خانه / آشپزخانه من / طرز تهیه بریانی هندی

طرز تهیه بریانی هندی

 

بریانی هندی یک غذای هندی است که علاوه بر کشور هند، در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا طبخ می شود.

مواد لازم برای تهیه بریانی هندی

مواد لازم برای مایه بریانی هندی

گوشت مرغ برای تهیه بریانی هندی: 5/1 کیلوگرم ( گوشت مرغ باید پوست گرفته شود و بدون استخوان به صورت تکه های کوچک و ضخیم آماده شود. اگر از گوشت ران مرغ استفاده می کنید، دقت کنید که استخوان در گوشت باقی نماند.)

سیب زمینی: 4 عدد کوچک

پیاز خرد شده، 2 عدد درشت

سیر خرد شده: 2 بوته

ماست کم چرب: 2 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی  پوست گرفته و خرد شده : 2 عدد متوسط

ریشه زنجبیل تازه خرد شده: 1 قاشق سوپخوری

فلفل سیاه: نیم قاشق چایخوری

زردچوبه: نیم قاشق چایخوری

زیره: 1 قاشق چایخوری

چوب دارچین: اندازه 2 اینچ

هل آسیاب شده: نیم قاشق چایخوری

نمک: 1 قاشق چایخوری

کره آب شده: 4 قاشق سوپخوری

مواد لازم برای تهیه برنج

برنج : نیم کیلوگرم

زعفران: مقداری آسیاب شده

روغن : 5/2 قاشق سوپخوری

پیاز خرد شده: 1 عدد بزرگ

هل: 2 عدد

چوب دارچین: 1 اینچ

زنجبیل: نیم قاشق چایخوری

نمک: 5/1 قاشق چایخوری

سس مرغ:  4 فنجان ( مایع غلیظی است  که بعد از آب پز شدن مرغ آماده می شود)

بریانی

 

 

طرز تهیه بریانی هندی

برای تهیه بریانی هندی ابتدا برنج را بعد از شستشو، با کمی نمک برای مدت 1 تا 2 ساعت خیس کنید.  سپس یک تابه با دیواره بلند را روی اجاق بگذارید. 2 قاشق روغن یا کره را درون آن بریزید. سیب زمینی ها را خوب سرخ کنید. سیب زمینی های سرخ شده را از داخل تابه بردارید.

 پیاز و سیر و زنجبیل را به همراه دو قاشق دیگر روغن، در تابه بریزید تا پیازها کاملا طلایی شوند. در هنگام تفت پیازها زیره، نمک، زردچوبه، فلفل و گوجه ها را بریزید. این مواد برای 5 دقیقه با هم تفت بخورند.سپس هل، دارچین و ماست  را به مواد اضافه کنید. حرارت را خیلی کم کنید و درب تابه را ببندید تا گوجه ها پخته شوند. 

در این مرحله پخت بریانی هندی، هنگامی که مواد پخته و غلیظ شدند، گوشت های مرغ را داخل تابه بریزید و خوب به هم بزنید تا مواد همه جای گوشت ها را بپوشاند. درب ماهیتابه را بسته و با شعله بسیار کم بگذارید مرغ ها پخته شوند. 

بعد از گذشت 50 دقیقه گوشت ها می پزند. اگر بعد از پخته شدن گوشت ها آب درون ظرف مانده بود، درب ظرف را بردارید و  بگذارید  آب آن بخار شود. 

در این مرحله تهیه بریانی هندی برنج خیس کرده را آبکش کنید. پیازها را به صورت طلایی سرخ کنید. سپس برنج آبکش شده را با پیازهای سرخ شده ، هل، زعفران و دارچین مخلوط کنید.

سس مرغ را داغ کنید و به مخلوط برنج اضافه کنید. سپس مخلوط سیب زمینی های سرخ شده را به برنج اضافه کنید و با برنج کاملا مخلوط کنید. برنج مخلوط شده را برای مدت 20 تا 25 دقیقه دم کنید. 

 بعد از گذشت این زمان بریانی هندی آماده سرو کردن می باشد. نوش جان

سخن آخر 

برای تهیه این غذای هندی تند و تیز می توان از ادویه های مخصوص بریانی هم استفاده کرد. شما می توانید با توجه به ذائقه خود، ادویه های مورد استفاده در بریانی هندی را تغییر دهید.  بهتر است برای تهیه این غذا از برنج هندی استفاده شود.  این غذا را می توان در وعده شام یا ناهار استفاده کرد. 

 

درباره safoora makhmalbaf