خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / سس های گیاهی خوشمزه که می‌توانند به غذاهای شما تنوع بدهند
سس های گیاهی

سس های گیاهی خوشمزه که می‌توانند به غذاهای شما تنوع بدهند

سس های گیاهی مختلف نقش اساسی در طعم بخشیدن به غذاهای گیاهی شما دارند. در این میان یافتن دستورهای تهیه سس های گیاهی و مطلوب کمی‌ دشوار به نظر می‌رسد. اما با دیدن رستوران‌هایی که انواع و اقسام سالاد‌ها و بشقاب‌های سبز را  آن هم در زمانی اندک درست می‌کنند می توان دریافت که شاید تهیه این سس ها چندان هم سخت نباشد.

در واقع تنها کلید موفقیت آن‌ها همین تنوع سس‌های بدون لبنیات است که در غذاهای مختلف به کار می‌برند. کافیست تعدادی از این چاشنی‌ها را در یخچال خود آماده داشته باشید تا انواع و اقسام طعم‌ها را با غذاهای گیاهی خود خلق کنید.

در این مطلب از بخش بشقاب سبز در مجله فیدیلیو دستور تهیه پنج سس گیاهی بدون لبنیات را برای شما آماده کرده ایم که می‌توانید با آن‌ها غذاهای متنوع گیاهی را تنها در چند دقیقه آماده کنید.

بعدی قبلی

سس گشنیز- سس های گیاهی

سس گشنیز تند گیاهی

یکی از سس های گیاهی بدون لبنیات سس گشنیز است. در این سس از بادام زمینی به عنوان پایه اصلی به همراه چاشنی فلفل تند استفاده شده است و مناسب  استفاده در انواع سالادها، غذاهای گیاهی حاوی برنج و تاکوها است. (تاکو نوعی نان ذرت سرخ شده است که می‌توانید داخلش را با گوشت یا سبزی یا هر ماده دیگری پر کرده و نوش جان کنید).

مواد لازم 

کنسرو سبزیجات ۲ قوطی

بادام زمینی خام بدون نمک ۱ فنجان

شیر سویا ¼ فنجان

نمک ½ قاشق غذاخوری

جعفری ۱ فنجان

فلفل سبز تند با دانه ۱ عدد

طرز تهیه 

ابتدا بادام زمینی، کنسرو سبزیجات،  نمک،  فلفل سبز و شیر را در مخلوط کن ریخته و خوب به هم بزنید تا مواد یکنواخت شود. ( بهتر است ابتدا نیمی‌ از فلفل سبز را ریخته و امتحان کنید. اگر به طعم تند بیشتری نیاز داشتید باقی آن را نیز اضافه کنید)

مخلوط آماده شده را در ظرفی ریخته و کنار بگذارید.

سپس جعفری‌ها را خرد کنید و به مخلوط اضافه کنید و در نهایت آن را در ظرف درداری گذاشته در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

دستورهای غذایی

۱-     تاکو:  این چاشنی را با  فلفل دلمه، لوبیاسبز و پیاز  ترکیب کرده  به جای سس خامه و پنیر در تاکو استفاده کنید. همچنین می‌توانید تاکو را با گل کلم و لوبیا سبز پر کرده و  سس گشنیز را  روی آن بریزید.

۲-     بشقاب کنجدی: فلفل دلمه ای، کاهو و آووکادو را خرد کنید سپس کنجد و سس گشنیز را بر روی آن بریزید و میل کنید.

۳-     سوپ ذرت خامه ای: سوپ ذرت مورد علاقه خود را تهیه کنید اما به جای استفاده از گوشت یا مرغ و سس خامه، این سس های گیاهی خوش طعم را در آن بریزید. بادام زمینی موجود در این سس پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین خواهد کرد.

 سس پروتئینی تند- سس های گیاهی

سس گیاهی تند و سرشار از پروتئین

مقدار کمی‌ از این چاشنی گیاهی می‌تواند طعم جدیدی در غذاهای شما ایجاد کند.

برای سالیان متمادی در چاشنی سالاد‌ها از مخلوط فلفل قرمز و سبز همراه با شیر سویا استفاده می‌کردم و از طعم آن هم لذت می‌بردم. البته به واقع خوشمزه بود. اما یک روز که برای خرید به سوپرمارکت مراجعه کرده بودم، چشمم به کنسرو سبزیجات افتاد و ناگهان فکری به ذهنم رسید. این بار از این کنسرو در تهیه چاشنی سالاد استفاده کردم و آن جا بود که متوجه شدم سس های گیاهی سالاد چه نقش پررنگی در مزه آن ایفا می‌کند. تنها با مقدار کمی‌ از این چاشنی جادویی سالاد شما طعم و رنگ جدیدی به خود می‌گیرد. به علاوه می‌توانید با اضافه کردن کمی‌ بادام زمینی و سالسا آن را تبدیل به خوشمزه ترین سس خامه ای دنیا کنید و در سالاد مکزیکی خود استفاده کنید. امیدوارم از آن لذت ببرید.

زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه ۱۰ دقیقه

زمان لازم برای آماده شدن سس  ۲ ساعت و ده دقیقه

مواد لازم 

بادام هندی خام و بدون نمک ½ فنجان

سالسا ( سس گوجه تند ) ½ فنجان

شیر سویا ۱ لیوان

مخلوط سبزیجات تند ۲ قاشق چای خوری

نمک ¼ قاشق چای خوری

این چاشنی را می‌توانید تا ۱۰روز در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه

ابتدا بادام هندی‌ها را برای یک یا دو ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورد. سپس همه مواد را در مخلوط کن با هم میکس کنید و آن را در یخچال قرار دهید.

دستورهای غذایی

۱-سالاد تاکو: در واقع  این یک چاشنی عالی برای سالاد مکزیکی شما است. اگر در جستجوی یک سالادی مغذی هستید که به عنوان یک وعده کامل غذایی پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین کند، می‌توانید از این سس های گیاهی در آن استفاده کنید. کافیست سالاد مکزیکی محبوبتان را تهیه کنید و کمی‌ از این چاشنی بر روی آن بریزید و نوش جان کنید.

۲- رپ مکزیکی: مقداری کاهو، لوبیا یا هر ماده دلخواه دیگر را در نان ذرت مکزیکی بپیچید و از این سس خوشمزه روی آن بریزید. از این وعده غذایی می‌توانید در محل کار خود نیز استفاده کنید. مطمئن باشید تا وعده غذایی بعدی شما را سیر نگه خواهد داشت .

۳-بشقاب برنج: کافیست به محتویات سالاد تاکو کمی‌ برنج و این سس های گیاهی را اضافه کنید و یک وعده غذایی پر انرژی میل کنید.

 سس پستو با گشنیز- سس های گیاهی

سس پستو ایتالیایی با گشنیز

از دیگر سس های گیاهی سس پستوی ایتالیایی به همراه گشنیز است. این سس ایتالیاییسبز رنگ طعم بی نظیر متمایل به تندی دارد که ناشی از گشنیز و سیر استفاده شده در آن است. می‌توانید از آن در غذاهای خمیری و یا پاستا استفاده کنید. اما غذای مورد علاقه من با این چاشنی تکه‌های باگت و یا بیسکویت‌های بدون شکر است که به واقع اعتیادآور است.

همچنین من از طعم آن بدون پنیر لذت می‌برم اما اگر شما دوست دارید می‌توانید کمی‌ پنیر به آن اضافه کنید.

مواد لازم

برگ تازه گشنیز  پنج فنجان و نصفی

برگ تازه ریحان پنج فنجان و نصفی

کنجد دو سوم  فنجان

سیر ۸ حبه

زیتون سیاه ۱ قوطی کنسروی

روغن زیتون طبیعی سه چهارم  فنجان

لیموترش تازه نیمی‌ از یک عدد

سرکه انگور یک قاشق چای خوری

زیره یک هشتم  قاشق چای خوری

فلفل قرمز یک عدد

نمک و فلفل به مقدار لازم

زمان تهیه و آماده سازی ۱۵ دقیقه

طرز تهیه

ابتدا گشنیز، ریحان، کنجد، سیر و زیتون را در غذا ساز ریخته و یا خرد می‌کنیم. سپس روغن زیتون، آب لیمو ترش، سرکه، زیره، فلفل قرمز، نمک و فلفل را مخلوط می‌کنیم تا یکنواخت شود و بر روی مواد خرد شده می‌ریزیم.

دستورهای غذایی

۱-     پیتزا: از این سس های گیاهی خوشمزه روی خمیر پیتزا استفاده کنید و سپس روی آن را با تکه‌های گوجه پر کنید تا یک پیتزای مارگاریتای خوشمزه داشته باشید.

۲-     پاستا: فتوچینی، لوبیا سفید، کنجد و مقداری گشنیز را در این سس های گیاهی پستو بخوابانید و از طعم  بشقاب پاستای خود لذت ببرید.

۳-     ساندویچ توفو: ابتدا ورق‌های توفو را گریل یا سرخ کنید و سپس آن‌ها را با فلفل قرمز در لایه‌های ساندویچ قرار داده و روی آن را با سس پستو بپوشانید. البته من عاشق نان تست شده در کنارش  هستم.

سس شوید- سس های گیاهی

سس گیاهی با شوید

یکی دیگر از انواع سس های گیاهی بدون لبنیات سس شوید است. این چاشنی گیاهی هم بسیار خوش طعم است و هم چند کاربردی. می‌توانید از آن به صورت لایه ای نازک به جای پنیر خامه ای استفاده کنید و یا در لایه‌های نازک تر به عنوان سس روی ساندویچ‌های خود بریزید و یا چیپس و اسنک‌های دیگر  را در آن زده و میل کنید. همچنین می‌توانید به جای سس روی سالاد خود بریزید.

این چاشنی را می‌توانید به راحتی تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید. پس یک ظرف گنده از آن برای یک هفته آینده درست کنید و در غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.

زمان تهیه و آماده سازی ۴۰ دقیقه

مواد لازم

بادام هندی ۱ فنجان

شیر سویا یک فنجان

سیر یک حبه

نمک ½ قاشق چای خوری

شوید ½ فنجان

طرز تهیه

ابتدا شویدها را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس بادام هندی، شیر سویا، سیر و نمک را مخلوط کنید تا ماده یکنواختی به دست آید.

نکته: برای به دست آوردن مخلوطی به غلظت پنیر خامه ای می‌توانید شیر بیشتری اضافه کنید. نگران نباشید وقتی آن را در یخچال قرار دهید از ضخامتش کاسته خواهد شد.

سپس شویدها را ریز کنید و در مخلوط بادام هندی که از قبل آماده کردید بریزید.

می‌توانید این سس را بر روی نان تست بمالید و سپس تکه‌های گوجه و خیار را بر روی آن قرار داده، یک تست خوشمزه میل کنید.

دستورهای غذایی

۱-     تست گیاهی: خیار و گوجه را ورقه ورقه کنید و روی نان تست قرار دهید. حالا می‌توانید مقدار سخاوتمندانه ای از این سس های گیاهی روی آن ریخته و نوش جان کنید.

۲-     سالاد خیار و گوجه: شوید با خیار و گوجه ترکیب بسیار خوش طعمی‌ را تشکیل می‌دهد. به این ترکیب خوشمزه نخودفرنگی و سس شوید را اضافه کنید و از این وعده غذایی سالم و گیاهی لذت ببرید.

۳-     فلافل: فلافل مورد علاقه خود را آماده کنید و به همراه این سس های گیاهی و سبزیجات دلخواه خود در نان تافتون بپیچید و میل کنید.

سس کدو- سس های گیاهی

 سس گیاهی کدو

این سس گیاهی به سوشی و بشقاب سبزیجات همراه با برنج طعم دلپذیری می‌بخشد. همچنین می‌توانید آن را به رپ هم اضافه کنید. (برای این منظور کافیست از شیر کمتری در آن استفاده کنید تا نازکتر شود.) و یا به عنوان چاشنی در اسنک‌های خود از آن استفاده کنید.

زمان آماده سازی مواد اولیه پنج دقیقه

زمان تهیه دو ساعت و پنج دقیقه

مواد لازم

بادام هندی خام و بی نمک ۱ فنجان

شیر سویا ۱ فنجان

کدوی میکس شده ۳ تا ۴ قاشق چای خوری

نمک ۱ قاشق غذاخوری و نصفی

طرز تهیه

ابتدا بادام هندی را دو ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورد. سپس آن را با شیر سویا، کدو و نمک در مخلوط کن میکس کنید تا یکنواخت شود. سس شما آماده است. می‌توانید آن را بر غذاهای مورد علاقه خود بریزید.

دستورهای غذایی

۱-     بشقاب برنج یا سالاد: من عاشق طعم این سس های گیاهی لابه لای برنج و سالاد هستم. در این ترکیب گاهی مقدار برنج را زیادتر از سالاد می‌کنم و گاهی برعکس مقدار سالاد را از برنج بیشتر در نظر می‌گیرم. می‌توانید مقدار ترکیبات  را به دلخواه خود تغییر دهید. در کل این وعده غذایی ترکیبی از برنج، سبزیجات، لوبیا، آووکادو و خیار است  و اگر با این چاشنی خوش طعم پوشانده شود بی شک لذیذتر هم خواهد شد.

۲-     رپ سوشی: ابتدا پنیر توفو را در قسمت بالای فر سرخ کنید. سپس خیار، آووکادو و اسنک‌های مورد علاقه خود را به آن آغشته کنید و روی آن سس کدو را بریزید. سپس آن را لای نان رپ بپیچید.

۳-      سالاد لوبیا: این سس های گیاهی خوشمزه را با لوبیا، هویج رنده شده، نخود فرنگی و کاهوی خرد شده مخلوط کنید و اگر می‌خواهید از طعم آن بیشتر سرمست شوید، مقداری کنجد نیز روی آن اضافه کنید.

بعدی قبلی

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.