خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / تهیه دفترچه راهنما برای پرسنل رستوران

تهیه دفترچه راهنما برای پرسنل رستوران

به هنگام افتتاح رستوران تهیه دفترچه راهنمای رستوران برای کارکنان بسیار ضروری است. دفترچه راهنمای رستوران شیوه برخورد و رفتار کارمندان و خط مشی آنها را ارائه داده و به آنها نشان می­‌دهد چگونه عمل نمایند. همچنین به مدیر رستوران کمک می­‌کند تا به سؤالات تکراری پاسخ ندهد و در صورت بروز بحث و سوء تفاهمی‌ درخصوص مسائل رستوران، آن را سریعا برطرف نماید تا خدشه‌ای بر اعتبار و حیثیت رستوران وارد نشود. در بخش ورود غیرحرفه‌‌ای‌ها ممنوع مجله فیدیلیو به توضیح چگونگی تهیه این دفترچه پرداخته‌ایم.

دفترچه راهنما

مواردی که در تهیه دفترچه راهنمای رستوران باید بخاطر بسپارید:

  • دفترچه راهنمای پرسنل برای استفاده همگان بوده و برای فرد و سمت خاصی نوشته نشده است

تمامی‌افراد شاغل در رستوران موظف به خواندن و عمل به موارد درج شده در دفترچه هستند. این قوانین به زبان ساده نگارش می‌شود تا همگان از آن بهره ببرند و گاهی اوقات با توجه به منطقه مسکونی و نوع رستوران در نسخ چند زبانی تهیه می‌شود.

  • خواندن دفترچه راهنمای رستوران صفحه به صفحه نیست

زمانی که پرسنل نیاز به کسب اطلاعات در موضوعی را داشته باشند، نیازی به مطالعه کل کتابچه نیست. پرسنل با مراجعه به بخش و منبع مورد نظر می‌توانند اطلاعات خود را دریافت کنند. این بدان معناست که دسترسی اطلاعات باید بسیار آسان باشد و دارای جداول، نمودارها، تصاویر و نقشه‌های متناسب برای ارائه اطلاعات مورد نظر باشد.

  • تغییر اطلاعات دفترچه با توجه به اخبار روزانه

اطلاعات مندرج در دفترچه راهنما با توجه به سیاست‌های رستوران، قوانین موجود در کشور تغییر می‌کنند. ارائه آخرین اطلاعات به کارمندان جهت بروز بودن آنها از اهمیت بسزایی برخورداراست.

  • دسترسی آسان

دسترسی آسان به دفترچه راهنمای رستوران به عنوان منبع اطلاعاتی بسیار مهم است. علاوه بر ارائه یک کپی به کارمندان، خوب است یک کپی از این دفترچه راهنما در آشپزخانه، اتاق استراحت یا دیگر مکان­‌ها قرار گیرد.

دفترچه راهنمای رستوران

دفترچه راهنمای رستوران مهم است اما به تنهایی کافی نیست

کتابچه راهنما بدون شک بسیار با اهمیت است اما تمامی‌ اطلاعات مورد نیاز را ارائه نمی‌دهد. لازم است این کتاب ضمن ارائه مهم­ترین اطلاعات، خواننده را راهنمایی نماید که برای کسب اطلاعات بیشتر به چه منابع دیگری می­‌تواند مراجعه کند. در همین راستا برگزاری دوره­‌های آموزشی منظم مفید خواهد بود.

بخش‌های دفتر راهنما

  • مقدمه: در این قسمت از کتاب خوش آمدگویی به کارمندان جدید و توصیف فلسفه رستوران آمده است. در این قسمت از موارد با اهمیت رستوران و از ارزش­‌ها و اعتقادات آن سخن به میان می‌آید.
  • تقدیر و سپاسگذاری: از جمله مواردی که در این بخش می‌توان به آن اشاره نمود پرهیز از هرگونه تبعیض و اجرای حداکثری عدالت، انصاف و برابری نسبت به کارمندان است. تساوی حقوق قومیت‌ها و جنسیت‌ها باور شماست. داشتن امضاء کارمندان و ثبت آن در این بخش باعث می‌شود افراد با خواندن این کتاب به اهمیت آن پی ببرند و از محتویات آن آگاه شوند.
  • ساعت کاری/قوانین کلی دستمزد پرداختی: در این بخش با مواردی مربوط به قوانین کلی دستمزد پرداختی و ساعات کاری آشنا می‌شوند.

دفترچه راهنما

مزایا و هرگونه مسائل مربوط به کارمندان را برایشان توضیح دهید

  • بیمه: برای پرسنل توضیح دهید چه نوع بیمه‌ای شامل حالشان می‌شود (بیمه درمانی، دندانپزشکی و …)
  • مرخصی‌ها: به آن‌ها توضیح دهید برای چه مواردی می‌توانند مرخصی بگیرند. تعطیلات، روزهایی که بیمار می‌شوند، عذاداری و زایمان.
  • یک وعده غذای رایگان: در رستوران‌ها دادن یک وعده غذای رایگان یا ارائه تخفیف در زمان شیفت کاری رایج است.
  • اعمال نظم و ترتیب: هیچ مدیری تمایل به تنبیه کارمندانش ندارد، اما گاهی اوقات باید کیفیت آنها را بسنجد.
  • ظاهر کارمندان: از آنجا که در در رستوران با مردم در ارتباط هستید، باید به ظاهر خود بیش از پیش اهمیت دهید.
  • رفتار کارمندان: علیرغم آشنایی با وظایف و مسئولیت‌های شغلی، کارکنان باید با شیوه برخورد حین انجام وظیفه، تشخیص کار خوب از کار بد آگاهی یابند.
  • استانداردهای برقراری ارتباط: عدم وجود ارتباط درست در محل کار سبب بروز مشکلاتی می‌شود. در ابتدای ورود کارمندان، بر راستی و درستی تأکید کرده و توضیح دهید به هنگام بروز مشکل با چه کسی آن را در میان بگذارند.
  • روشهای کار با پول نقد و مسائل مربوط به آن: پرداخت نقدی یکی از روشهای رایج در رستوران است. راهنمایی‌های لازم درخصوص بروز مشکل احتمالی را برای پرسنل شرح دهید.
  • قوانین مواجه با موارد ناراحت کننده: موارد ناراحت کننده ممکن است در هر شرایط و مکانی پیش آید. با داشتن قوانین درست و صحیح در محیط کار، کارمندان با امنیت کامل به وظایف خود عمل می‌کنند.
  • سلامتی و امنیت: برای داشتن محلی امن و سالم ضمن برگزاری دوره آموزش کمک‌های اولیه، جعبه کمک‌های اولیه را نیز در دسترس داشته باشید.
  • مواقع اضطراری: به هنگام وقوع آتش سوزی، بلایای طبیعی یا دیگر موارد سعی کنید سیاست‌های آگاهانه بکار ببرید و آماده مواجه با این موارد باشید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.