خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / چگونه غذاخوردن غیر ارادی را کنترل کنیم؟
غذاخوردن غیر ارادی

چگونه غذاخوردن غیر ارادی را کنترل کنیم؟

غذا خوردن غیر ارادی نوعی واکنش طبیعی بدن به محیط پیرامون خود است. بی شک برای شما هم لحظه‌هایی پیش آمده که در حال انجام کارهای روزمره خود بوده اید و به ناگاه قار و قور شکمتان را حس کرده اید. در حالی که شاید تا پیش از آن اصلا گرسنه نبوده اید اما ناگاه به غذا خوردن روی آورده اید. این دقیقا یک واکنش ناخودآگاه به محیط پیرامون شماست. گاهی وقت‌ها یک اشاره کوچک می‌تواند منجر به بروز این واکنش شود در حالی که خودتان از آن بی خبرید.

در این مطلب از زندگی سالم در مجله فیدیلیو سعی کردیم ۶ موضوعی که سبب تحریک اشتهای شما می‌شود و احتمالا از آن‌ها بی خبرید را جمع آوری کنیم امیدوارم که مفید واقع شود.

غذا خوردن با برنامه آشپزی

برنامه‌های آشپزی

نکته ای منفی در ارتباط با برنامه‌های تلویزیونی. تحقیقات جدید نشان از آن دارند که افرادی که غذاهای خود را از دستورات غذایی برنامه‌های آشپزی تلویزیونی درست می‌کنند پنج کیلوگرم بیشتر از افرادی که این برنامه‌ها را می‌بینند ولی زیاد آشپزی نمی‌کنند وزن اضافه می‌کنند.

نویسنده این تحقیق از دانشگاه غذایی کورنل بر این باور است که این اضافه وزن ناشی از سادگی تهیه این دستورات غذایی است. وقتی افراد این غذاها را در منزل تهیه می‌کنند فکر می‌کنند می‌توانند همه این کالری اضافه را به بدن خود برسانند بدون این که مشکلی برایشان پیش بیاید. در حالی که با این کار فقط با غذا خوردن بیش از حد کالری اضافه به بدن خود وارد می کنند.

خوراکی های قرمز- غذا خوردن

پرتقال و خوراکی‌های قرمز غذاخوردن را یاد شما می آورند

طبق نظر سوزان آلبرز دکترای تغذیه در کلینیک کلولند برخی از قوانین بیولوژیکی نشان از آن دارند که انسان‌ها علاقه وافری به خوردن غذاها و خوراکی‌هایی با رنگ‌های شاد و درخشان دارند. به خصوص که این قبیل خوراکی‌ها اغلب دارای ویتامین‌ها و مینرال‌های بسیاری نیز هستند.

علت این تصمیم گیری ضمیر ناخودآگاه آن‌ها است. فقط کافیست به آخرین باری که خرید رفته‌اید بیاندیشید. ناگهان به خود آمدید در حالی که سبدی پر از پرتقال یا خوراکی‌های قرمز در دست داشته اید. اما این غریضه زمان‌هایی که با انواع غذاهای وسوسه برانگیز از جمله همبرگر یا پیتزا روبه رو می‌شوید نیز با شما می‌جنگد. این غذاها هم همان کاری را با مغز شما می‌کنند که خوراکی‌های قرمز انجام می‌دهند البته با این تفاوت که کالری خیلی بیشتری نسبت به پرتقال دارند.

خوراکی ها و غذا خوردن

بسته‌های خوراکی میز آشپزخانه شما را وادار به غذا خوردن می کنند

وقتی بسته‌های خوراکی را در گوشه و کنار آشپزخانه قرار می‌دهید دقیقا انگار یک بمب ساعتی در کنار آن گذاشته‌اید که هر لحظه در حال انفجار است. هر بار که از کنار این خوراکی‌های وسوسه انگیز رد شوید اشتهای شما برانگیخته می‌شود و دوست دارید ناخنکی به گوشه یکی از آن‌ها بزنید. این عمل هیچ نتیجه ای جز اضافه شدن کالری آن هم به سبب غذا خوردن غیر ارادی شما ندارد.

اکثر ما دوست داریم به خوراکی‌هایی که در دسترس هستند ناخنک بزنیم حتی اگر اصلا گرسنه نباشیم. به خصوص اگر این خوراکی‌های وسوسه انگیز از مواد مورد علاقه‌مان باشند. تحقیقان نشان می‌دهند افرادی که سودا یا کورنفلکس را در دسترس خود قرار می‌دهند تقریبا ۱۲ کیلوگرم بیشتر از افرادی که آن‌ها را خارج از دید قرار می‌دهند وزن اضافه می‌کنند.

غذاخوردن افراد دیگر

افرادی که در حال صرف غذا هستند اشتهای شما را تحریک می‌کنند

به زمانی فکر کنید که با دوستان خود دور هم جمع شده اید و نوشیدنی یا قهوه می‌نوشید که ناگهان یکی از افراد حاضر غذا یا اسنکی سفارش می‌دهد. این در حالیست که شما اصلا گرسنه نیستید. اما وقتی سفارش سر میز شما حاضر می‌شود حتما به آن ناخنک می‌زنید.

به اعتقاد دکتر آلبرز انسان‌ها اغلب کارهای اطرافیان خود را رصد می‌کنند و سعی می‌کنند به همان شکل تکرار کنند. در این مورد نیز این چنین است. حتی اگر در رستورانی باشید و سفارش میز بغلی خود را ببینید با آن که اصلا آن اشخاص را نمی‌شناسید سعی می‌کنید همان کار را تکرار کنید.

نکته دیگر در رابطه با ظرف غذای شماست. انسان‌ها به طور غریزی ترجیح می‌دهند هر آنچه که در ظرف غذایشان موجود است را تمام کنند. حتی اگر کاملا سیر باشند و یا ظرف غذای بسیار بزرگ و مملو از غذایی روبه‌رویشان قرار داشته باشد.

دکتر آلبرز عقیده دارد که ما اصولا در ظرف‌های غذای بزرگ تر بیشتر غذا می‌خوریم. این تحریک توسط چشمان شما انجام می‌شود. ظرف‌های بزرگ تر باعث می‌شوند غذا در آن‌ها کم تر از مقدار واقعی خود به نظر برسد. تحقیقات جدید نشان از آن دارند که افرادی که در ظرف‌های بزرگ تری کورنفلکس می‌خورند ۱۶ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر اضافه وزن قرار می‌گیرند.

از شادی غذاخوردن

وضعیت روحی مناسب شما را به غذاخوردن تشویق می کند

حتما همه شما در مورد غذاخوردن غیرارادی و اشتهای کاذب ناشی از استرس شنیده اید. اما همیشه ناراحتی سبب کشاندن شما به آشپزخانه نمی‌شود. احساسات مثبتی چون هیجان، عشق، لذت و شادی نیز می‌توانند باعث تحریک اشتهای شما شوند. این قضیه ناشی از این موضوع است که برخی مواد خوراکی مانند شکلات سبب تحریک اعصاب و ارضای خواسته‌های شما در مغز می‌شوند. ما دوست داریم این احساسات زیبا بیشتر دوام بیاورند و مصرف خوراکی‌هایی چون شکلات یا چیپس می‌توانند دوام بیشتر آن‌ها را تضمین کنند.

همچنین در زمان‌هایی که زندگی بر وفق مرادتان است و احساس خوبی دارید فقط دوست دارید آرامش داشته باشید و اصلا به کالری مصرفی خود توجه نمی‌کنید. دکتر آلبرز در این باره می‌گوید مردم اصولا وقتی زندگی خانوادگی سالمی‌ دارند و هیچ نگرانی یا ناراحتی حس نمی‌کنند بیشتر به غذا خوردن روی می‌آورند.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.