خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / راهنمای انتخاب و خرید محصولات ارگانیک
ارگانیک چیست

راهنمای انتخاب و خرید محصولات ارگانیک

ارگانیک چیست ؟ محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

بازار فروش محصولات کشاورزی ارگانیک همه روزه در حال رشد است. از فروش جوانه­‌ها تا میوه­‌ها، از محصولات کاشت دست گرفته تا خوراکی­‌ها. البته محصولات تازه و با بسته بندی­ متفاوت طرفداران بیشتری دارد. در این بخش از مجله فیدیلیو برخی از سالم‌ترین آن‌ها را که می­ توانید انتخاب کنید مورد بحث قرار می­‌دهیم.

بعدی قبلی


توت فرنگی ارگانیک

ویژگی مثبت توت فرنگی تنها طعم منحصر­بفردش نیست. بلکه بسیار به کاهش کلسترول کمک می‌کند. مطالعاتی که در یک مجله بیوشیمی‌ در سال 2013 منتشر شده نشان می­‌دهد کسانی که مدت 30 روز به میزان 2فنجان توت فرنگی مصرف می‌­کنند، کلسترول بد و تری­‌گیلیسیرید پایین­ تری نسبت به سایر افراد دارند. بهترین تو‌ت­‌ها آن‌هایی هستند به طور مستقیم از مزرعه به بازار می­‌آیند. بنابراین از تهیه انواع توت­‌هایی که از راه دور آمده­‌اند، نرسیده چیده شده­‌ و طعم واقعی توت را ندارند اجتناب کنید.

زنجفیل

این گیاه تند مزه برای هزاران سال یکی از موارد مورد استفاده در کاهش دردها و درمان بیماری­‌ها بوده­‌است. در بررسی که سال 2013 انجام گرفت این نتیجه حاصل شد که زنجفیل احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می­‌دهد و همچنین باعث بهبود اختلالات قلبی و عروقی و نیز بهبود دیابت و بیماری‌های گوارشی می‌شود. هرچه زنجفیل بزرگتر باشد، طعم و عطر بهتری دارد. اگر حجم زیادی از زنجفیل را دارید نگران نباشید چرا که می‌توانید آن را با پوست فریز کرده و بعدا استفاده کنید.


قارچ

 

از لحاظ دسته بندی قارچ‌­ها نه در دسته میوه جات هستند و نه سبزیجات، بلکه دسته­‌ای جداگانه را به خود اختصاص می‌دهند. بنابر مطالعات انجام شده یک بسته قارچ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که برای بدن بسیار مفید است. همچنین حاوی سلنیوم است که در اکثر گیاهان یافت نمی­‌شود. سلنیوم باعث کاهش التهاب و کاهش رشد تومورها می‌شود و ضد سرطان است. همچنین فیبر موجود در قارچ باعث کنترل وزن می­‌شود. در انتخاب قارج‌های ارگانیک دقت کنید و ابتدا آن‌ها را لمس کنید چرا که قارچ­ های لزج و تغییر رنگ داده کهنه هستند.


هویج

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی هویچ این ماده غذایی علاوه بر اینکه باعث تقویت بینایی شما می شود، کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده را هم در پی دارد. هویج سرشار از آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال‌هاست که از پیری زودرس و ابتلا به قند خون جلوگیری می­‌کند. نکته­‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که هویج پخته ویتامین کمتری نسبت به هویج خام دارد.

 

گلابی 

یک تحقیق در استرالیا بیانگر این است که گلابی  همانند سیب برای دفع کسلی و خواب­‌آلودگی عمل می­‌کند. این میوه خوشمزه به کاهش کلسترول و یبوست کمک می‌کند علاوه بر این یک فنجان آب گلابی در صبح می‌تواند کمک زیادی در دفع راحت­تر روده داشته باشد. گلابی‌های کال ممکن است به سفتی سنگ باشند اما مشکلی نیست چون اگر آن­ها را در یخچال بگذارید به مرور زمان می­‌رسند.


ذرت ارگانیک

برای کمک به چشمانتان ذرت بخورید. ذرت حاوی کاروتنوئید لوتئین و زیگزانتین است که به چشم‌ها در برابر اشعه‌های مضر کمک می‌کند. (اشعه خورشید و ..)  ریشه ذرت برای درمان سرطان بسار مفید است. ذرت حاوی ماده لوتئین است که در تمامی‌مواد غذایی زرد رنگ یافت می‌شود و به پیشگیری از آب مروارید کمک می‌کند.

نکته: پوسته و کاکل ذرت را بررسی کنید. رنگ پوسته باید سبز روشن باشد. اگز کاکل خشک باشد، ذرت قدیمی‌ است.

مارچوبه

این سبزی یک تقویت کننده مغز است. مارچوبه سرشار از فولات و ویتامین “ب12” است. این ویتامین در  گوشت، مرغ، ماهی و فراورده‌های لبنی نیز یافت می‌شود. یک تحقیق در دانشگاه تافتز نشان داد که افراد بالغ سالم که فولات و “ب12” بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد از  سرعت پاسخ و انعطاف پذیری بالاتری در آزمون‌ها برخوردارند. مارچوبه سرشار از گلوتاتیون است، گلوتایتیون یک ماده سم زا علیه سرطان است.

نکته: رنگ و استحکام در نیزه از اندازه مارچوبه مهم تر است. عموما مارچوبه به رنگ سبز روشن است که در ساقه دارای رده‌های نازکی از رنگ بنفش است.


چغندر

متخصصان تغذیه نام “ابرغذا” را به دلیل خواص درمانی جغتدر به آن اختصاص داده‌اند. در تحقیقی که سال 2010 در دانشگاه فورست انجام شد، آنتی اکسیدان‌های موجود در چغندر، باعث کاهش فشار خون و التهاب می‌شود. همچنین آب چغندر با گردش خون به کاهش زوال عقل کمک می‌کند.

نکته: چغندری که دارای ریشه سبز رنگ است و بدنه اش رنگ تیره تری را دارد انتخاب کنید زیرا مغذی تر است.


سیر

سیر می‌تواند بهترین دوست هر فرد باشد. بنابر تحقیقات مجله اقیانوس آرام که در سال 2007 منتشر شد، سبزیجاتی مانند پیاز، پیازچه و سیر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را به گونه ای چشمگیر کاهش می‌دهند. در مطالعه دیگری که توسط یک پزشک خانواده امریکایی منتشر شده، سیر ارگانیک احتمال سرماخوردگی در بزرگسالان را تا مرز ریشه کن شدن می‌برد.

نکته: حبه‌های جمع و جور،و سنگین تر در سیر عطر و طعم بیشتری دارند.


فلفل دلمه ای

در تمامی‌فلفل دلمه‌ای‌ها مقادیر بسیار زیادی ویتامین “سی” وجود دارد اما در رنگ قرمز بیشتر. فلفل دلمه ای قرمز 8 برابر بیشتر از بقیه ویتامین “آ” دارد که برای چشم و پوست بسیار مفید است.
این ترتیب بندی رنگی در فلفل دلمه از رنگ سبز، زرد، نارنجی به قرمز می‌رسد. ( از کمترین به بیشترین برای ویتامین “آ”) فلفل دلمه زرد و نارنجی سرشار از کاروتنوئید است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

نکته: فلفل سبز قوی ترین طعم در فلفل‌ها را داراست. فلفل‌های نارنجی و زرد شیرین ترین فلفل دلمه‌ها هستند. فلفل دلمه قرمز حالت میوه ای مانند دارد. هرکدام که رنگ، طعم و کاربرد آن را می‌پسندید را انتخاب کنید.

بعدی قبلی

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.