خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / لبنیات گیاهی جایگزین مناسب لبنیات حیوانی
لبنیات گیاهی

لبنیات گیاهی جایگزین مناسب لبنیات حیوانی

همه ما با شیر و محصولات لبنی به عنوان منبع کلسیم آشنا هستیم. با این حال، در چند سال اخیر نتایج تحقیقات انجام گرفته نشان داده است که لبنیات گیاهی و شیر گیاهی نیز می تواند در رژیم غذایی سالم انسان وجود داشته باشد.

در حال حاضر نتایج ضد و نقیضی با اطلاعاتی مختلف در دسترس همگان قرار گرفته است که برخی را با لبنیات گیاهی موافق و برخی را مخالف سرسخت خود کرده است. مثل همیشه نتایج تحقیقات، انسان را گیج می کند که کدام یک مفید تر است؟ در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو با ما همراه باشید تا شما را با وجه های مختلف این دو ماده حیوانی و گیاهی آشنا کنیم.

آیا لبنیات گیاهی گزینه مناسبی برای جایگزینی لبنیات حیوانی است؟

در ابتدا بهتر است با لبنیات و شیر گیاهی آشنا شوید تا سپس به مقایسه این دو بپردازیم.

شیر های گیاهی در واقع، عصاره گرفته شده از دانه های روغنی، حبوبات و غلات و شبه غلات است. از جمله شیر های گیاهی می توان به شیر سویا، شیر فندق و بادام اشاره کرد که از پرطرفدار ترین انواع این محصولات هستند. خاصیت حبوبات محلول در آب بودن است که به تهیه شیر کمک بسیاری می کند. زمانی که از منابع گیاهی این عصاره تهیه می شود، به دلیل ترکیب شیمیایی مشابه و خواص بسیار بالایی که در خود جای داده است، می تواند جایگزینی برای شیر گاو باشد.

لبنیات و شیرهای گیاهی می توانند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در رژیم غذایی انسان قرار داشته باشند. حتی جایگزین لبنیات حیوانی با لبنیات گیاهی، می تواند در برخی از غذاهایی که به شیر نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 لبنیات گیاهی

چه افرادی می توانند از جایگزین کردن شیر و محصولات گیاهی بهره ببرند؟

همانطور که مستحضر هستید، شیر گاو و لبنیات حیوانی سرشار از پروتئین و مواد معدنی مفید هستند. با این حال، شیر گاو و لبنیات حیوانی برای همه مناسب نیست و برخی وادار به استفاده از شیر گیاهی و لبنیات گیاهی می شوند. علاوه بر افرادی که علاقه مند به استفاده از این نوع لبنیات هستند، افرادی هم وجود دارند که می توانند شیر گیاهی را جایگزین بسیار مناسبی برای شیر حیوانی کنند.

 

  • عدم تحمل لاکتوز و استفاده از لبنیات گیاهی

 

بدن برخی از افراد، قادر به هضم لاکتوز نمی باشد. شیر و لبنیات حیوانی از منابع دارای این قند هستند. افرادی که به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند، نمی توانند از منابع دارای این قند استفاده کنند زیرا بدنشان به این قند حساسیت نشان می دهد. استفاده از لبنیات گیاهی همچون شیر گیاهی می تواند راهکار بسیار خوبی برای این افراد باشد.

 

  • دارندگان رژیم گیاهخواری و رژیم وگان

 

این روزها تعداد افرادی که به گیاهخواری روی می آورند رو به افزایش است. لبنیات گیاهی همچون شیر گیاهان، می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای این افراد باشد. تا جایگزین بسیار مناسبی برای شیر گاو و لبنیات حیوانی داشته باشند.

لبنیات گیاهی

نقاط ضعف و قوت شیرهای گیاهی

در ادامه نقاط ضعف و قوت شیرهای گیاهی همچون شیر سویا، بادام و … را بیان می کنیم که با مطالعه آنها می توانید محصول مناسب رژیم غذایی خود را انتخاب کنید.

 

  • نقاط قوت شیر های گیاهی

 

شیر گیاهی سرشار از مواد معدنی و ریزمغذی های فراوانی است. بنابراین نگران کمبود مواد مغذی با این نوع شیر ها نباشید.این گونه شیر ها دارای طعمی بی نظیر هستند که اگر به شیر گاو علاقه ای ندارید، پیشنهاد می شود حتما از شیر های گیاهی استفاده کنید. که ترکیب بی نظیری با اسموتی و اوتمیل ایجاد می کنند.

شیر گاو چرب است و ممکن است برای افرادی که به کلسترول مبتلا باشند، مناسب نباشد اما شیر های گیاهی دارای چربی مفید هستند و موجب افزایش کلسترول بدن نمی شوند. هضم لبنیات و شیر های گیاهی نسبت به لبنیات حیوانی بسیار آسان تر است و برای افرادی با سندروم روده تحریک پذیر و هضم گوارشی سخت، توصیه می شود.

 

  • نقاط ضعف شیر های گیاهی

 

آنچه که مشخص است، کمتر بودن میزان مواد معدنی و مغذی درون شیرهای گیاهی است. بنابراین در جایگزین کردن شیر حیوانی و گیاهی، بهتر است که از میزان بیشتری از شیر گیاهی استفاده کنید تا مواد مفید دریافتی به میزان کافی باشد.

درباره safoora makhmalbaf