خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / نقش صبحانه در کاهش وزن
رژیم کاهش وزن

نقش صبحانه در کاهش وزن

رژیم کاهش وزن در صورتی که غیر اصولی و بدون مصرف یک صبحانه کامل و مغذی باشد صدمات جبران ناپذیری برای سلامتی جسم شما به همراه می‌آورد. اما در عوض خوردن یک صبحانه مقوی می‌تواند در دست یابی سریع تر به این هدف کمک بزرگی برای شما باشد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای کاهش وزن خود به دنبال راه‌های سالم و بی ضرر هستید ادامه این مطلب را در بخش زندگی سالم از مجله فیدیلیو از دست ندهید.

گنجاندن صبحانه در وعده‌های غذایی روزانه یکی از عادت‌های سالم تغذیه ای است که در راه کاهش وزن به سلامت جسم کمک شایانی می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که به طور معمول در وعده‌های غذایی خود صبحانه را می‌گنجانند نسبت به بقیه افراد لاغر اندام تر هستند و کم تر در معرض خطر ابتلا به چاقی که این روزها بیماری قرن به شمار می‌رود قرار می‌گیرند.

در عین حال افرادی که از رژیم غذایی لاغری استفاده می‌کنند و در رژیم غذایی روزانه خود مصرف صبحانه را در الویت قرار می‌دهند کاهش وزن سریع تری نسبت به دیگر افراد دارند. اما در این میان افرادی که در وعده صبحانه خود از مواد مغذی تر و سالم تری از جمله انواع ویتامین‌ها و فیبر مصرف می‌کنند از همه این فراد سالم تر هستند. در ادامه این مطلب به معرفی پنج نمونه از صبحانه‌های سالم و مغذی می‌پردازیم که در عین سالم بودن کمک شایانی هم به کاهش وزن شما می‌کنند.

رژیم کاهش وزن

رژیم کاهش وزن با تمشک

تمشک یکی از مواد غذایی سالم و سرشار از فیبر است که با مصرف آن در وعده صبحانه سلامتی جسم شما را تضمین می‌کند. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در طول دو سال بر روی افراد مختلف انجام  و  اخیرا در نشریه سلامتی منتشر شده است مصرف فیبر بیشتر کمک شایانی به روند کاهش وزن و حتی جلوگیری از افزایش وزن شما می‌کند. یک فنجان تمشک می‌تواند در حدود ۸ گرم فیبر به بدن شما برساند که این مقدار فیبر دو برابر مقداری است که در یک فنجان توت فرنگی و یا برخی از حبوبات دیگر وجود دارد. بنابراین بد نیست در فصل رویش تمشک از مزایای این میوه مفید بهره ببرید.

رژیم کاهش وزن

نقش موثر بلغور جو در رژیم کاهش وزن

مصرف بلغور جو دو سر در رژیم غذایی روزانه و به خصوص صبحانه مزایای بسیار زیادی در بر دارد. بلغور جو یکی دیگر از خوراکی‌های سرشار از فیبر است که می‌تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد. به علاوه نتایج برخی تحقیقات جدید در این رابطه نشان می‌دهند مصرف کربوهیدرات‌هایی از جمله جو دوسر و یا غلات سبوس دار ۳ ساعت قبل از فعالیت‌های ورزشی به چربی سوزی بیشتر شما کمک می‌کند. مصرف این کربوهیدرات‌ها برخلاف کربوهیدرات‌های غیر مفیدی از جمله نان سفید قند خون شما راچندان بالا نمی‌برند.

در نتیجه سطح انسولین در بدن شما بالا نمی‌رود. همان گونه که می دانید انسولین نقش اساسی در ذخیره سازی چربی‌ها در بدن شما دارد. بنابراین پایین آمدن سطح قند خون بدن در چربی سوزی کمک شایانی می‌کند. پس اگر درصدد کاهش وزن خود هستید قبل از فعالیت‌های ورزشی صبحانه خود را با جو دوسر شروع کنید.

رژیم کاهش وزن

نقش ماست در رژیم کاهش وزن

ماست بر طبق نتایج برخی تحقیقات اخیر که در یک نشریه دارویی انگلیسی منتشر شده است، یکی دیگر از خوراکی‌های موثر در کاهش وزن به شمار می‌رود. به علاوه وجود پروتئین در این ماده غذایی مفید می‌تواند در پروسه کاهش وزن شما موثر باشد. محققین برای اثبات این نظریه از دو دسته موش استفاده کردند. آن‌ها به هر دو دسته موش‌ها برای مدت ۱۱ هفته رژیم غذایی پرچرب یکسان دادند. با وجودی که رژیم غذایی هر دو دسته موش‌ها یکسان بود، در نهایت موش‌هایی که علاوه بر رژیم غذایی پرچرب از آب و پروتئین‌های موجود در ماست استفاده کرده بودند به نسبت موش‌هایی که فقط آب معمولی خورده بودند ۴۲% کم تر دچار اضافه وزن و چاقی شدند.

به علاوه موش‌های دسته اول که از پروتئین ماست در رژیم غذایی بهره می‌بردند از تحلیل ماهیچه کم تری نیز برخوردار بودند. بر این اساس بهتر است برای جلوگیری از اضافه وزن و مصرف کالری و قند کم تر، از ماست در رژیم غذایی روزانه و صبحانه خود استفاده کنید. البته اگر به قند بیشتری نیاز دارید می‌توانید مقداری میوه تازه به ماست اضافه کنید. شاید در این مورد اضافه کردن کمی ‌تمشک به ماست بتواند پروسه کاهش وزن شما را دوچندان موثر سازد.

رژیم کاهش وزن

کره بادام زمینی 

کره بادام زمینی و به طور کلی مغزهای خام یکی دیگر از مواد غذایی مفید و مغذی هستند که به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه‌ هاروارد در کاهش وزن هم اثرات مطلوبی از خود نشان می‌دهند. مقدار اندکی کره بادام زمینی بر روی نان‌های تست قهوه ای می‌تواند صبحانه بسیار مفیدی برای بدن شما باشد. البته اضافه کردن آن به جوی دوسر یا غلات سبوس دار دیگر هم یکی از موارد خوشمزه برای مصرف در وعده صبحانه است.

رژیم کاهش وزن

 پروتئین مغذی در رژیم کاهش وزن

تخم مرغ یکی از مواد غذایی مغذی و سرشار از پروتئین است. به علاوه مصرف تخم مرغ برای صبحانه در قیاس با کربوهیدرات‌ها و چربی می‌تواند مدت زمان بیشتری از گرسنگی شما جلوگیری کند. اما علاوه بر تمامی ‌این موارد طبق نتایج برخی تحقیقات جدید افرادی که در رژیم غذایی خود در وعده صبحانه تخم مرغ مصرف می‌کنند علاوه بر این که مدت زمان بیشتری سیر می‌مانند دوبرابر دیگر افرادی که از مواد غذایی دیگری با کالری یکسان استفاده می‌کنند، وزن کم می‌کنند. بنابراین اگر به این ماده خوشمزه و مغذی حساسیت ندارید بد نیست هفته ای چند بار در وعده صبحانه خود بگنجانید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.