خانه / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه‌ باسلوق

طرز تهیه‌ باسلوق

طرز تهیه‌ باسلوق

 

باسلوق یا باسلیق از قدیمی‌ترین شیرینی‌های ایرانی است. در منابع مختلف از آن به عنوان سوغات مراغه، ملایر و اراک یاد شده ولی در اقصی ایران پخته می‌شود. باسلوق در مراغه‌ از دوشاب (شیره‌ی انگور) تهیه می‌شود و آماده‌سازی آن سه ماه زمان می‌برد. یعنی از اواخر آذر شروع به پخت به باسلوق می‌کنند که برای عید حاضر شود. باسلوق همچنین پای ثابت آجیل چهارشنبه سوری است.

باسلوق خانگی را به چندین روش می‌توان تهیه کرد. در این طرز تهیه سعی کردیم بهترین و ساده‌ترینش را به شما آموزش دهیم.

شرینی‌پزی در کل کار دشواری نیست ولی باید به نکات ریزی که در واقع فوت کوزه‌گری این کار است، خوب توجه کنید. در ضمن، اگر از دستور زیر ۲۰ باسلوق تهیه شود، هر عدد آن حدود ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد. اگر به جای شکر از شکر رژیمی (مثلاً ماردین) استفاده کنید، هر باسلوق حدود ۵۰ کیلوکالری انرژی خواهد داشت.

توضیحات

تعداد: بسته به اندازه‌ی باسلوق‌ها (حدود ۲۰ عدد)

زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه

زمان پخت: ۶۰ دقیقه

سطح دشواری: متوسط

مواد لازم:

۱۵۰ گرم نشاسته‌ی گل

۵/۲ پیمانه آب (۶۲۵ میلی‌لیتر)

یک سر سوزن قاشق چای خوری جوهر لیمو

۵۰۰ گرم شکر ( برای رژیمی شدن باسلوق می‌توانید از ۳۰۰ گرم شکر رژیمی ماردین استفاده کنید)

یک قاشق سوپ‌خوری پودر ژلاتین (حدود ۱۵ گرم)

دو قاشق سوپ‌خوری گلاب (۲۰ میلی‌لیتر)

پودر نارگیل، مغز گردو و مغز پسته به میزان لازم

طرز تهیه باسلوق

  • ابتدا نشاسته گُل را با دو سوم آب درون ظرفی بریزید و هم بزنید تا نشاسته کامل حل شود. تا زمانی که نشاسته حل نشده باشد، نمی‌توان آن را روی حرارت قرار داد. آبی که استفاده می‌کنید، حتماً باید آب سرد باشد وگرنه نشاسته گوله می‌شود.

نکته: نشاسته گُل، نشاسته‌ای است که به صورت تکه تکه و دانه درشت بوده و از گندم تهیه می‌شود. پودر نشاسته معمولاً از ذرت تهیه می‌شود و برای باسلوق بهتر است از نشاسته گُل استفاده شود.

  • بقیه‌ی آب را همراه با شکر یا شکر رژیمی درون ظرفی دیگر بریزید و هم بزنید تا حل شود.
  • محلول نشاسته را درون قابلمه بریزید و روی شعله کم قرار دهید. جوهر لیمو را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته ته نگیرد.

توجه: محلول را باید مدام حل بزنید چون نشاسته خیلی زود ته می‌گیرد یا گوله می‌شود.

  • ژلاتین را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. سپس محلول را به درون قابلمه بریزید.
  • مواد را هم بزنید تا آب باسلوق تبخیر شود و حالت ژله‌ای پیدا کند. بعد از این که محلول غلیظ‌تر شد، گلاب را اضافه کنید و با استفاده از یک کفگیر پخت و پز (که سر تخت دارد) حدود ۲۰ دقیقه به شکل پارویی هم بزنید تا مایع به شکل یک توپ در وسط قابلمه جمع شود.
  • زیر قابلمه را خاموش کنید و مایع باسلوق را وسط قابلمه جمع کنید.
  • پودر نارگیل را درون بشقاب پهن کنید. با یک قاشق غذاخوری مقداری از مایع بردارید و روی پودر نارگیل بگذارید. بسته به اندازه‌ی بشقاب می‌توانید چند بار این کار را بکنید ولی مواظب باشد به هم نچسبند.
  • روی باسلوق‌ها یک عدد مغز گردو و مغز پسته قرار دهید و فشار دهید تا کمی داخل باسلوق فرو رود. با پودر نارگیل کاملاً روی باسلوق‌ها را بپوشانید و با دست فرم دهید.

توجه: باسلوق در این مرحله باید گرم باشد.

باسلوق‌های شما حاضر است. روی آن‌ها را با سلفون بپوشانید یا درون ظرف در بسته قرار دهید. می‌توانید در دمای محیط یا داخل یخچال قرار دهید تا سرد شده و خودش را بگیرد. نوش جان.

 

درباره ali khani