خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / آیا می‌دانید کالری غذاهای خوشمزه فست فود چقدر است؟
فست فود

آیا می‌دانید کالری غذاهای خوشمزه فست فود چقدر است؟

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که فست فود می‌خورند کالری بسیار زیادی نسبت به آنچه تصور دارند، مصرف می‌کنند و در این بین نوجوانان به دلیل مصرف زیاد در بدترین شرایط ممکن از نظر میزان کالری دریافتی قرار دارند.

نوجوانان میزان کالری مصرفی در وعده‌های غذایی شان را تا  ۳۴ درصد، والدین دانش آموزان ۲۳ درصد و افراد بالغ تا ۲۰ درصد ناچیز می‌پندارند. یعنی تصورشان از کالری مصرفی بسیار کمتر از میزان حقیقی است که مصرف می‌کنند و این یک خطر بزرگ است که آن‌ها را تهدید می‌کند. با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه باشید تا از میزان کالری غذاهای فست فود مطلع شوید.

فست فود

کالری حقیقی را دریاب!

دکتر بلاک و همکارانش از دانشکده پزشکی‌ هاروارد در نتیجه یک تحقیق در میان ۳۴۰۰ فرد بالغ، نوجوان و کودک که در شهرهای جدید انگلستان در ۸۹ رستوران غذای فست فود می‌خورند، به این نتیجه رسیدند که کاری که افراد از سفارش‌تاشان در نظر دارند با مقدار حقیقی آن بسیار متفوت است. آن‌ها تفاوت بین میزان کالری موجود در فست فودی که افراد سفارش می‌دهند را با مقدار حقیقی کالری وعده غذایی شان مقایسه کردند.

همچنین در تحقیقی دیگر محققان دریافتند که بزرگسالان بطور متوسط در هر بار مصرف غذای فست فود ۸۳۶ کالری دریافت می‌کنند و این درحالی است که آن‌ها فکر می‌کنند که غذای سفارش داده شده کمتر از ۱۷۵ کالری دارد!

در ضمن نوجوانان در هر بار مصرف فست فود به میزان ۷۵۶ کالری دریافت می‌کنند در حالی که تصورشان تا ۲۵۹ کالری است. مطالعات نشان می‌دهد ۲۵ درصد از افراد میزان کالری وعده‌های غذایی‌شان را حداقل ۵۰۰ کالری فرض کرده‌اند.

دکتر بلاک می‌گوید: ما تفاوت‌هایی را در زنجیره غذایی شاهد بودیم. بزرگسالانی که در مترو غذا می‌خورند ۲۰ درصد دقت کمتری نسبت به ارزیابی کالری غذاهای مترو نسبت به غذاهای مک دونالد، کی اف سی، وندی و دانکین دونات دارند.

او در ادامه می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در فست فود غذا می‌خورند، ممکن است از نوع انتخاب خود مطلع نباشند و ندانند که چه میزان کالری دریافت می‌کنند. داشتن اطلاعات درست نخستین گام مهم برای تغییر کردن است.

فست فود

به برچسب میزان کالری فست فود دقت کن!

محققین می‌گویند هیچ یک از زنجیره‌های ارائه شده در تحقیقات دارای اطلاعات صحیح غذایی نیستند. در نتیجه درج برچسب کالری در منوی رستوران، مردم را ترغیب می‌کند تا غذایی با کالری کمتر بخرند.

تحقیقی که در مجله آمریکایی پزشکی ژوئن منتشر شد، اثر درج برچسب میزان کالری در منو را در کشور بررسی نمود.

به تازگی تحقیقاتی روی بیش از ۷۳۰۰  فرد ۱۴ ساله به بالا در ۱۰ رستوران زنجیره‌ای انجام شده است. این تحقیقات در دو مرحله، یکی پیش از اجرای برچسب میزان کالری و یکی پس از اجرای درج برچسب میزان کالری صورت گرفت.

اگرچه هیچ تغییری در ۶ ماه اول پس از درج برچسب میزان کالری مشاهده نشد اما تحقیقات نشان داد پس از ۱۸ ماه متوسط کالری برای هر خرید در رستوران‌های زنجیره ای تا ۳۸ کالری کاهش یافت. این یعنی سفارشات افراد از ۹۰۸ کالری در هر سفارش به ۸۷۰ کالری رسید.

دکتر جیمز کریگر محقق سلامت عمومی هم ‌می‌گوید: درج برچسب میزان کالری در منو بسیار اهمیت دارد زیرا آمریکایی‌ها تقریبا نصف پول غذای شان را در خارج از خانه خرج می‌کنند که سرشار از کالری بوده و در بسیاری موارد ناسالم است.

بنابراین اطلاعات و جدولی ارزش غذایی که در پشت بسته بندی مواد غذایی درج شده بی اهمیت نیست و حتما هنگام خرید هر محصولی به آن توجه کنید تا بتوانید انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.

2 نظرها

  1. سلام
    شما داخل تمام مقالات خود به جای کلمه کیلوکالری، از کلمه کالری استفاده میکنید (که هزار برابر کمتر است). اگر به لینک https://en.wikipedia.org/wiki/Calorie نگاه کنید متوجه می شود که Cal مخفف کیلوکالری و cal مخفف گرم کالری است که ظاهرا مترجم شما یا متوجه تفاوت آنها نیست یا اینکه آنرا رعایت نمی کند.

    لطفا در نوشتن مقالات به این قضیه دقت کنید.

    ممنون.