خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / توفو و نقش موثر آن در رژیم گیاهی
نقش توفو در رژیم گیاه‌خواری

توفو و نقش موثر آن در رژیم گیاهی

رژیم گیاه‌خواری در کنار تمام فواید و مزایای مثبتی که دارد، دردسرهای خاص خود را نیز دارد. از جمله موارد مهمی که باید در رژیم گیاه‌خواری مورد توجه قرار بگیرند تامین ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین است. در این میان برخی مواد غذایی نقش بسیار موثری در تامین پروتئین بدن در رژیم‌های گیاه‌خواری دارند. از جمله این مواد ضروری می‌توان به توفو اشاره کرد. توفو نوعی خمیر سویا است که سفید و پنیر مانند است و در رژیم گیاه‌خواری از جایگاه خاصی برخوردار است. اما این جایگاه خاص تا چه حد ضروری است؟ آیا می‌توان در رژیم گیاه‌خواری از مصرف توفو اجتناب کرد؟

این سوال دقیقا مانند این است که بخواهیم رژیم گوشت‌خواری را دنبال کنیم اما از مصرف برخی فرآورده‌های گوشتی مانند ژامبون اجتناب کنیم. با وجود این که مصرف توفو در رژیم گیاهی فواید بسیاری دارد اما الزامی هم ندارد.  البته مطمئن باشید بعد از چند بار مصرف توفو به طعم آن عادت خواهید کرد و حتی از آن لذت خواهید برد. در ادامه این مطلب در بخش بشقاب سبز  در  مجله فیدیلیو به بررسی توفو و اثرات آن در رژیم گیاه‌خواری می‌پردازیم.

رژیم گیاه‌خواری

نقش توفو در رژیم گیاه‌خواری

اغلب افراد گیاه‌خوار همیشه نگران تامین مواد مورد نیاز بدن خود از جمله پروتئین در رژیم گیاه‌خواری هستند. اما باید بگویم تامین پروتئین در رژیم گیاهی ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و نیازی به نگرانی نیست. اگر تصور می‌کنید در رژیم گیاه‌خواری نیاز به جایگزینی توفو به جای گوشت دارید باید بگویم سخت در اشتباه هستید. در واقع لزوما نیازی به جایگزین کردن توفو به جای گوشت در رژیم گیاه خواری وجود ندارد. بسیاری از مواد غذایی دیگر هم موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود استفاده کنید و نیاز روزانه بدن خود را تامین کنید.

اگر تامین پروتئین در رژیم گیاه خواری دغدغه اصلی شما شده است نگران نباشید. محصولات گیاهی گوناگونی وجود دارند که وظیفه تامین پروتئین در بدن شما را بر عهده می‌گیرند. انواع مختلف غلات، لوبیا، مغر خام آجیل و سبزیجات پهن برگی از جمله اسفناج بخش عمده‌ای از نیازهای افراد گیاه‌خوار به پروتئین را تامین می‌کنند. به علاوه محصولاتی از جمله تخم‌مرغ و محصولات لبنی که برخی از گیاه‌خواران در اوایل راه در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند نیز منبع غنی از پروتئین هستند.

تنوع غذایی در رژیم گیاه‌خواری

اگر شما هم از جمله افراد گیاه خواری هستید که از مصرف توفو اجتناب می کنید باید به شما مژده بدهم که مواد غذایی بسیاری وجود دارند که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. بسیاری از افرادی که به تازگی به رژیم گیاه‌خواری روی آورده اند هنوز نمی‌دانند که در این نوع رژیم چه غذاها و مواد غذایی را می‌توانند مصرف کنند که به اهداف گیاه‌خواری خود لطمه وارد نکنند. در واقع باید بگویم وسعت و تنوع غذاهایی که در حال حاضر در رژیم شما وجود دارند خیلی بیشتر از گذشته شده است.

چرا که در رژیم گیاه‌خواری شما با طعم غذاهای جدید فراوانی آشنا می شوید که هرگز پیش از این استفاده نکرده بودید. رژیم گیاه‌خواری بر خلاف باور عموم فقط در مصرف کاهو و سبزیجات دیگر خلاصه نمی‌شود. اگر شما هم به تازگی به رژیم گیاه‌خواری روی آورده‌اید و یا درصدد شروع رژیم گیاهی هستید کافیست به یکی از رستوران‌های گیاهی نزدیک خود مراجعه کنید و مقداری از این غذاهای گیاهی را امتحان کنید. اگر در نزدیکی محل سکونت خود رستوران گیاهی سراغ ندارید می‌توانید به یک رستوران تایلندی مراجعه کنید و از قسمت غذاهای گیاهی یا نودل‌ها و سوپ‌های فاقد گوشت یکی را انتخاب کنید.

حتی می‌توانید به رستوران ژاپنی بروید و  از سیب زمینی‌های مخصوص آن ها سفارش بدهید. رستوران‌های هندی هم با انواع کاری‌های خوشمزه گیاهی پذیرای شما خواهند بود. البته در کنار همه این پیشنهادهای گوناگون سالادهای خوشمزه و مغذی و فلافل را هم فراموش نکنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.