خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / روانشناسی منو و دانشی که در پس طراحی آن قرار دارد
منو

روانشناسی منو و دانشی که در پس طراحی آن قرار دارد

سال‌هاست رستوران‌داران درگیر این موضوع هستند که چگونه یک منو برای رستوران خود طراحی کنند که هم حاوی اطلاعات مفید باشد، و هم خوش‌خوان و از همه مهم‌تر سودآور باشد. علاوه بر این گاهی نیز پیرامون این موضوع که چه اقداماتی مفید است و چه اقداماتی برای برخی پاسخ‌گو نیست، بحث و مناقشه است.

روانشناسان مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ و به یک فهرست از دستور العمل‌های نتیجه بخشی رسیده‌اند، که هر کسب و کاری باید به قالب منوی خود اضافه کند. با همین نکات ظریف و تغییرات نامحسوس، شما نه تنها گامی به سمت سودآوری بر می‌دارید، بلکه به رضایت مشتریان هم دست می‌یابید. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانید.

آشنایی با اصطلاحات منو

نظریه منو، غذاها را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این تقسیم بندی‌ها عبارتند از:

  • ستاره ها ( سود بالا، سفارش بالا)
  • معماها ( سود زیاد، سفارش کم)
  • زحمتکشان ( سود کم، سفارش بالا)
  • دردسرها (سود کم، سفارش کم)

ایده کلی این است که شما می‌خواهید ستارگانتان را به رخ بکشید، معماها را بهبود دهید، زحمتکشان را نگه دارید و دردسرهایتان را اصلاح و یا به طور کلی حذفشان کنید.

با پی بردن به اینکه کدام غذای شما در کدام دسته بندی قرار می‌گیرد، تنظیم منوی شما بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر شما آمار فروش آیتم‌های منوی را در اختیار ندارید تا آن‌ها را دسته‌بندی کنید، اندکی وقت گذاشته و این اطلاعات را گردآوری کنید تا بتوانید سودمندترین تصمیمات را هنگام چیدمان منو بگیرید.

آنچه می‌دانیم

ریزه کاری‌های متعددی وجود دارد که رستوران‌ها می‌توانند برای ترغیب مشتریان به انتخاب گزینه‌های پرسودتر در منوی خود به کار برند. نخست، پرهیز در استفاده از نمادهای پولی مانند $ در منو است.

این سمبل‌ها باعث می‌شود تا مشتریان این تصور را داشته باشند که پول بیشتری را هزینه می‌کنند، حتی اگر واقعا اینگونه نباشد. به طور مشابه، سعی کنید قیمت‌ها در منوی شما شامل 99 سنت یا 900 تومان نباشد، صرف نظر از اینکه این گزینه ممکن است چقدر مقرون به صرفه باشد.

به دلایل بیشماری، مانند استفاده از این اعداد در حراجی‌ها، خواندن لیست قیمتی که در انتهای آن 0.99 یا 900 باشد حس ارزان بودن را به مشتریان می‌دهد و برای آن‌ها لذت بخش نخواهد بود.

به جای آن می‌توانید از 500 (تومان) یا نیم (0.5) استفاده کنید، چرا که خیلی موفق‌تر از 900 تومان است و حس دوستانه‌تری دارد، گرچه بسیاری از رستوران ها قیمت خود را رند و بدون خرده انتخاب می‌کنند.

واژه سازی هم به همان اندازه مهم است چرا که یک تعبیر مناسب می‌تواند آب دهان مشتریان را، حتی قبل از اینکه غذا را ببینند، راه بیاندازد. این اقدام توانایی بالا بردن فروش شما  تا 27 درصد را بالا دارد.

استفاده از واژگان ملل مانند «ایتالیا» یا اقیلمی مانند «توسکانی» به طور خاصی در انتقال طعم‌ها و حال و هوای رستوران شما مفید و موثر هستند.

بشقاب غذا، راهی برای افزایش فروش

زمانی که نوبت به فروش غذاهای با قیمت متوسط می‌شود، اغلب ایده خوبی است که آن‌ها را در کنار دیگر غذاهای گران لیست قرار دهید. این امر باعث می‌شود تا غذاهای با هزینه متوسط‌ در مقایسه با گران‌ها، مناسب‌تر بنظر برسند. بعلاوه، می‌توانید حروف یک بخش از منو را برای متمایز کردن یک غذا درشت یا رنگی کنید، یا می‌توانید تصاویر کوچک (مثل فلفل چیلی و یا نقطه‌های رنگی) برای مشخص کردن غذاهایی که تند یا مخصوص گیاهخواران و … هستند اضافه کنید.

همچنین می‌توان به راحتی مشتریان را برای انتخاب بشقاب‌ها (مانند بشقاب سرآشپز، دریایی و …) که شامل یک مقدار از همه چیز است (و به همین دلیل می‌توان هزینه بیشتری از مشتری دریافت کرد) ترغیب کرد. این کار به آن‌ها در انتخاب کمک کرده و بار سنگین تصمیم‌گیری را از دوششان برمی‌دارد.

این تکنیک مخصوصا برای مشتریانی موثرتر است که بصورت انفرادی یا گروهی می‌آیند و نمی‌توانند در مورد اینکه کدام گزینه خوشمزه‌تر و بهتر است تصمیم بگیرند و این دودل بودنشان در انتخاب غذا با سفارش بشقاب به سود شما تمام خواهد شد.

در آخر، گرچه این مورد مستقیما به منو مربوط نمی‌شود اما در نظر داشته باشید که موسیقی کلاسیک پخش کنید. البته اگر مناسب فضای رستوران شما است.

موسیقی‌های ارکسترال و کلاسیک منجر به این می‌شود تا مشتریان حس مرفهین را داشته باشند، و همین کار موجب می‌شود که آن‌ها برای اثبات این امر بیشتر پول خرج کنند و به قولی سر کیسه را شل کنند.

در نهایت مشتری بعد از صرف غذا، خوشحال است و حس خوبی دارد و شما هم از هزینه‌ای که آن‌ها کرده‌اند خوشحال خواهید بود. در مقابل، حواستان به موسیقی پاپ باشد، که می‌تواند موجب شود تا مشتریان بطور میانگین به اندازه 10 درصد کمتر هزینه کنند.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.