خانه / آشپزخانه من / تمیز کردن و برق انداختن نقره جات
شیوه تمیز کردن ظروف نقره

تمیز کردن و برق انداختن نقره جات

شیوه تمیز کردن ظروف نقره یکی از سوالات رایجی است که از گذشته تا کنون همیشه دغدغه بسیاری از افراد بوده و هست. اگرچه امروزه محصولات مختلفی برای تمیز کردن نقره جات در بازار موجود هستند اما اگر نمی توانید به این محصولات اطمینان کنید ما یک راه حل سریع با استفاده از مواد موجود در منزل برایتان آماده کرده ایم. در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش آشپزخانه من با ما همراه باشید تا با شیوه تمیز کردن ظروف نقره آشنا شوید.

شیوه تمیز کردن ظروف نقره

شیوه تمیز کردن ظروف نقره

این ترفند ساده برای تمیز کردن نقره جات فرق چندانی با یک پروژه شیمی دبیرستانی ندارد. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک فضای تمیز در روی میز یا کانتر آشپزخانه است و یک ظرف شیشه ای که با فویل آلومینیومی پوشانده شده باشد. حالا باید جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و سپس سرکه و آب جوش به آن اضافه کنید. حالا باید منتظر شروع واکنش شیمیایی سرگرم کننده میان آن ها باشید که جرم نقره را از بین ببرد. البته جرم هایی که خیلی مانده باشند شاید به زمان بیشتری برای تمیز شدن نیاز داشته باشند. بعد از این مرحله ظروف نقره شما با یک دستمال خشک کاملا تمیز می شوند.

بعدی قبلی

شیوه تمیز کردن ظروف نقره-1

شیوه تمیز کردن ظروف نقره-2

شیوه تمیز کردن ظروف نقره-3

شیوه تمیز کردن ظروف نقره-4

شیوه تمیز کردن ظروف نقره-5

بعدی قبلی

برق انداختن نقره جات 

پس از این که ظروف شما عاری از هر گونه جرم و رسوبات شدند احتمالا نیاز به براق کردن آن ها خواهید داشت. برای این منظور می توانید از پولیش های مخصوص نقره که در بازار به وفور پیدا می شوند استفاده کنید و با یک پارچه تمیز حسابی آن‌ها را براق کنید. البته این مرحله نیاز به سابیدن فراوان دارد اما نگران نباشید بعد از اتمام کار با این شیوه تمیز کردن ظروف نقره متوجه می‌شوید که به زحمتش می ارزد.

مواد مورد نیاز محلول

  • جوش شیرین   ۱ قاشق چای خوری
  • نمک دریایی ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید ½ فنجان
  • آب جوش ۱ فنجان
  • فویل آلومینیومی
  • ظرف شیشه ای یا ظرف آلومینیومی
  • دستمال خشک

نحوه استفاده

در مرحله اول جوش شیرین و نمک دریایی را با هم خوب مخلوط کنید و سپس محلول را در ظرف آلومینیومی و یا ظرف شیشه ای پوشیده شده با آلومینیوم بریزید. اکنون سرکه سفید را اضافه کنید. در این مرحله شاهد واکنش شیمیایی بین مواد خواهید بود. حالا آب جوش را با احتیاط اضافه کنید. اکنون می‌توانید ظروف نقره را در ظرف قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که هر تکه را جداگانه به گونه ای قرار دهید که با بدنه ظرف در تماس باشد. برای این که همه ظروف به طور کامل با محلول پوشیده شوند در صورت نیاز آب جوش بیشتری اضافه کنید.

اجازه دهید ظروف ۳۰ ثانیه در محلول باقی بمانند. البته اگر رسوبات و جرم‌ها خیلی مقاوم باشند می‌توانید چند دقیقه بیشتر تامل کنید. اکنون آن‌ها را از محلول در آورده و صبر کنید تا خشک شوند. سپس با یک پارچه تمیز آن ها را پاک کنید. در مرحله آخر اگر نیاز بود از پولیش های براق کننده نقره استفاده کنید تا درخشش بیشتری به ظروف خود بدهید. البته اگر بخواهید می‌توانید به جای استفاده از پولیش نقره از محلول جوش شیرین برای براق کردن ظروف نقره استفاده کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.