خانه / تاپ / لذت خوردن یک دونات خانگی خوشمزه
دونات خانگی خوشمزه

لذت خوردن یک دونات خانگی خوشمزه

دونات‌ها شیرینی‌های آشنا و محبوبی هستند که تقریبا در همه‌جای دنیا یافت می‌شوند. آنها به شکل‌های حلقه‌ای، توپی و میله‌ای وجود دارند. به‌نظر می‌رسد کند و کاو تاریخ برای دریافت اطلاعات دقیق از زمان و مکان ساخت دونات ما را به جایی نخواهد رساند؛ اما نامی که در متون مختلف بسیار به‌چشم می‌خورد آمریکاست. آمریکایی‌ها هر سال اولین جمعه ماه ژوئن را به عنوان روز ملی دونات جشن می‌گیرند. علت نام‌گذاری این روز به جنگ جهانی اول برمی‌گردد. زمانی که داوطلبانی از ارتش رستگاری که به فرانسه اعزام شده بودند با کمبود غذا مواجه می‌شوند، دو نفر از زنان پیشنهاد پخت دونات را داده و شروع به پخت آن می‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌های دونات در این روز با دونات‌های مجانی از مردم پذیرایی می‌کنند.

دونات خانگی خوشمزه

تهیه خمیر دونات عالی در خانه آسان است، اگر شما از دستورالعمل درست استفاده کنید. بله، شما همین الان آن را در دستان خود دارید (یا بر روی صفحه کامپیوترتان). پس منتظر چه چیزی هستید؟

چه کسی می تواند در مقابل یک دونات حانگی خوشمزه، نرم و لطیف مقاومت کند؟ مخصوصا اگر این یک دونات خانگی تازه باشد؛ خمیر دونات نرم و پرشده با مربای تمشک و خامه تازه. من که نمی‌توانم! باید صادقانه بگویم که من تمایلی به خرید دونات از فروشگاه‌ها و قنادی‌ها، به صورت پخته و بسته‌بندی شده ندارم. آنها اشتها آور نیستند.

با این دستورپخت ساده برای تهیه دونات‌های شکری و یا پرشده با کرم و مربا از مجله فیدیلیو همراه باشید. همچنین اگر در پخت شیرینی تازه‌کار هستید می‌توانید مطلب ۱۸ وسیله ضروری برای شیرینی‌پزی را مطالعه کنید. هرآنچه که باید برای پخت یک دونات خوشمزه خانگی و البته حرفه‌ای بدانید اینجاست.

طرز تهیه دونات

دونات خانگی خوشمزه

توجه: اندازه‌ها در این دستورپخت بسیار مهم هستند. بنابراین استفاده از اندازه‌های درست و دقیق بسیار حائز اهمیت است. (به همین دلیل هیچ اندازه‌گیری فنجانی وجود ندارد.)

بسیاری از خوانندگان دستورالعمل‌های پیمانه‌ای به نتیجه دلخواه نمی‌رسند. و تنها دلیلی که فکر می‌کنم موجب این اتفاق می‌شود استفاده از فنجان‌ها برای میزان‌هاست. تنها راه به‌دست آوردن مقدار صحیح عناصر، استفاده از وزن و حجم گرمی آنهاست.

مواد لازم:

آب                                                    ۹۰ ml

آبدوغ یا buttermilk (هم‌دمای اتاق)        ۱۵۰ ml

تخم‌مرغ همزده                                  یک عدد (هم دمای اتاق)

کره آب‌شده                                       ۵۷ گرم

آرد چند منظوره یا آرد نان                      ۴۵۴ گرم

شکر                                               ۵۷ گرم

نمک                                               یک قاشق چایی‌خوری

مخمر معمولی یا فوری                       ۵ گرم (یک و نیم قاشق چای‌خوری)

روغن سرخ‌کردنی (من از روغن آفتابگردان یا روغن انگور یا ترکیبی از هردو استفاده می‌کنم)

شکر برای پوشش دونات

مربا، نوتلا و یا خامه خالص برای پر کردن (در صورت تمایل)

ابزار ویژه:

کاغذ پوستی بریده شده به شکل مربع با حدود ابعاد ۱۰*۱۰

سرخ کن، قابلمه بزرگ و مناسب سرخ کردن عمیق یا وک ( نوعی ماهی‌تابه‌ چینی)

کاتر نان یا دونات تیز

نکته: استفاده از شیرینی سنج و دماسنج روغن لازم نیست. اما اگر شما طرفدار سرخ کردن عمیق نیستید، برای شما بسیار مفید خواهدبود.

خمیر دونات را آماده کنید.

آب، آبدوغ، تخم‌مرغ هم زده و کره آب‌شده را درون کاسه همزن‌برقی بریزید. بعد سایر عناصر جامد، به جز مخمر را به آن اضافه کنید. ابتدا مواد خشک را کمی هم‌بزنید بعد مخمر را اضافه کنید.

دونات خانگی خوشمزه

برای استفاده از همزن برقی تیغه مخصوص ساخت خمیر را نصب کنید. تا زمانی که یک خمیر نرم بدست‌آید مواد را هم‌بزنید. سپس خمیر را پوشانده و آن را کنار بگذارید تا حداقل دو برابر شود.

دونات خانگی خوشمزه

من نمی‌توان یک زمان مشخص را برای عمل‌آوری خمیر تعیین کنم. زیرا این به عوامل زیادی بستگی دارد که مدت زمان را مشخص می‌کند. عواملی مثل: کدام مخمر مورد استفاده قرار گرفته‌است (معمولی یا سریع)، مخمر تازه است یا قدیمی (مخمرهای قدیمی به خوبی و گاهی به کلی کار نمی‌کنند) و درجه حرارت آشپزخانه شما.

دونات خانگی خوشمزه

خمیر را رول‌کرده و برش دهید.

زمانی که خمیر پف کرد، آن را بر روی یک سطح پوشیده از آرد قرارد داده و به آرامی ورز دهید. بعد خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و یک بخش آن را بپوشانید.

دونات خانگی خوشمزه

به کمک یک وردنه نصف خمیر را پهن کنید تا ضخامت آن یک دوم شود. (به خمیر استراحت ندهید.)

خمیر را به وسیله کاتر دونات به شکل دایره ببرید. (از کاترهایی با قطر حدود ۷ سانتی‌متر استفاده کنید) می‌توانید از کاتر کوکی هم استفاده کنید. در مرحله بعد به‌وسیله یک کاتر کوکی کوچکتر (با قطر حدود ۲٫۵ سانتی‌متر) در وسط آنها یک سوراخ ایجاد کنید.

دونات خانگی خوشمزه

اجازه دهید دونات‌های برش خورده کمی پف کنند.

هر دونات را بر روی یک قطعه کاغذ پوستی قرار دهید. سپس آنها را بر روی سینی شیرینی‌پزی بچینید. سینی را درون فر قراردهید. (ابتدا برای ۱ دقیقه فر را روشن کنید. دما را تنظیم کنید سپس فر را دوباره خاموش کنید. فقط لازم است که فر به آرامی گرم شود. انجام این کار در تابستان ضروری نیست مگر اینکه هوا بسیار خنک باشد.)

در مرحله بعد مقداری آب بجوشانید و آن را داخل یک کاسه یا پارچ بریزید. ظرف محتوی آب را به همراه سینی دونات‌ها درون فر قراردهید. (این کار باعث ایجاد بخار شده و فرم دونات‌ها را حفظ می‌کند.)

دونات خانگی خوشمزه

حالا خمیر باقی‌مانده را به چهار سپس هر قطعه را به دو قسمت تقسیم کنید تا ۸ مقدار مساوی به‌دست بیاید. اگر شما فردی کمال‌گرا هستید می‌توانید هر قطعه را وزن کنید. اما من هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهم!

دونات خانگی خوشمزه

بعد هر قطعه را به شکل توپ درآورید. آنها را روی کاغذ پوستی قرارداده و بر روی سینی فر بچینید. سپس این دونات‌ها را نیز درون فر (کنار دیگر دونات‌ها) قراردهید تا به دوبرابر اندازه فعلی خود برسند.

دونات خانگی خوشمزه

دونات‌ها را سرخ کنید.

روغن را تا دمای ۱۸۰ سانتی‌گراد داغ کنید. اگر دما سنج ندارید روغن را با یک تکه باقی‌مانده از سوراخ‌های دونات تست کنید. توجه داشته‌باشید که اگر بلافاصله سرخ کردن را شروع نکنید( زمانی روغن در حال فوران است)، روغن سرد می‌شود. و اگر تکه دونات به سرعت قهوه‌ای شد، یعنی روغن خیلی داغ است. بنابراین میزان گرما را تنظیم کنید.

برای انداختن خمیرهای دونات درون روغن داغ از کاغذ استفاده کنید. اینکار را به آرامی و بادقت انجام دهید.

دونات خانگی خوشمزه

به محض اینکه دونات‌ها قهوه‌ای- طلایی شدن آنها را به طرف دیگر بچرخانید. یک ظرف مسطح بردارید و روی آن دستمالی برای گرفتن روغن اضافی، بگذارید. زمانی که دونات‌ها آماده شدند، آنها را خارج کرده و بر روی دستمال قراردهید.

دونات خانگی خوشمزه

اکنون تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید آنها را سرو کنید. با شکر، پر شده یا ساده.

زمانی که دونات‌ها خنک شدند آنها را درون شکر بغلتانید تا همه سطح آن به صورت یک نواخت از شکر پوشیده شود.

دونات خانگی خوشمزه

می‌توانید آنها را به وسیله مربا یا شکلات پر کنید. با کمک وسیله‌ای نوک تیز مثل سیخ یک سوراخ درون آن ایجاد کنید. بعد مقداری مربا (هم‌دمای اتاق)، شکلات یا نوتلای آب‌شده گرم را با استفاده از یک قیف قنادی وارد دونات کنید. درمورد خامه هم می‌توانید به همین روش عمل کنید.

دونات خانگی خوشمزه

بعد از حفاری این دونات‌های کرمی خوشمزه آماده هستند.

نوش جان.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.