود را نیز در این راه از دست می‌دهند. اما فریز کردن مواد غذایی ویتامین‌های موجود در آن‌ها را ذخیره می‌کند. به علاوه مصرف مواد غذایی فریز شده تا حدودی موجب صرفه جویی در بودجه شما نیز می‌شود. در عین حال فریز کردن مواد غذایی سبب جلوگیری از خراب شدن آن‌ها هم می‌شود.

شما می‌توانید هر مقداری که نیاز دارید مصرف کنید و مابقی را فریز کنید تا در فرصت مناسب استفاده کنید. حتی مصرف سبزیجات و میوه جات کنسروی هم بهتر از هیچ است. البته سبزیجات کنسروی حاوی مقدار زیادی سدیم و میوه جات کنسروی هم حاوی مقادیر زیادی قند هستند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد این مواد مضر در زمان خرید به برچسب محصولات دقت کنید و مقدار مواد موجود در آن‌ها را به خوبی بررسی کنید.

مصرف سبزیجات بیشترمصرف سبزیجات بیشتر

با بالارفتن سن در بدن شما تغییرات زیادی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال ممکن است به سبب مشکلات دهان و دندان جویدن غذا برایتان مشکل شود. و یا مشکلاتی در بلع غذا برایتان به وجود آمده باشد. در این موارد اولین راه حل مراجعه به پزشک متخصص و یاری گرفتن از آن‌ها است. اما بعد از این که پزشک متخصص مشکل شما را تشخیص داد راه حل‌های گوناگونی برای مصرف میوه جات و سبزیجات بیشتر پیش رو خواهید داشت. به عنوان مثال می‌توانید از سبزیجات بخارپز شده یا خرد شده استفاده کنید که راحت تر جویده می‌شوند.

حتی می‌توانید کلم و اسفناج را در مخلوط کن خرد کنید و در اسموتی گیاهی خود استفاده کنید. با کمی‌ خلاقیت و ترکیب مواد غذایی مختلف با سبزیجات مورد نیاز خود علاوه بر مصرف راحت تر این مواد غذایی مغذی ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را هم تامین خواهید کرد.

مصرف سبزیجات بیشتر

سبزیجات بد مزه !

برای حل این مشکل کافیست سبزیجات مورد نظر خود را به اسنک‌های خوشمزه و مورد علاقه تان تبدیل کنید. به احتمال زیاد شما هم در کودکی خود از بشقاب سبزیجات گریزان بوده اید. بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که با ذائقه شما یا بسیاری افراد دیگر جور در نمی‌آیند. این یک امر طبیعی است. برای رفع این مشکل باید راه‌هایی برای طعم بخشیدن به این مواد غذایی پیدا کنید تا طعم آن‌ها را دلپذیر کنید. کمی‌ ادویه یا روغن زیتون می‌تواند این غذاها را برای شما زیر و رو کند و تبدیل به غذای مورد علاقه تان شوند. به عنوان مثال سوپ یکی از غذاهایی است که مورد علاقه اغلب افراد قرار دارد. به علاوه راه حل بسیار مناسبی برای مصرف سبزیجات بیشتر و مورد نظر شما هم است.

دستور تهیه غذاهای مختلف را با سبزیجات مورد نظرتان ترکیب کنید و طعم‌های مورد علاقه تان را به وجود بیاورید. حتی می‌توانید از انواع میوه جات در ماست استفاده کنید و ماست‌های میوه ای خوشمزه و طبیعی تهیه کنید. به علاوه مقدار زیادی از مواد مورد نیاز بدن خود را نیز تامین می‌کنید. تهیه کردن انواع دسرهای میوه ای هم راه حل مناسب دیگری است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. به هر حال لذت بردن از غذاهایی که مصرف می‌کنید یکی از دل خوشی‌های زندگی است که لازم نیست خودتان را از آن محروم کنید. فقط کافیست تعادلی بین لذت بردن از غذاها و مصرف غذاهای سالم ایجاد کنید.

 

تازه ترین سبزیجات رو از اینجا دریافت کنید

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.