خانه / تاپ / نقش مدیریت منابع انسانی در رستوران‌
مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

نقش مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌، رویکرد راهبردی برای مدیریت موثر افراد در یک سازمان است و به شکلی طراحی شده تا عملکرد کارکنان در راستای اهداف استراتژیک کارفرمایان به حداکثر میزان ممکن برسد. استخدام افراد جدید، آموزش پرسنل، ارزیابی عملکرد کارکنان و موارد مربوط به اضافه حقوق و پاداش از جمله وظایف واحد مدیریت منابع انسانی است. به طور کلی می‌توان گفت که مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوط به کارمندان یک سازمان (رستوران) بر عهده این بخش است. بنابراین پشتیبانی کارمندان واحد منابع انسانی برای رستوران‌ها و کارکنان آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

برخی از افراد تصور می‌کنند که واحد مدیریت منابع انسانی ویژه رستوران‌های بزرگ است اما این تفکر درستی نیست. مدیریت منابع انسانی در رستوران ها و کافی‌شاپ‌هایی با داشتن بیش از یک نفر کارمند لازم و بسیار مفید است. در این بخش از مجله فیدیلیو نقش عملکرد منابع انسانی، در به حداکثر رساندن کارایی کارمندان را، در راستای حرکت به سوی اهداف استراتژیک رستوران، بررسی می‌کنیم.

گزینش و استخدام

رستوران‌ها کسب و کاری هستند که می‌توانند بسیار سریع توسعه پیدا کرده و پیشرفت ‌کنند. آنها به پشتیبانی منابع انسانی برای مدیریت مواردی مانند استخدام، نظارت بر عملکرد کارکنان و پای‌بندی رستوران در تعهد خود مطابق با قانون اشتغال و همچنین مقررات مربوط به صنعت غذا، نیاز دارند. نقش و مسئولیت منابع انسانی از لحظه‌ای که یک متقاضی کار تمایل خود را برای همکاری یا استخدام  در رستوران بیان می‌کند آغاز می‌شود و تا آخرین روز کاری وی پابرجاست. تخصص کارکنان واحد منابع انسانی، شامل دانش کافی از شیوه‌های صنعتی تولید و تجربه لازم برای تهیه یک دستور غذای مخصوص رستوران است که موفقیت کسب و کار شما را به دنبال دارد.

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

منابع انسانی نقش کامل و مسئولیت همه جانبه در مراحل گزینش و استخدام افراد را دارند. این فرایند انتخاب شامل شرح وظایف مربوط به هر سمت شغلی _ گارسون، شف و …_، تبلیغات فرصت‌های شغلی، انجام مصاحبه‌های اولیه و ارزیابی فرم استخدام متقاضیان جدید است. استخدام کنندگان اغلب به انجمن‌ها و شبکه‌های تخصصی مربوط به رستوران می‌پیوندند تا برمبنای دیدگاه رستوران، شانس استخدام بهترین نامزدها را بهبود ببخشند.

علاوه بر اینها، مدیریت منابع انسانی باید برای تشخیص مواد غذایی مناسب آموزش دیده باشد. کارکنان رستوران باید برای بیماری‌های خاص مورد آزمایش قرار گیرند و برای دستیابی به مواد غذایی مناسب آموزش دیده‌ باشند. همچنین هماهنگی آموزش و تایید صدور گواهی بهداشت بر عهده واحد مدیریت منابع انسانی است.

معرفی کارمندان جدید با مشتریان

مدیریت منابع انسانی باید برنامه‌های مناسبی برای آشنایی کارکنان جدید با دانش، مهارت‌ها و رفتارهای لازم برای تبدیل شدن به اعضای سازمانی موثر و همچنین برنامه‌هایی در جهت آشنایی مشتریان با محصول جدید –غذا، نوشیدنی، دسر و سایر خوراکی‌هایی که در رستوران سرو می‌شود- و سایر خدمات جدید، را داشته باشد. این فرایند ورود یک کارمند جدید به رستوران و آشنایی با فرهنگ آن است.

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

کارمندان منابع انسانی خط مشی رستوران را به کارمندان جدید آموزش می‌دهند که  همه سیاست‌های رستوران و همچنین استانداردهای خدمات را پوشش می‌دهد. استانداردهای خدمات شامل برنامه‌های ویژه رستوران مانند زمان‌بندی برای ارائه خدمات به مشتری، دستورالعمل‌های آماده‌سازی اقلام مورد نیاز رستوران و بشقاب نهایی است. بشقاب نهایی در واقع همان ظرف غذایی است که برای مشتریان سرو می‌شود و نشان دهنده کیفیت مواد غذایی و تکنیک‌های آماده سازی آن است.

آموزش به مدیران داخلی

مدیران رستوران مسئول مدیریت مسائل نیروی کار هستند؛ بنابراین منابع انسانی، مدیران را به چگونگی مدیریت مسائل مربوط به کارکنان که بدون دخالت واحد مدیریت منابع انسانی قابل حل است، هدایت می‌کند. مسئولیت واحد مدیریت منابع انسانی شامل آموزش به مدیران داخلی رستوران‌ها در موارد مربوط به عملکرد کارکنان رستوران و مسائل مربوط به روابط آنها، مانند رسیدگی به پیشنهادات و انتقادات کارکنان است.

نظارت و تنظیم مسائل مالی

نظارت و تنظیم دستمزد رقابتی، ارزیابی حقوق و دستمزد کارکنان از جمله وظایف مدیریت منابع انسانی در رستوران‌ها ست. کارفرمایان باید منافع کارکنان را در نظر گرفته و رضایت آنها را فراهم ‌کنند. منابع انسانی روند اجرای صحیح پرداخت‌ها به کارکنان و همچنین روند برنامه بازنشستگی آنها را نظارت می‌کنند.

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

علاوه بر این، مدیریت منابع انسانی، شرکت در مناقصات یا مزایده‌هایی که به سود رستوران است را بررسی می‌کند؛ و همچنین نظارت بر برنامه رستوران‌هایی که علاقه‌مندی خود را برای همکاری با رستوران اعلام کرده‌اند را برعهده دارد.

پای‌بندی به توافق نامه  قانون کار

مدیریت منابع انسانی در رستوران‌

کارکنان منابع انسانی موظف‌اند نسبت به تطابق رستوران با مقررات قانون کار که حداقل دستمزد، اضافه کاری و کار عادلانه را تعیین می‌کند، پایبند بمانند. بعضی از رستوران‌ها ممکن است به دلایلی مثل ساعت‌های کار طولانی و دستمزد کم برای کارگران رستوران از قانون کار تخلف کنند . مدیریت منابع انسانی تضمین می‌کند که رستوران با روش‌های استخدام منصفانه مشروح در قانون وزرارت کار کشور موافق است و به آن متعهد خواهد بود.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.