خانه / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه‌ بستنی خانگی

طرز تهیه‌ بستنی خانگی

طرز تهیه‌ بستنی خانگی

طرز تهیه‌ بستنی خانگی را می‌توانید برایی بستنی وانیلی یا زعفرانی استفاده کنید. در تهیه‌ بستنی نیازی به داشتن بستنی‌ساز نیست. کافی است این مراحل را طی کنید

توضیحات

زمان تهیه‌ی مایه: ۴۰ دقیقه

زمان تهیه بستنی: حدود ۲ ساعت

زمان فریز: یک شب

سطح دشواری: متوسط

مواد لازم:

۳۷۵ میلی‌لیتر شیر

۵۰ گرم شکر

۲ عدد زرده تخم مرغ

۱ قاشق مربا‌خوری زعفران آب کرده

۶۰ میلی‌لیتر گلاب

۲۰۰ گرم خامه صبحانه یا خامه‌های شیرین قنادی

نصف قاشق چای‌خوری ثعلب

وانیل به میزان کم

۲ قاشق غذاخوری خلال پسته

ثعلب

ثعلب را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم قنادی یا عطاری‌ها تهیه کنید. ثعلب موجب کش‌دار شدن بستنی می‌شود اما الزامی به استفاده از آن وجود ندارد. زرده‌ی تخم مرغ تا حد خوبی باعث کش آمدن بستنی می‌شود.

طرز تهیه خامه‌های تکه‌ای

در بستنی‌های سنتی معمولاً تکه‌های خامه وجود دارد که سفت و جامد هستند. برای تهیه آن ۲ قاشق غذاخوری شیر را با ۱۰ گرم خامه صبحانه خوب مخلوط کنید و روی یک ظرف یا سینی بریزید و خوب پخش کنید تا قطر ورقه‌ی پوشاننده ۱ تا ۲ میلی‌متر شود. ظرف را داخل فریزر بگذارید تا منجمد شود.

طرز تهیه‌ بستنی خانگی

  • زرده‌های تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر با همزن برقی بزنید تا حالت کش دار پیدا کند و رنگش هم کرم بشود. حدود ۵ دقیقه بزنید تا بوی زهم تخم‌مرغ هم گرفته شود.

نکته: اگر می‌خواهید بستنی وانیلی درست کنید در ادامه کار نیازی به اضافه کردن زعفران نیست. اگر هم می‌خواهید بستنی زعفرانی درست کنید، می‌توانید از افزودن وانیل صرف‌نظر کنید. البته توصیه می‌شود که برای بستنی زعفرانی هم، کمی وانیل اضافه کنید تا بو و مزه بهتری داشته باشد.

نکته: زرده‌های تخم مرغ باید زرد رنگ باشند. اگر زرده نارنجی شده باشد، رنگ بستنی را تغییر می‌دهد. این مسئله در مورد بستنی وانیلی خیلی مهم است.

  • شیر را درون قابلمه یا شیر جوش بریزید. ثعلب را به آن اضافه کنید و هم بزنید. قابلمه را روی گاز قرار دهید تا شیر ولرم شود ولی نجوشد. در حدی شیر را گرم کنید که وقتی انگشتتان را داخل شیر ببرید گرما را احساس کنید.
  • شیر را از روی گاز بردارید و خیلی آرام مقداری از شیر (در حد نصف فنجان) را به زرده‌ها اضافه کنید. در عین ریختن شیر روی زرده‌ها، مخلوط را به سرعت هم بزنید تا زرده نبندد و لخته نشود.
  • گلاب و زعفران را به شیر اضافه کنید و هم بزنید. زرده‌ها را هم به شیر اضافه کنید. مخلوط را در قابلمه‌ای نچسب بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید. مخلوط را در حین حرارت دادن خوب هم بزنید که به جوش نیاید. کمی که غلظت مخلوط افزایش یافت از روی شعله بردارید. مخلوط نباید خیلی غلیظ شود. در حدی که حالت نرم و روان پیدا کند، کافیست.
  • بگذارید مخلوط سرد شود. خلال پسته و خامه را اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است مخلوط نهایی را با همزن برقی ۱ دقیقه بزنید. در همین مرحله خامه‌های منجمد را تکه تکه کنید و در مخلوط بریزید.

اگر بستنی ساز دارید، مخلوط را داخل بستنی ساز بریزید و بگذارید ۲ ساعتی بماند. وقتی بستنی خودش را گرفت و حالت کش دار پیدا کرد، آن را یک شب داخل فریزر بگذارید. اگر بستنی ساز شما کمپرسور ندارد، بستنی‌ساز را روشن کنید و به مدت دو ساعت درون فریزر قرار دهید. سپس بستنی ساز را خاموش کنید و بگذارید یک شب در فریزر بماند.

اگر بستنی‌ساز ندارید، در ۲ ساعت اول باید هر ۱۵ دقیقه بستنی را از فریزر خارج کرده، خوب هم بزنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید. بهتر است بستنی را در ظرف در دار استیل بریزید و درش را ببندید. اگر هم ظرف استیل ندارید، می‌توانید از ظرف پلاستیکی استفاده کنید ولی حتماً در دار باشد. بعد از دو ساعت بستنی را به مدت یک شب در فریزر قرار دهید. بستنی شما حاضر است، نوش جان!

 

 

درباره ali khani