خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / درمان کمبود خواب یا بد خوابی، مشکل بزرگ دنیای مدرن چیست؟
پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی

درمان کمبود خواب یا بد خوابی، مشکل بزرگ دنیای مدرن چیست؟

برای درمان کمبود خواب این مشکل بزرگ باید چه کرد؟ یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در دنیای مدرن خود با آن سر و کار داریم کمبود خواب یا بد خوابی است. کمبود خواب به شرایطی گفته می‌شود که فرد کمتر از آنچه نیاز به خواب دارد می‌خوابد و یا بعد از خوابیدن احساس سرحالی و هوشیاری کامل ندارد. برای رفع این مسئله راه‌های زیادی پیش پا داریم که با هم به بررسی آنها می‌پردازیم. با پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب در این مطلب از مجله فیدیلیو همراه باشید.

چند راه برای درمان کمبود خواب

راه اول – درمان پزشکی یا روانپزشکی

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، کمک گرفتن از یک روانپزشک

اگر کمبود خواب یا بدخوابی‌تان به دلایل فیزیکی یا روانی است باید به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

راه دوم – تکنیک‌های ریلکسیشن

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، یوگا

تکنیک‌های مراقبه، آموزش ذهن آگاهی، تمرین‌های تنفسی و تصاویر آرامش بخش می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

راه سوم – کنترل محرک‌ها

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، کنترل محرک ها

این شامل کنترل فعالیت‌های قبل از خواب و محیط اطراف برای آماده کردن بدن برای به خواب رفتن است. به عنوان مثال فقط در مواقع خواب آلودگی وقت خود را در رختخواب بگذرانید. این امر ارتباط بین بودن در رختخواب و احساس آماده بودن برای خواب را در ذهن‌تان قوت می‌بخشد.

راه چهارم – دارو

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، استفاده از دارو

زمانی که روش‌های غیر دارویی اثر گذار نباشند، داروهای زیادی برای کمک به خوابیدن فرد وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

راه پنجم – ایجاد روتین قبل از خواب

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، ایجاد روتین قبل از خواب

در این روش شما الگوی قبل از خواب‌ خود را کنترل می‌کنید. به این صورت که برای خود روتینی قبل از خواب ایجاد می‌کنید. از روتین‌های خوب می‌توان به کتاب خواندن، مسواک زدن، گوش دادن به موزیکی آرام و غیره اشاره کرد. زمانی که در حال انجام این روتین‌های پیش از خواب هستید بدن‌ شما کم کم خود را آماده خواب می‌کند.

راه ششم – کنترل محیط خانه

پیشنهاداتی برای درمان کمبود خواب یا بدخوابی، راحت بودن محل خواب

در هنگام خواب اتاق را آرام و تاریک کنید. هوای اتاقی که در آن می‌خوابید را کمی خنک نگه دارید. همچنین اگر تشک یا بالشت‌تان نرم و راحت نیست آنها را عوض کنید.

خبر خوب این است که زمانی که بالاخره توانستید کافی و خوب بخوابید، تمام اثرات منفی که کمبود خواب بر بدن‌ شما گذاشته بود از بین می‌روند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.