خانه / آشپزخانه من / خانه تکانی قفسه خوراکی‌های آشپزخانه
قفسه خوراکی آش‍پزخانه

خانه تکانی قفسه خوراکی‌های آشپزخانه

قفسه خوراکی آشپزخانه یکی از قسمت‌هایی است که قبل از عید نوروز نیاز به رفت و روب اساسی دارد. بسیاری از مواد خوراکی موجود در این قفسه بدون این که بدانید خراب شده‌اند و یا خواص خود را از دست داده‌اند. بنابراین بد نیست اکنون که تا عید نوروز فاصله چندانی ندارید به برخی از کابینت‌های خوراکی خود سر و سامانی بدهید و از مواد غذایی قدیمی خلاص شوید. بی‌شک در تعطیلات نوروزی فرصت کافی برای استفاده از مواد غذایی تازه خواهید داشت. در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش آشپزخانه من همراه ما باشید تا با برخی مواد غذایی که باید کنار بگذارید آشنا شوید.

قفسه خوراکی آشپزخانه - ادویه‌ها

ادویه‌ها در قفسه خوراکی آشپزخانه

تعطیلات عید فرصت مناسبی برای جمع شدن خانواده‌ها و صرف وعده‌های غذایی در کنار خانواده است که اغلب در مواقع دیگر سال به خصوص در وعده ناهار کم‌تر پیش می‌آید. حتما همه شما نقشه‌های زیادی برای تهیه و طبخ انواع و اقسام غذاهای رنگی و خوشمزه دارید که بتوانید در تعطیلات پیش‌رو برای خانواده خود آماده کنید. در این میان نقش ادویه‌ها به خصوص دارچین، نمک، فلفل، زردچوبه و … در پخت و پز برای همه مبرهن است. با این وجود که ادویه‌جات خشک اغلب خراب نمی‌شوند اما خواص مفید جادویی خود را سریع‌تر از آن چه تصور می‌کنید از دست می‌دهند.

مدت زمان سالم ماندن ادویه‌ها با یکدیگر متفاوت است اما در کل بهترین زمان مصرف ادویه‌ها تا دو سال پس از تولید است. البته ادویه‌های نسابیده مانند دانه فلفل بهتر است در کم‌تر از یک سال مصرف شوند. برای این که مطمئن شوید ادویه‌ها خواص خود را از دست نداده‌اند و هنوز سالم هستند از حس شامه خود استفاده کنید. اگر ادویه عطر خوش خود را از دست داده باشد و بویی شبیه ماندگی بدهد باید دور ریخته شود.

قفسه خوراکی آشپزخانه - روغن ها

روغن‌های ترشیده

اگر تاکنون بر این باور بوده‌اید که روغن زیتون یا چاشنی‌های دیگر روغنی از بین نمی‌روند و فقط به همین هوا آن‌ها را در گوشه قفسه گذاشته بودید، متاسفانه سخت در اشتباه هستید. روغن‌های مانده به احتمال زیاد تاکنون ترشیده‌ شده‌اند. روغن زیتون و روغن‌های مشابه آن به محض این که در معرض هوا، نور و یا گرما قرار بگیرند، به سرعت منقضی می‌شوند. حتی اگر درب آن‌ها باز نشده باشد و در مجاورت گرمای آشپزخانه قرار بگیرد و یا جنس شیشه‌ای بدنه آن در معرض نور قرار بگیرد می‌توانند خراب شوند.

روغن‌هایی که جنس بدنه شیشه‌ای و شفاف داشته باشند، در مجاورت نور منقضی می‌شوند. روغن‌های فاسدشده بوی تند و تیز و  شدیدی دارند که با استفاده از حس شامه خود می‌توانید به سادگی تشخیص دهید. در این صورت حتما باید دور ریخته شوند.

قفسه خوراکی آشپزخانه - تنقلات

تنقلات در قفسه خوراکی آشپزخانه

اگر شما هم درصدد خوش‌گذرانی و تفریح با دوستان و خانواده خود در طول تعطیلات عید نوروز هستید احتمالا در این مدت به مقداری چیپس و پفک و تنقلات دیگر نیاز خواهید داشت. بنابراین بد نیست به قفسه خوراکی‌های خود نگاهی بیاندازید و خوراکی‌های خود را بسنجید. اگر جعبه بیسکویت‌های خود را به خوبی نگهداری نکرده‌اید یا فراموش کرده‌اید درب آن را ببندید به احتمال زیاد تاکنون خراب شده است. به علاوه قراردادن آجیل در دمای اتاق هم سبب خراب شدن آن می‌شود. بهترین راه نگهداری طولانی مدت از آجیل قرار دادن آن در یخچال یا فریزر است.

قفسه خوراکی آشپزخانه - کنسرو و مربا

کنسروها و مرباهای منقضی شده

تاریخ انقضای همه مرباها و کنسروهای موجود در قفسه آشپزخانه خود را چک کنید. البته در این مورد باید توجه داشته باشید دو جمله تاریخ انقضا و بهترین زمان مصرف با هم متفاوت هستند. تاریخ انقضا اشاره به آخرین زمان مصرف مواد دارد در حالی که بهترین زمان مصرف یعنی می‌توانید تا آن زمان استفاده کنید اما پس از این تاریخ انتظار بهترین کیفیت را از مواد نداشته باشید. پس از چک کردن تاریخ انقضاها کنسروهایی که منقضی شده‌اند را دور بریزید و آن‌هایی که زمان کوتاهی به تاریخ انقضا باقی دارند در جایی در معرض دید قرار دهید تا در اولین فرصت مصرف کنید. حالا یک قفسه تمیز و خالی دارید که می‌توانید برای تعطیلات عید پر کنید.

قفسه خوراکی آشپزخانه - قهوه

دانه‌های قهوه در قفسه خوراکی آشپزخانه

احتمالا تعطیلات زمان بسیار مناسبی برای مصرف چند فنجان قهوه با مهمان‌های شب نشین شما خواهد بود. بنابراین اکنون بهترین زمان برای امتحان کردن قهوه‌های قدیمی و پاک‌سازی قفسه قهوه‌ها است. بهترین زمان مصرف دانه‌های قهوه از زمان تولید تقریبا دو هفته است. بنابراین بهتر است قهوه را انبار نکنید. کافی است به میزان مصرف خود در بسته‌های کوچک خریداری کنید و پس از اتمام دوباره تهیه کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.