خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / فریز کردن این ۸ ماده غذایی ممنوع
فریزر

فریز کردن این ۸ ماده غذایی ممنوع

همیشه همه خریدهایی که از سوپر مارکت می‌کنید با فریزر رابطه خوبی ندارند. اگر گاهی توصیه‌هایی می‌شنوید که برخی مواد غذایی را خنک نگهداری کنید فقط برای جلوگیری از اتلاف وقت و یا آسان کردن تهیه غذای خاص و سرعت بخشیدن به پروسه آماده سازی آن است. فریز کردن برخی غذاها و مواد خوراکی باعث از دست رفتن طعم آن‌ها شده و حتی گاهی ممکن است خطرناک باشد.

در این مطلب از بخش زندگی سالم لیستی از این مواد غذایی آمده است که هرگز نباید آن‌ها را در فریزر قرار داد. شاید بهتر باشد دفعه بعد که از خرید به خانه بر می‌گردید این خوراکی ها را در جای دیگری به جز فریزر نگهداری کنید. با مجله فیدیلیو همراه باشید.

 

همچنین می توانید با نصب اپلیکیشن فیدیلیو نزدیک ترین رستوران ها و کافه های اطراف خود را پیدا کنید و با چک این کردن سکه بگیرید برای نصب آندرویید و آی او اس کلیک کنید

 

تخم مرغ

 

فریز کردن تخم مرغ

 

با این وجود که قرار دادن تخم مرغ همزده در فریزر راه حل بسیار خوبی است اما آب موجود در تخم مرغ آب پز سبب ترکیدن آن و در نتیجه جذب باکتری‌ها به درون آن می‌شود. حتی اگر هم پوسته آن نترکد سفیده تخم مرغ حالت لاستیکی به خود می‌گیرد. به همین سبب فریز کردن تخم مرغ سفت شده  مناسب نمی‌باشد. همچنین قرار دادن سس هایی که بر پایه تخم مرغ درست می‌شوند مانند سس مرینگ، کاستارد و مایونز نیز در فریزر اشتباه است زیرا شکل ظاهری خود را از دست خواهند داد.

تهیه راحت تخم مرغ

 

فریز کردن محصولات لبنی ممنوع

 

فریز کردن لبنیات

اگر شیر اضافه خود را  فریزر کنید تنها چیزی که عایدتان خواهد شد شیر بریده آلوده خواهد بود. البته شیر تنها ماده لبنی نیست که باید دور از فریزر نگهداری شود. انواع پنیرهای خامه‌ای، پنیر سفید، پنیر لیقوان و خامه نیز علاوه بر آن که با فریز شدن خراب می‌شوند شکل ظاهری خود را نیز از دست خواهند داد. پنیر سفت در فریزر خرد می‌شود و پنیر نرم متبلور خواهد شد.

پس در خرید لبنیات دقت کنید و فقط به مقدار نیاز خود خریداری کرده، مابقی آن  را در یخچال قرار دهید. اگر در تدارک تهیه اسموتی هستید فقط موز و تمشک را در فریزر قرار دهید. این دو میوه در فریزر خیلی خوب سالم می‌مانند. اما شیر و ماست را در یخچال نگهداری کنید.

 

برای تهیه لبنیات درجه یک کلیک کنید

مواد سرخ شده

 

فریز کردن سرخ کردنی ها

خوراکی‌های سرخ شده در فریزر دوام نمی‌آورند. البته بد نیست یادآوری کنیم این خوراکی‌ها در بدن شما نیز سالم نمی مانند. حتی اگر شما قبل از خراب شدن آن ها را بخورید. براساس تحقیقاتی که توسط دانشکده سلامتی هاروارد انجام شده، غذاهای سرخ کردنی منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. و این بدان معنی است که نه تنها باید این غذاها را از فریزر خود دور نگه دارید بلکه باید از بدن خود نیز دور کنید.

 

تهیه بهترین روعن‌های سرخ کردنی

 

نوشیدنی های گازدار

 

فریز کردن نوشابه های گازدار

بی‌شک شما این اشتباه را دو بار انجام نخواهید داد. اگرچه فریز کردن نوشیدنی‌های گازدار به نظر جالب می آید اما بسته بندی این قوطی ها به خصوص از نوع آلومینیومی بی شک در فریزر منفجر خواهد شد و همه جا را آغشته به مواد چسبناک درون خود خواهد کرد. بهتر است این مواد را در یخچال نگهداری کنید و اگر جزو نوشیدنی‌های سالم نیستند بد نیست آن‌ها را به سطل زباله ارجاع دهید.

 

تهیه بهترین نوشیدنی های گازدار تخفیف دار

پاستا یا ماکارونی پخته شده

 

فریز کردن پاستا

قراردادن ماکارونی یا پاستای پخته شده در فریزر منجر به پیدایش ماده ای شل و وارفته می‌شود که به جای این که اشتهای شما را ترغیب کند، آن را کور خواهد کرد. البته اگر پاستای نیم پز خود را فریز کنید در زمان مصرف کافیست آن را داغ کنید. حتی اگر در کنار آن سس مخصوص هم دارید می توانید آن را در قالب یخ قرار دهید و در فریزر بگذارید. زمانی که به آن نیاز داشتید فقط کافیست آن را روی پاستای خود بریزید و گرم کنید. بی‌شک از این غذای فوری لذت خواهید برد.

مواد اولیه تهیه یک غذای ایتالیایی خوشمزه

سبزیجات و میوه‌جات آب‌دار

 

فریز کردن مواد آب دار

حتی اگر سبزیجات و میوه‌جات آب‌دار شما در یخچال شل و وارفته شوند و یا آب بیاندازند بهتر از آن است که آن ها را فریز کنید.

کاهو، سیب زمینی، آناناس، هندوانه و سیب از موادی هستند که آب زیادی دارند. قرار دادن این مواد در فریزر موجب یخ زدگی آب درون آن‌ها می شود. و زمانی که این یخ آب شود همه چیزی که برای شما باقی می‌ماند مقداری سبزیجات یا میوه‌جات وارفته و بدون ویتامین خواهد بود.

گوشت آب شده

فریز کردن گوشت آب شده

اگر گوشت یک بار فریز شود مشکلی نخواهد بود. اما اگر بیش از یک بار یخ‌های آن آب شود و دوباره یخ بزند اصلا اتفاق خوبی نیست. یخ زدن و آب شدن دوباره گوشت به معنای خوش آمدگویی به باکتری‌ها برای رشد و تکثیر در گوشت خواهد بود و بی‌شک این چیزی نیست که شما انتظارش را می‌کشید. پس گوشت‌های یخ زده خود را فقط به مقدار نیاز از فریزر خارج کنید و بعد از آب شدن آن فورا مصرف کنید.

 

تهیه تازه ترین همبرگرهای خوشمزه

گیاهان معطر

 

فریز کردن گیاهان معطر

گیاهان معطر تازه با فریز شدن تبدیل به ماده ای وارفته و قهوه ای رنگ می‌شوند. با تغییر دمای شدید، این گیاهان بافت و رنگ خود را کاملا از دست خواهند داد. البته راه دیگری برای نگهداری از این مواد در فریزر وجود دارد. اگر سبزیجات معطر خود را خرد کنید و با کمی روغن زیتون در قالب های یخ قرار دهید شانس نگهداری آن‌ها را در فریزر خواهید داشت.

تهیه سبزیجات تازه و معطر

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.