خانه / تاپ / طرز تهیه پای چیپس شکلات یک دسر شیک و مدرن برای مهمانی شام
طرز تهیه پای چیپس شکلات آموزش قدم به قدم

طرز تهیه پای چیپس شکلات یک دسر شیک و مدرن برای مهمانی شام

طرز تهیه پای چیپس شکلات یکی از هیجان انگیزترین و شکلاتی‌ترین دستور پخت‌هایی است که در فیدیلیو به آن برمی‌خورید، پس با ما همراه باشید!

جالب است بدانید که تاریخچه پای به زمان مصریان باستان برمی‌گردد. اولین پای توسط رومیان باستان درست شد که آنها هم احتمالا این دسر را از یونانیان فراگرفته بودند. رومیان باید دستور پخت پای، این شیرینی خوشمزه را در اروپا رواج داده باشند. همانطور که دیکشنری آکسفورد می‌گوید کلمه پای در حدود قرن ۱۴ام کلمه محبوبی بوده‌است! اولین پای‌ها، پای گوشت بودند. پای در انگلستان در اوایل قرن ۱۲ پدیدار شد و در آن زمان به کراست پای (نان پای) “کوفین” می‌گفتند. در آن زمان قسمت اعظم یک شیرینی پای را کراست آن تشکیل می‌داد تا مواد داخل آن. پای میوه‌ای احتمالا در حوالی سال ۱۵۰۰ ابداع شد. انگلیسی‌های سنتی درست کردن اولین پای آلبالو را به ملکه الیزابت اول نسبت می‌دهند!

شیرینی پای توسط اولین مهاجران انگلیسی به آمریکا راه یافت. درست مانند اولین پای‌های رومی، در نخستین پای‌های آمریکایی هم، کراست پای خورده نمی‌شد و تنها مواد داخل آن خورده می‌شد. بنابراین تنها وظیفه‌ای که کراست داشت نگه داشتن مواد داخل پای در هنگام پخته شدن بود.

سال‌ها گذشت تا پای به شکل امروزی خود رسید و به سنتی‌ترین شیرینی‌ آمریکا بدل شد. خدا می‌داند در طول تاریخ چه تغییرات دیگری در این شیرینی پدیدار خواهد شد!

طرز تهیه پای چیپس شکلات برای زمانی خوب است که دلتان یک دسر شکلاتی می‌خواهد اما بین کیک شکلاتی و کوکی شکلاتی مانده‌اید! این طرز تهیه پای چیپس شکلات مواد ساده‌ای دارد و مراحل کار از آن هم ساده‌تر است. درست است که هوا سرد است اما اگر این دسر خوشمزه را با یک اسکوپ از بستنی وانیلی مورد علاقه‌تان سرو کنید عالی‌تر هم می‌شود.

برای این طرز تهیه پای چیپس شکلات که امروز به شما آموزش می‌دهیم کراست پایی را تهیه کنید که بتوانید در فریزر یا یخچال نگهداری کنید؛ تا اگر کراست‌ اضافه آمد بتوانید آن را برای زمانی دیگر نگه دارید.

این دسر خوشمزه نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. به همین خاطر می‌توانید آن را درست کنید و با خود به هر جایی ببرید؛ پیک نیک، مسافرت، گردش و هر جای دیگری که فکرش را بکنید. بهتر از همه آنکه بزرگ و کوچک از خوردن آن لذت خواهند برد و مورد پسند همه واقع می‌شود.

پس با طرز تهیه پای چیپس شکلات همراه فیدیلیو باشید.

طرز تهیه پای چیپس شکلات برای ۸ نفر

طرز تهیه پای چیپس شکلات آموزش قدم به قدم

زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

زمان پخت: ۶۰ دقیقه

مواد لازم

شکر ۱ پیمانه

آرد نصف پیمانه

کره آب شده نصف پیمانه

تخم مرغ ۲ عدد

چیپس شکلات نیمه شیرین (شکلات ۴۰ درصد)۱ و نیم پیمانه

گردو خرد شده نصف پیمانه

وانیل به میزان لازم (کمتر از یک چهارم قاشق چایخوری)

کراست پای (نان پای) ۲۳ در ۲۳ سانتی متر

بستنی وانیلی حدود ۸ اسکوپ (اختیاری)

طرز تهیه پای چیپس شکلات

ابتدا فر را روشن کنید و حرارت آن را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

یک کاسه بزرگ بیاورید. شکر و آرد را درون کاسه بریزید و آنها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

کره آب شده را به شکر و آرد اضافه کنید و به خوبی هم‌بزنید.

سپس تخم مرغ‌ها، چیپس شکلات، گردوی خرد شده و وانیل را هم به آنها اضافه کنید. همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. هم زدن را ادامه دهید تا مخلوطی همگن به دست آورید.

طرز تهیه پای چیپس شکلات ، اضافه کردن تخم مرغ، شکلات و وانیل

خمیر پای را در ظرفی به اندازه خمیر پهن کنید و گوشه‌های آن را با گوشه‌های ظرف به درستی فیکس کنید. (خمیر پای نباید از قبل پخته باشد و باید با بقیه مواد در فر بپزد). بقیه مواد را که به خوبی با هم مخلوط شده‌اند را درون خمیر پای بریزید.

آنها را در فر قرار دهید و اجازه دهید برای مدت ۱ ساعت، یا تا زمانی که سطح پای قهوه‌ای – طلایی شد بپزد. سپس پای را از فر خارج کرده و در جایی قرار دهید تا خنک شود. ممکن است پای به محض درآمدن از فر شل و سست باشد اما به تدریج با خنک شدن خود را می‌گیرد.

طرز تهیه پای چیپس شکلات ، قراردادن پای درون فر

قبل از آنکه پای را ببرید و بستنی را کنار آن بگذارید اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس پای را ببرید و در کنار هر برش پای در ظرف، یک اسکوپ بستنی قرار دهید. از طعم‌های دلخواه دیگر بستنی هم می‌توانید استفاده کنید؛ اما مزه بستنی وانیلی بیشتر با پای‌ شما جور درخواهد آمد.

طرز تهیه پای چیپس شکلات برای 8 نفر

نکات:

اگر به شکلات تلخ علاقه دارید می‌توانید علاوه چیپس‌های شکلاتی نیمه شیرین از چیپس شکلات تلخ هم در ترکیب پای‌تان استفاده کنید که مزه آن را فوق‌العاده می‌کند!

به جای گردو می‌توانید از بادام زمینی هم استفاده کنید. یا می‌توانید از هر دو این مغزها ترکیبی درون پای‌تان به کار ببرید.

اگر عاشق نارگیل هستید می‌توانید در هنگام درست کردن مواد درون پای یک قاشق غذاخوری پر پودر نارگیل هم به مواد اضافه کنید تا ترکیبی عالی از مغز، شکلات و نارگیل داشته باشید.

اگر می‌خواهید دسرتان زیباتر شود می‌توانید لبه‌های نان پای (کراست) را به صورت طرح دار با قیچی ببرید.

نوش جان!

 

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.