خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / روز پنکیک بزرگداشتی برای خوشمزه‌ترین کیک تابه‌ای
پنکیک

روز پنکیک بزرگداشتی برای خوشمزه‌ترین کیک تابه‌ای

پنکیک یکی از محبوب‌ترین کیک‌های جهان بوده و روز به روز نیز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. شاید کمتر کافه‌ای را بتوان یافت که در آن این کیک خوشمزه با دورچین‌های مختلف و هوس‌انگیز سرو نشود. شما تا چه میزان در مورد این کیک اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید از کجا آمده‌است یا چگونه تهیه می شود؟ با مجله فیدیلیو همراه باشید تا با این صبحانه لذیذ بیشتر آشنا کنیم.

پنکیک، کیکی به قدمت تاریخ

پنکیک (کیک داغ، کیک تابه‌ای یا فلپ جک) یک کیک صاف، تخت، نازک و گرد است که معمولا از یک خمیر رقیق بر پایه نشاسته تهیه می‌شود. اکثرا حاوی تخم مرغ، شیر و کره است. این کیک را روی سطح صاف و داغ مانند تابه یا صفحه‌های حرارتی و اغلب با روغن یا کره می‌پزند.

ظاهر و ساختار این کیک از ناحیه به ناحیه و کشور به کشور تغییر می‌کند. معروف‌ترین نوع این کیک، کرپ بوده که فرانسوی است. کرپ بسیار نازک است و در مواد آن از عمل آورنده استفاده نشده و معمولا هم روی پنکیک ساز تهیه می‌شود. در انگلستان پنکیک پف ندارد و بیشتر به کرپ شباهت دارد.

 

پنکیک

در آمریکای شمالی معمولا از پف ‌دهنده یا عمل آورنده‌های خمیر مانند بیکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده می‌شود. آلمانی ها پنکیکی دارند که از سیب زمینی تهیه می‌شود و حتی در ایران خودمان نیز دسته‌ای از کلوچه‌ها و نان‌هایی مانند کماج مازندران پخته می شود که نوعی پنکیک محسوب می‌شوند.

این کیک را می‌توان در تمام طول روز و با تاپینگ‌ها و فیلینگ‌های مختلف سفارش داد. مانند شیره درخت افرا (که معروف‌ترین و محبوب ترین آن‌هاست)، میوه، خامه، چیپس شکلات، نوتلا و … . با این حال اما در امریکا و اروپا این کیک فقط برای صبحانه سرو می‌شود.

اولین شواهد وجود پنکیک را در یونان باستان می‌توان یافت. آن‌ها از نامی لاتین برای این کیک استفاده می‌کردند که ریشه آن به معادل لغت “ماهی‌تابه” می رسد. قدیمی‌ترین ردپای این کیک را می‌توان در اشعار یونانی در قرن چهارم پیش از میلاد یافت.

کیک یونانیان متشکل از روغن زیتون، آرد، شیر و عسل بود و برای صبحانه تهیه می‌شد. رومیان باستان هم ورژن خاص پنکیک خورد را alia Dulcia یا «شیرینی‌های دیگر» می‌نامیدند. درنهایت واژه پنکیک در قرن پانزدهم در انگلستان ظاهر می‌شود.

سندروم پنکیک!

سندروم پنکیک یک واکنش آلرژیک (حساسیتی) به پنکیک بوده که برخی از افراد بعد از خوردن آن دارند. این حساسیت در نواحی استوایی و به دلیل وجود نوعی آفت که خاص آن نواحی است و ممکن است در آرد استفاده شده موجود باشد، دیده می‌شود.

طرز تهیه پنکیک

پنکیک را به سادگی و با چند ماده اولیه در منزل نیز می‌توان تهیه کرد. دستوری که در زیر برای شما گذاشته ایم یکی از قدیمی ترین دستورهای تهیه این کیک خوشمزه است.

مواد لازم:

  • آرد: یک و نیم پیمانه
  • بیکینگ پودر: یک قاشق غذا خوری
  • نمک: نصف قاشق چای خوری
  • شکر سفید: یک قاشق غذاخوری
  • شیر: یک و یک چهارم پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • کره آب شده یا روغن: سه قاشق غذاخوری

دستور پخت:

در یک کاسه بزرگ ابتدا مواد خشک را ترکیب کنید و در کاسه دیگر مواد تر (مانند شیر و تخم مرغ و …) سپس هر دو را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر رقیق یک دست حاصل شود. تابه را گرم کنید و با کمی روغن کف آن را چرب کنید. حال با یک ملاقه مقداری خمیر روی تابه گرم شده بریزید و صبر کنید تا روی خمیر حباب ظاهر شود. 5 دقیقه پس از ظاهر شدن حباب روی خمیر آن را برگردانید و صبر کنید تا روی دیگر آن نیز بپزد و طلایی رنگ شود.

بزرگداشتی برای یک خوشمزه

به طور معمول و سنتی پنکیک در روز سه‌شنبه اعتراف خورده می‌شود که از این روز با نام روز پنکیک نیز یاد می‌کنند. در انگلستان، کانادا، ایرلند و دیگر کشورهای مشترک المنافع و در دیگر کشورها به آن «سه‌شنبه پنکیکی» هم می‌گویند.

از لحاظ تاریخی در روز سه شنبه اعتراف و پیش از روزه چهل روزه آیین مسیحیت هم پنکیک تهیه می شده است. چرا که در ایام آیین روزه مسیحیت خوردن موادی مانند شیر و لبنیتات، تخم مرغ، میوه، گوشت و آرد مجاز نبوده است.

هنر پنکیک

هنر پنکیک نوعی از هنر طراحی است که با استفاده از خمیر (بعنوان ماده‌ای برای خلق اثر) و قلموی پنکیک و روی تابه و صفحه داغ تهیه می‌شود. می‌توان خمیر پنکیک را به رنگ های مختلف درآورد و با استفاده از قلموی مخصوص چهره و یا هر صورت هنری دیگری را به نحوی خوراکی به تصویر کشید. زمانی که تصویر پنکیک کامل شد می‌توان آن را برگرداند و شکل زیبای خلق شده را دید.

قلموی پنکیک

از ابزار آشپزی است و برای پخش کردن خمیر رقیق روی تابه و طرح زدن از آن استفاده می‌شود. به طور معمول یک بطری با سری باریک (شبیه ظرف های سس) و از جنس پلاستیک تهیه می‌شود تا بتوان شدت خروج خمیر را کنترل کرد. از این قلم برای تهیه طرح‌های خلاقانه پنکیک استفاده می‌شود.

چند حقیقت در مورد پنکیک

 

  • در حال حاضر گرانترین نوع پنکیک 200 دلار قیمت دارد و مواد اولیه آن شامل ورقه نازک طلای 23 عیار و وانیل ماداگاسکار (که از کم یاب‌ترین و گران‌ترین نوع وانیل است) است.
  • اگر شما رکورد خوردن پنکیک را بشکنید، نام شما در کتاب رکوردهای گینس ثبت نخواهد شد، چرا که دراین کتاب بخشی برای پنکیک در نظر گرفته نشده است.
  • شهر اولنی (Olney) در انگلستان هر سال میزبان مسابقات پنکیک در روز گرامیداشت پنکیک است. این مراسم از سال 1445 در این شهر برگزار می‌شود.
  • ایده خوردن پنکیک در روز سه شنبه اعتراف، خوردن تمام مواد ممنوعه در مدت زمان روزه مسیحیان بوده‌است.
  • پنکیک یکی از قدیمی‌تری دستورهای غذایی است که توسط انسان‌های ما قبل تاریخ ثبت شده است.
  • حدود 52 میلیون عدد تخم مرغ تنها در انگلستان و در روز پنکیک مصرف می‌شود.
  • پنکیک از معدود دستورهای غذایی است که در سراسر دنیا (با تغییراتی) یافت می‌شود.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.