خانه / آشپزخانه من / طراحی مثلث کار در آش‍پزخانه
طراحی آشپزخانه و مثلث کار

طراحی مثلث کار در آش‍پزخانه

طراحی آشپزخانه و مثلث کار در آن یکی از موارد مهم و ضروری برای رفاه و آسایش بیشتر شما است. از آن جا که آشپزخانه را قلب خانه می دانند بسیاری از افراد هنگامی که به آپارتمان جدیدی نقل مکان می کنند بیش از هر چیز وقت خود را صرف بازسازی یا ایجاد تغییرات در آشپزخانه می پردازند. تغییر رنگ کابینت های بالایی یا پایینی، ایجاد کشوهای وسیع، ایجاد ویترین های سرتاسری به جای استفاده از کابینت های بالایی و خرید یک سینک مدرن و تمیز، اغلب از مواردی هستند که در بازسازی آشپزخانه شاهد هستیم. البته با این همه طراحی های مدرن جدید در نهایت احتمالا ظاهر بسیار زیبایی هم پیدا می کنند.

در ادامه این مطلب در بخش آشپزخانه من در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی از مدل‌های طراحی‌ آشپزخانه و مثلث کار آشنا شوید.

طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه 

اگرچه آشپزخانه‌های مدرن ظاهر بسیار زیبایی دارند اما اگر این ظاهر زیبا کاربردی نباشد در زمان استفاده و بهره برداری همه این آشپزخانه های مدرن و جذاب به کابوس مصرف کننده ها تبدیل می شوند. اگرچه ظاهر آشپزخانه بسیار مهم است اما نباید فراموش کنید که کاربردی بودن آشپزخانه الویت اصلی شما خواهد بود. آشپزخانه هر چه قدر هم زیبا و شیک به نظر برسد اگر کاربردی چیده نشود بعد از مدتی کوتاه شما را خسته می کند. به عنوان مثال فرض کنید ظروف مورد استفاده روزانه خود را در کابینت های قسمت غذاخوری چیده اید.

هر بار که ظروف را از ماشین ظرفشویی خارج می کنید باید آن ها را تا ناهارخوری ببرید و دوباره در وعده بعدی برگردانید. بی شک کارکردن در این محیط علاوه بر این که وقت بسیاری از شما تلف می کند پس از مدتی زجرآور خواهد شد و دیگر چیزی از زیبایی‌های آشپزخانه در جلوی چشمان شما ظاهر نخواهد شد. بنابراین در هنگام طراحی یا بازسازی آشپزخانه اول از همه کاربری آن را در الویت انتخاب های خود قرار دهید و سپس به مسائل دیگری از جمله زیبایی و ظاهر بیاندیشید.

در دسترس قرار دادن لوازم پرکاربرد

مهم ترین اصل در چیدمان آشپزخانه در دسترس بودن لوازم کاربردی و پر استفاده روزمره است. زمان‌هایی که شما به آشپزخانه مراجعه می کنید یا خودتان بسیار گرسنه هستید یا اعضای دیگر خانواده که در هر دو حالت زمان نقش مهمی را برایتان بازی می کند. به خصوص اگر درصدد تهیه غذای بچه باشید بی شک از همیشه بیشتر عجله دارید. در این موارد اگر لوازم کاربردی و پر استفاده خود را در دسترس نداشته باشید باید وقت زیادی را هم صرف پیدا کردن آن ها کنید که در شرایطی که عجله دارید چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

مثلث کار در طراحی آشپزخانه

ایجاد مثلث کار در طراحی آشپزخانه

مثلث کار نکته اساسی و کلیدی در طراحی آشپزخانه است. مثلث کار به فضای آزاد مابین یخچال، گاز و سینک گفته می شود. در طراحی این فضا باید دقت لازم را به عمل بیاورید به گونه ای که فضای کافی برای حرکت آزادانه بین این سه مبلمان آشپزخانه داشته باشید. به علاوه فضای کار باید به گونه ای طراحی شود که برای سه فرد مختلف در حین انجام کار در کنار سینک، اجاق گاز و یخچال فضای کافی وجود داشته باشد. بر این اساس و با دقت به فضای مثلث کار به خوبی می توانید دریابید که لوازم کاربردی آشپزخانه را باید در کدام قسمت قرار دهید.

به عنوان مثال لوازم آماده سازی غذا باید در نزدیکی محوطه آماده سازی غذا باشند. لوازم آشپزی در محوطه گاز و آشپزی قرار می گیرند و ظروف در محوطه سینک و ماشین ظرفشویی جای می گیرند. با این تفاسیر حتی اگر نمی توانید آشپزخانه خود را بازسازی کنید می توانید لوازم مورد نیاز خود را در جای صحیح قرار دهید تا از اتلاف وقت خود جلوگیری کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.