خانه / آشپزخانه من / تلفیق طرح و رنگ در طراحی‌ آشپزخانه
طراحی قفسه‌های آشپزخانه

تلفیق طرح و رنگ در طراحی‌ آشپزخانه

طراحی قفسه‌های آشپزخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی آشپزخانه است که به لوازم شما نظم و ترتیب ویژه‌ای ‌می‌بخشد. برخی اوقات طراحی کابینت‌ها به صورت هماهنگ با قفسه‌ها و لوازم دیگر آشپزخانه صورت می‌گیرند. در این صورت بهتر است قفسه‌ها و کابینت‌ها به صورت تلفیقی با ویترین‌های شیشه‌ای طراحی شوند تا برای ظروف و لوازم دیگر تزئینی هم جای مخصوص وجود داشته باشد. امروزه طراحی قفسه‌های آشپزخانه با ابتکارات بدیع و طرح‌های خاص فصل تازه‌ای در طراحی آشپزخانه‌ها به وجود آورده‌اند.

در ادامه این مطلب در بخش آشپزخانه من از مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی طراحی‌های خاص در آشپزخانه بیشتر آشنا شوید.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

تلفیق کابینت‌ها با قفسه‌های دیواری

اگر در آشپزخانه خود به کابینت‌های بیشتری نیاز دارید ‌می‌توانید از تلفیق این قفسه‌های دیواری کاربردی با کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که اندازه، جنس، طرح و رنگ قفسه‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که با کابینت‌های دیگر آشپزخانه‌ هارمونی مناسبی به وجود آورند. با افزودن این قفسه‌های دیواری مقدار زیادی فضای اضافه به دست می‌آورید که می‌توانید از آن به بهترین وجه ممکن استفاده کنید.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

تلفیق کابینت و قفسه بندی چوبی

به کابینت‌های سفید در تصویر بالا نگاه کنید. ترکیب این کابینت‌های سفید با قفسه‌های چوبی تیره تضاد بسیار جالبی به وجود آورده است. ترکیب روشن و تیره، رنگ را به فضای آرام آشپزخانه وارد کرده است و به نوعی رنگ و بوی تازه‌ای به فضا بخشیده است. به علاوه ترکیب باز و بسته کابینت‌ها هم در تنوع بیشتر فضایی تاثیر شایانی داشته است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

سفید و تمیز

طراحی قفسه‌های آشپزخانه در این فضای نقلی زیبا در کنار کابینت‌های سراسری سفید جلوه بیشتری پیدا کرده است. حس لطافت و پاکیزگی در این آشپزخانه موج ‌می‌زند. البته از تاثیر کف‌پوش‌های چوبی طبیعی هم نباید به سادگی عبور کرد.

 

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

کمد و قفسه‌های چوبی طبیعی

طراحی قفسه‌های آشپزخانه و حس و حال دلپذیر آن را این کمدها و کابینت‌های چوبی زیبای آن به وجود آورده‌اند. به علاوه ترکیب دیوار سنگی مقابل در کنار این چوب‌های طبیعی نیز تاثیر مثبت آن را دو چندان ساخته است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

آشپزخانه مینیمالیست

طراحی قفسه‌های آشپزخانه مینیمالیست در تصویر بالا، مختص افراد علاقمند به سادگی ایجاد شده است. هیچ دکوراسیون و تزئینات اضافه‌ای در این آشپزخانه وجود ندارد. کمدها و کابینت‌های چوبی به تنهایی گویای سادگی و زیبایی این طراحی هستند.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

کابینت‌ها و تیرها

با وجودی که این آشپزخانه بسیار ساده و بی‌آلایش طراحی شده است اما به خوبی نظرها را به خود جلب می‌کند. به طراحی تیر چوبی روی سقف دقت کنید. همین جزئیات کوچک هستند که به آشپزخانه شما رنگ و روح تازه می‌بخشند. ترکیب کابینت‌های چوبی کوچک  در تلفیق با تیر چوبی سقف هارمونی جالبی را به وجود آوردند. علاوه بر این که روشن بودن رنگ کابینت‌ها  نیز به دلبازتر شدن فضا کمک شایانی کرده‌است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

کابینت‌های غیر سفید

اگرچه کابینت‌های سفید در آشپزخانه حس وسعت و پاکیزگی به وجود ‌می‌آورند اما از جذابیت این کابینت‌های مشکی مدرن نیز نمی‌توان به سادگی گذشت. ترکیب این کمدها و قفسه‌های مدرن مشکی در کنار مبلمان توکار استیل و میز چوبی آشپزخانه حس مدرنیته را در اذهان القا ‌می‌کند. البته لوستر سقفی هم نقش بسزایی در ایجاد این مدرنیته ایجاد کرده است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

آشپزخانه طوسی

طوسی یکی از رنگ‌های پایه جذاب است که تقریبا با هر رنگ دیگری به خوبی هماهنگ ‌می‌شود. لازم نیست در استفاده از این رنگ محدودیت ایجاد کنید. در تصویر بالا علاوه بر کابینت‌های طوسی رنگ دیوارهای بالای آن نیز طوسی انتخاب شده است. البته تلفیق چوب با رنگ سفید دیوارها نیز جلوه جالبی به محیط بخشیده است که اگر حذف ‌می‌شد آشپزخانه را بی رنگ و روح جلوه ‌می‌داد. حتی نورپردازی زردرنگ نیز در تضاد با رنگ طوسی جلوه آشپزخانه را چندین برابر کرده است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

قدیمی

بسیاری از افراد انتخاب لوازم و دکوراسیون قدیمی‌ را به مدرن ترجیح ‌می‌دهند و علاقه فراوانی به سبک و سیاق کهنه‌ای دارند که هیچ وقت رنگ نمی‌بازد. رنگ سبز قدیمی‌ کابینت‌ها در تصویر بالا حس و حال دیرینگی و قدمت را به این فضا بخشیده است. استفاده از ویترین‌ها و لوازم دکوری قدیمی‌ نیز جلوه قدمت آن را دو چندان کرده است. حتی میز وسط آشپزخانه نیز به همان رنگ و سبک انتخاب شده است.

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

نقش کاغذ دیواری

در بسیاری موارد استفاده از رنگ سفید در آشپزخانه‌های کوچک هیجان خاصی در فضا ایجاد نمی‌کند. در این موارد باید از تزئینات جانبی و رنگ‌ها یاری جست. به جای این که کل کابینت‌های آشپزخانه را عوض کنید ‌می‌توانید با ایجاد تغییری کوچک حس سرزندگی را به آشپزخانه خود وارد کنید. به عنوان مثال با دقت در تصویر بالا به خوبی درمی‌یابید که این کاغذ دیواری بنفش چگونه جلوه تازه‌ای به این آشپزخانه نقلی ساده بخشیده است.

 

طراحی قفسه‌های آشپزخانه

دستگیره‌های طلایی

بی‌شک تنها نقطه قوت طراحی قفسه‌های آشپزخانه در این تصویر ایجاد کابینت‌های سرمه‌ای تیره نیست. همان گونه که مشاهده ‌می‌کنید دستگیره‌های طلایی نقش عمده‌ای در این طراحی بهینه ایفا کرده‌اند. در طراحی آشپزخانه جزئیات کوچکی که شاید تصورش را هم نمی‌کنید نقش اصلی را ایفا ‌می‌کنند. بنابراین سعی کنید از جزئیات غافل نشوید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.