خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / چگونه یک کافه رستوران سیار راه بندازیم؟

چگونه یک کافه رستوران سیار راه بندازیم؟

برای راه‌اندازی یک کافه رستوران سیار به چه مقدمات و ملزوماتی نیاز هست؟ این روزها فعالیت کافه رستوران های سیار یا همان فودتراک‌ها در کشورمان زیاد شده‌اند. همان فولکس واگن‌های رنگارنگی که البته بخش بسیار زیادی از آن‌ها صرفا به ارایه نوشیدنی‌های داغ ‌می‌پردازند.

همین چند ماه پیش بود که گزارشی از خیابان خوشمزه سی‌تیر منتشر کردیم و در آن به سراغ فودتراک‌های حاضر در این خیابان رفتیم. برای خیلی از علاقه‌مندان به حوزه غذا و صنعت کافه رستوران بخصوص آن‌هایی که توانایی صرف هزینه و سرمایه‌گذاری بالا برای راه‌اندازی یک کافی‌شاپ یا رستوران را ندارند، چگونگی راه‌اندازی یک کافه رستوران سیار همیشه سوال بوده است. سوالی که حالا ما می‌خواهیم در چند گزارش سریالی و در بخش ورود غیرحرفه‌ای ها ممنوع پاسخ آن‌را بدهیم.

اولین قدم در شروع هر کسب و کاری نوشتن برنامه دقیق و مشخص است. بنابراین شما باید دیدگاه و اهداف خود را در قالب یک برنامه کاری مشخص کنید. اما در راه تاسیس یک کافه رستوران سیار پرسش‌های دیگری هم به جز اهداف و برنامه‌های کاری به وجود می‌آید که اینجا و در مجله فیدیلیو قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

کافه رستوران سیار

در راه اندازی یک کامیون سیار غذا با چه سوالاتی مواجه هستیم؟

نخست اینکه آیا هدف شما کسب درآمد به واسطه ارایه انواع غذا و نوشیدنی‌های ترکیبی است؟

یا اینکه قصد دارید در مرکز شهر پارک کنید و تا نیمه شب غذا سرو کنید و درآمد اصلی تان همین فروش غذا در آخر شب باشد؟

کامیون شما به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

با چه کسی قصد همکاری دارید و آیا با شما همسو و هماهنگ است؟

اگر نتوانستید درآمد لازم یا انتظارات خود را در این مسیر برآورده کنید چه می‌شود؟

و در آخر چگونه می‌خواهید هزینه‌های شروع کار را تهیه نمایید؟

با وجود رویارویی با این پرسش‌ها می‌بینید برنامه‌ریزی کاری بسیار با اهمیت است. اگر در انتخاب این شغل مصمم هستید و می‌خواهید به موفقیت‌های چشم گیر کاری برسید باید برای تمامی ‌این پرسش‌ها پاسخی داشته باشید.

بخش‌هایی از برنامه‌ کاری یک کافه رستوران سیار

نخستین قدم برای موفقیت در برنامه‌ریزی داشتن علاقه و آگاهی است. این انتخاب شماست که شرکت و کسب و کارتان در چه جایگاهی قرار داشته باشد. چقدر انتظار پیشرفت دارید و در نهایت چرا موفق می‌شوید. در اینجا باز هم به طرح سوالاتی می‌پردازیم که می‌تواند در شروع کار شما مهم باشد.

قصد سرو چه نوع غذایی دارید؟

کجا می‌خواهید غذاهای طبخ شده را  به فروش برسانید؟

چرا این نوع غذا در محلی که قصد فروشش را دارید پر فروش است؟

هزینه و سود حاصل از کامیون سیار غذا چقدر است؟

اهداف آتی شما برای کسب و کار کامیون سیار غذا چیست؟

پاسخ به این سوال‌ها برنامه کاری و اهداف برند غذایی شما را توصیف می‌کنید و به بیان جزئیات آن می‌پردازید. این بخش توصیف کننده کار شماست و به خواننده طرح کاری شما جایگاه کسب و کار شما در بازار را نشان می‌دهد.

کامیون سیار غذا

مهمترین سوال‌های کلیدی قبل از شروع

چه نوع کامیون سیار غذا را می‌پسندید؟ (خودتان باید تحقیق در مورد انواع کامیون‌ها و وسایل نقلیه را برعهده گرفته و با توجه به شرایطی که دارید مناسب ترین نوع را انتخاب کنید.)

چرا کافه رستوارن سیار این روزها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؟‌

چرا آیتم‌های غذایی کافه رستوران سیار غذا با آیتم‌های موجود در منوی رستوران‌ها متفاوت است و چه تفاوت‌هایی دارد؟

از چه مشتری خاصی قصد پذیرایی دارید؟

امتیازات رقابت کلی (شیوه پخت منحصربفرد، خدمات برجسته به مشتری، بازاریابی خلاق) شما چیست؟

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از جمله مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که در نوشتن برنامه کاری کامیون سیار غذا باید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه و در چند مطلب بعدی به طور تخصصی به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم و با رمز و رازهای این کافه رستوران‌های سیار بیشتر آشنا می‌شویم.

[et_bloom_inline optin_id=optin_3]

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.