خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / 13 غذایی که خوردن آن ها خواب را بهم می ریزند

13 غذایی که خوردن آن ها خواب را بهم می ریزند

مشکل خواب دارید؟ به سختی خوابتان می­ برد یا زود بیدار می­ شوید؟ می­ دانید ممکن است برخی مواد غذایی که نزدیک به ساعت خواب مصرف می ­کنید برایتان این دردسر را به وجود آورده باشد؟ برای اینکه بدانید با اجتناب از مصرف چه غذاهایی خواب راحتی خواهید داشت با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه شوید.

همه ما عاشق خوردن و خوابیدن هستیم اما این دو گاهی با هم متضاد می­شوند. غذاهایی که برای وعده شام و یا قبل از رفتن به رختخواب می­خوریم می‌تواند مانع ساعت خواب استانداردی شود که بدن به آن نیاز دارد. خوراکی‌های زیر از جمله مواردی است که برای یک خواب خوب بهتر است از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

بعدی قبلی

1- گریپ فروت

سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هاست اما در این حال اسیدی نیز هست. خوردن گریپ فروت قبل از خواب به خاطر طعم ترش و تندی که دارد ممکن است باعث سوزش معده شود.
بهترین زمان مصرف این میوه در وعده صبحانه است. همچنین گریپ فروت ممکن است با بعضی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت نمایید.

 

2- کرفس

واضح است که چرا نباید کرفس را قبل از خواب خورد. کرفس و دیگر میوه‌های آبدار مانند خیار، هندوانه، تربچه و … باعث افزایش حجم آب بدن و بیداری شما در نیمه شب برای رفتن به دستشویی می‌شوند.
سعی کنید آخرین زمانی که مواد غذایی آبدار مصرف می کنید 90 دقیقه قبل از خواب باشد

3- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی‌ها سرشار از تیرامین هستند. تیرامین یک اسید آمینه است و با فعل و انفعالاتی که در مغز انجام می دهد باعث افزایش فعالیت آن و نخوابیدن می‌شود. از سایر مواد غذایی تیرامین دار می‌توان بادمجان، سویا سس، شراب قرمز و پنیر‌های کهنه را نام برد. بنابراین بعد از شام هیچکدام از این مواد را مصرف نکنید تا خوابتان تحت تاثیر قرار نگیرد.

پیتزا و خواب

4- پنیر پیتزا

به گفته یکی از متخصصان مزکز اختلالات پزشکی خواب، غذاهای سرخی کردنی و غذاهای حاوی چربی بالا زمان طولانی را می خواهند تا هضم شوند و این مسله با خوابیدن رابطه مستقیم دارد. همچنین این غذاها باعث کاهش اثر داروهای خواب آور می‌شوند. بهترین زمان مصرف این مواد غذایی 3 ساعت قبل از خواب است.

5- لوبیای سفید و فلفل سیاه

خوردن این بشقاب قبل از خواب می‌تواند یک فاجعه به همراه داشته باشد. این گفته مدیر پژوهش تغذیه در دانشگاه تافس است. چرا که بدن انسان زمان زیادی برای هضم دانه‌های لوبیا نیاز دارد. پس درد معده به دلیل نفخ، خواب خوب شب را از شما دریغ خواهد کرد. اگر این غذا را خیلی دوست دارید بهتر است مصرف آنرا با وعده ناهار جابه جا کنید.

6- شکلات تلخ

استفاده روزانه مقدار کمی‌شکلات تلخ به سلامتی قلب کمک می‌کند اما نه نزدیک به زمانی که به رختخواب می روید. مصرف شکلات تلخ،‌هات چاکلت، چای و تمام نوشیدنی های حاوی کافیین قبل از خواب به آن آسیب می‌زند. آخرین زمانی که برای خوردن مواد کافئین دار توصیه شده است 4 تا 6 ساعت قبل از خواب است.

7- پاستیل

یک مشت پر از پاستیل و یا هر آبنبات دیگری می‌تواند قند خون شما را بالا و پایین کند و مانند انسولینی باشد که بدن ترشح می‌کند. این مسله باعث می شود به راحتی به خواب بروید اما همان نوسانات ممکن است زمانی که در خواب هستید، بدنتان را دچار مشکل کنند. پس 2 تا 3 ساعت مانده به خواب دیگر هیچ ماده شیرینی نخورید.

8- تاکو

یک بشقاب تاکو مملو از سس تند ممکن است طعم خوشایند سوزاندن و گز گز کردن دهان را برای شما به همراه داشته باشد، اما خوردن آن در ساعات پایانی سوزش معده و اضطراب شدید را در شب به همراه دارد. این موضوع برای تمامی ‌غذاهای تند صدق می‌کند. پس سعی کنید آخرین زمانی که غذای تند مصرف می‌کنید 3 ساعت قبل از خواب باشد.

9- استیک

غذاهایی مانند استیک و روست­ بیف که پروئتین و چربی بالایی دارند، به کندی هضم می شوند. اگر بدن به هضم ماده غذایی مشغول باشد، احتمال اینکه شب با اختلال خواب مواجه شوید بسیار بیشتر است. پس بهتر است استیک را 3 ساعت قبل از خواب بخورید که تا زمانی که به رختخواب می­ روید هضم شده باشد.

10- نوشیدنی‌های گازدار

کافئین می‌تواند به نوبه خود دزد خواب‌های شبانه در هر زمان و مکانی باشد. نوشابه های گازدار نیز در همین دسته بندی قرار دارند. اضافه شدن یک غذا و یا یک نوشیدنی حاوی کافئین، باعث اختلال خواب می‌شود. بهتر است قبل از نوشیدن برچسب روی آن ها را بخوانید تا از نبود کافئین در محتویات آن ها مطمین شوید.

11- ساندویچ ها

وعده غذایی سنگین می تواند خواب را از چشمتان بگیرد، مصرف این غذاها 4 ساعت قبل از رفتن به رختخواب، مشکلات هضم را به همراه دارد و باعث می‌شود احساس راحتی در هنگام خواب نداشته باشید. پس ساندویچ ها را هم به وعده ناهار موکول کنید و برای شام غذای ساده تری را انتخاب کنید.

12- بروکلی

بروکلی منبع مواد مغذی است. اما هضم فیبر آن زمان زیادی می‌طلبد و معده شما تمام شب را باید سخت تلاش کند تا بتواند با آن کنار بیاید. بروکلی و گل کلم حاوی مقادیری قند طبیعی هستند که برای هضم مقداری گاز تولید می‌کنند. پس بهتر است آن ها را در کنار وعده ناهار و به عنوان سالاد استفاده کنید.

13- چیپس و سالسا

این جفت محبوب از خوراکی­های ثابت در تنقلات شبانه هستند و قطعا خواب خوب را  از شما خواهند گرفت. به این علت که سالسا دمای بدن را بالا برده و باعث سوزش معده می‌شود. همینطور چیپس چه سیب زمینی و چه تردیلا بسیار دیر هضم می‌شوند.بنابراین­ مصرف آن­ها نتیجه ای جز از خواب پریدن و بی قراری نخواهد داشت.

بعدی قبلی

درباره ادمین