خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / شکلات و مزایایی که از آن بی‌خبرید
شکلات

شکلات و مزایایی که از آن بی‌خبرید

درخصوص مزایای سلامتی شکلات مطالب بسیاری خوانده و شنیده‌اید، اما به یاد داشته باشید که نباید در مصرف آن افراط نمایید! شکلات دارای مقادیر بسیار زیادی کالری، شکر و چربی است که در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند رژیم غذایی شما را دچار اختلال نماید. با مجله فیدیلیو و اطلاعاتی جدید درباره این خوراکی خوشمزه همراه باشید.

شکلات‌ دکتر قلب و مغز

شکلات خوباین ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام فلاونوئید flavonoids و همچنین حاوی منیزیم است. این مواد مغذی به کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک می‌کنند.

شکلات تلخ در میان انواع شکلات‌ها، مغذی‌ترین نوع است. در مقایسه با شیر شکلات‌، شکلات تلخ حاوی بیش از دو برابر میزان فلاونوئیدها برای داشتن قلبی سالم است.

در مورد شیر شکلات موضوع دیگری نیز وجود دارد و اینکه شیر اضافه شده به آن می‌تواند توانایی بدن برای جذب فلاونوئیدهای مفید را کاهش دهد.

برای لذت بردن از طعم خوشمزه شکلات و دریافت مزایای فلاونوئیدها، بهتر است انواع شکلات تلخ که حداقل شامل 70 درصد کاکائو باشد را انتخاب نمایید.

مزایای بالقوه شکلات تلخ برای سلامتی الزاما راه را برای افراط در خوردن آن باز نمی‌گذارد بلکه در هر حالی باید به میزان مصرف این خوشمزه قهوه‌ای توجه کرد.

دلیلش این است که حتی شکلات تلخ نیز حاوی کالری، چربی و قند است که تمامی ‌این مواد چنانچه بیش از حد خورده شود منجر به افزایش وزن خواهند شد.

نسبت به قرار دادن شکلات در وعده غذایی خود دقت نمایید. بهترین نوع شکلات تلخ حاوی تنها یک نوع چربی – کره کاکائو – بوده و عاری از هرگونه روغن پالم، روغن نارگیل، یا چربی شیر است.

تمام این قبیل چربی‌ها در دسته چربی‌های اشباع شده قرار دارند، اما کره کاکائو اثری خنثی بر سطح کلسترول خون داشته، لذا همانند سایر چربی‌های اشباع سبب افزایش سطح کلسترول خون نخواهد شد.

میان وعده شکلاتی

شکلاتمی‌توانید روزانه به عنوان میان وعده تکه کوچکی شکلات حدود 31 گرم بخورید. البته در نظر داشته باشید که این میزان باید حدود 150 کالری از کل کالری در رژیم غذای روزانه را تشکیل دهد.

همچنین ممکن است به صرف یک فنجان کاکائو داغ کم چرب (معمولا هر فنجان کمتر از 100 کالری دارد) و یا یک فنجان شیر سویا به همراه یک قاشق غذاخوری پودر شکلات علاقه داشته و از آن لذت ببرید. این نوشیدنی سرشار از کلسیم بوده و به حفظ استخوان‌ها کمک شایان توجهی می‌نماید.

پودر کاکائو شیرین نشده می‌تواند به عنوان طعم دهنده در دستور تهیه دسرهای کم کالری مورد استفاده قرار گیرد. پودر کاکائو شیرین نشده اغلب به عنوان طعم دهنده در دستور تهیه انواع بیسکوئیت‌های شکلاتی و فندقی تزئین شده با میوه‌های تازه و شکلات داغ (هات چاکلت) مورد استفاده است.

پودر کاکائو شیرین نشده همچنین فاقد گلوتن بوده، و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاملا بی خطر است.

بسیاری از زنان پیش از دوران قاعدگی می‌گویند تمایل به خوردن شکلات در آن‌ها افزایش یافته و خوردن این ماده به بهبود  خلق و خوی آنان کمک می‌نماید.

این موضوع می‌تواند به سبب افزایش میزان سروتونین serotonin در بدن پس از خوردن شکلات باشد. کارشناسان در این زمینه بیان می‌کنند مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، ویتامین D، منیزیم، ویتامین B6 و منگنز در واقع در تسکین علائم و دردهای پیش از قاعدگی بسیار موثر هستند.

گذشته از احتمال ایجاد افزایش وزن، شکلات دارای اثرات منفی دیگری است. از آنجا که حاوی هر دو ماده کافئین و اسیدهای آمینه تیرامین است محرک قوی سردردهای میگرنی است.

همچنین می‌توانید علائم سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد را تشدید نماید. اگر پس از مصرف شکلات احساس ناراحتی می‌کنید، بهتر است مصرف آن را محدود نمایید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.