خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ویتامین D و ضرورت تامین آن برای بدن
ویتامین D

ویتامین D و ضرورت تامین آن برای بدن

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن است. همه ما می‌دانیم نقش این ویتامین ضروری برای جذب بیشتر کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها چقدر حیاتی است. این ویتامین برای ساخت ماهیچه‌ها اعصاب و سیستم ایمنی بدن نقش اساسی را ایفا می‌کند و کمبود آن در بدن منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان، مشکلات قلبی، فشار خون و انواع سرطان می‌شود.

در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش زندگی سالم با ما همراه باشید تا با فواید ویتامین D بیشتر آشنا شوید.

طبق نظریات دکتر موسیس گلدبرگ از انجمن سلامتی سانتارزا در کالیفرنیا، همه افراد باید از فواید این ویتامین ضروری آگاه شوند و میزان مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. این موضوع به خصوص در مورد افراد گیاه خوار به سبب تغذیه خاصی که دارند نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

ویتامین D

منابع تامین ویتامین D

تامین ویتامین D در بدن توسط انواع خوراکی‌ها و نور مستقیم آفتاب به آسانی میسر است. اما در عین حال مشکلات خاص خود را نیز دارد. این ویتامین در انواع مواد خوراکی از جمله روغن ماهی کاد، انواع ماهی‌های چرب، کره، مارگارین، پنیر، قارچ، تخم مرغ، شیرهای غنی از ویتامین D، انواع آب میوه‌ها، گوشت، کورنفلکس‌های صبحانه و … به وفور یافت می‌شود.

البته بد نیست یادآور شویم جذب این ویتامین به صورت مستقیم از نور آفتاب در مواردی از جمله بالا رفتن سن، انباشتگی سموم در ریه و کلیه‌ها ( یعنی محل فعالیت ویتامین D )، افراد با پوست‌های تیره ( یا افرادی که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند)، روزهای کوتاه زمستان، یا افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند کاهش می‌یابد.

استفاده مناسب از ویتامین D

برای استفاده از این ویتامین ارزشمند دو راه پیش روی شما است. یکی استفاده از ارگوکالسیفرول یا همان D2 و دیگری استفاده از کولکالسیفرول یا همان D3 . ویتامین D2 توسط گیاهانی از جمله قارچ به وجود می‌آید و ویتامین D3 که از نوع فعال‌تر آن است توسط پوست و با استفاده از اشعه UVB آفتاب تامین می‌شود. امروزه بسیاری از محصولات و مواد خوراکی نیز وجود دارند که توسط مکمل‌های این دو ویتامین غنی شده‌اند و برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن مفید هستند.

مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن در بزرگسالان ۶۰۰ واحد جهانی و در نوجوانان ۸۰۰ واحد تخمین زده می‌شود. مقدار بیش از اندازه این ویتامین اغلب در موارد خاص تجویز می‌شود و این مقدار ذکر شده در شرایط معمولی بهترین میزان برآورد شده است. البته برای جذب بهتر این ویتامین در بدن بهتر است آن را همراه با مواد چرب استفاده کنید. با این تفاسیر اگر هنوز هم به سلامت جسمی خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد ما به شما آگاهی از مقدار نیاز ضروری بدنتان به ویتامین D و کلسیم و مصرف به موقع آن‌ها است.

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.