خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / اشتباهات پروتئینی رایج
خواص پروتئین

اشتباهات پروتئینی رایج

خواص پروتئین نقش بسزایی در پایین آوردن وزن، ساختن ماهیچه‌ها و سلامتی پوست ایفا می‌کنند. پروتئین یکی از مواد ضروری برای تامین بسیاری ویتامین های مورد نیاز بدن است. البته با تمام این تفاسیر و با وجودی که پروتئین برای دست یابی به بسیاری از اهداف سلامتی ضروری است اما راه‌هایی نادرست در استفاده از آن وجود دارند. بد نیست بدانید برخی اشتباهات پروتئینی رایج سبب کاهش سرعت پایین آوردن وزن و سیستم سوخت و ساز بدن شما می‌شود.

اگر برای سلامتی جسم خود تلاش زیادی می‌کنید و ساعت‌های زیادی را صرف فعالیت‌های ورزشی می‌کنید در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش زندگی سالم همراه ما باشید تا با این اشتباهات رایج پروتئینی آشنا شده و از آن‌ها اجتناب کنید.

خواص پروتئین - ورزش

خواص پروتئین قبل از فعالیت

مصرف بیش از اندازه پروتئین بر خلاف انتظار و باور عمومی ‌همیشه نتایج خوبی در بر نخواهد داشت. بلکه در بسیاری موارد مصرف بیش از حد پروتئین سبب استفاده نادرست آن در بدن شما می‌شود. بر طبق نتایج تحقیقات مجله بین المللی تغذیه و متابولیسم ورزشی ۱۰ گرم از اسید آمینه‌های ضروری که با ۲۵ گرم پروتئین کامل برابری می‌کنند برای تشدید اثربخشی ترکیب پروتئین‌ها کافی است. این بدان معنی است که یک انسان معمولی با وزن متوسط نیازی به مصرف بیش از این ۳۰ گرم پروتئین اضافه نخواهد داشت.

خواص پروتئین - منابع

مصرف پروتئین ناکافی

اهداف کاهش وزن شما نباید مانع استفاده از خواص پروتئین مورد نیاز بدن شما شوند. بر اساس نتایج تحقیقات موسسه پزشکی ‌هاروارد مقدار مجاز مصرف پروتئین در تغذیه روزانه ۰٫۸ گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن انسان هست. بر این اساس اگر وزن بدن شما ۷۰ کیلوگرم باشد به این معنی است که حداقل مقدار مصرف پروتئین مورد نیاز بدن شما روزانه ۵۶ گرم است. مصرف کم تر از مقدار نیاز پروتئین مصرفی شما عواقب وحشتناکی از جمله تحلیل بافت ماهیچه‌ها را در بر خواهد داشت.

خواص پروتئین - منابع مختلف

خواص پروتئین در منابع یکسان

یکی از خواص پروتئین و مصرف آن تامین ۶ نوع اسید آمینه مورد نیاز بدن شما است که به تنهایی قادر به تامین آن نیست. در نتیجه وظیفه کاهش وزن و ساخت ماهیچه در بدن شما هر دو بر عهده این منبع ضروری خواهد بود. بر این اساس تنوع بخشیدن به منابع تامین پروتئین سبب تامین قطعی این اسید آمینه‌های ضروری بدن در کنار دیگر منابع مورد نیاز از جمله ویتامین‌ها و فیبر می‌شود. برای این منظور بهتر است هر روز در کنار مصرف پروتئین و ماهی از انواع سبزیجات، بنشن، میوه‌ها و آجیل خام در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خواص پروتئین - پودر پروتئین

پودرهای پروتئینی مکمل

گول سایز و فرم‌های مختلف پودرهای پروتئینی که در قفسه‌های فروشگاه ‌ها چیده شده اند را نخورید. مصرف مقدار کمی ‌از این پودرها می‌تواند سبب ورم کردن شکم و معده شما شود. بسیاری از این پودرها حاوی مقادیر زیادی مواد افزودنی ناسالم از جمله نگهدارنده‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی مضر هستند. بنابراین بهتر است به جای مصرف این پودرهای مکمل از منابع پروتئینی طبیعی و سالم از جمله انواع گوشت، مرغ، ماهی و یا جایگزین‌های گیاهی آن‌ها از جمله سویا استفاده کنید.

خواص پروتئین - پودر گیاهی

پودرهای پروتئینی گیاهی

اگر درصدد استفاده از پودرهای پروتئینی گیاهی هستید بهتر است توجه داشته باشید که در ترکیبات آن‌ها از انواع نخود، شاهدانه، سویا و یا برنج استفاده شده باشد. مصرف پروتئین‌های گیاهی در کاهش وزن بسیار موثر هستند اما باید توجه داشته باشید پودرهای پروتئینی که در ترکیبات آن‌ها فقط از یک نوع گیاه استفاده شده باشد تمامی‌۹ نوع آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین نمی‌کنند. در عوض مصرف پودرهای پروتئینی گیاهی که از ترکیب چندین گیاه مختلف تهیه شده باشند ( مانند پودرهای گیاهی حاوی ترکیبات نخود و برنج و برخی از انواع جوانه‌ها ) توانایی تامین اغلب مواد ضروری مورد نیاز بدن شما را دارند.

خواص پروتئین - وعده های غذایی

مصرف پروتئین در یکی از وعده‌های غذایی روزانه

با در نظر گرفتن مطالب گفته شده در بالا اکنون می‌دانیم تامین پروتئین روزانه مورد نیاز بدن امری ضروری در سرعت بخشیدن به متابولیسم و سیستم سوخت و ساز بدن است. اما نکته بعدی در این خصوص توجه به تامین پروتئین از تمامی‌ غذاها و اسنک‌هایی است که در طول روز مصرف می‌کنید. باید توجه داشته باشید تامین تمامی ‌این مقدار پروتئین مورد نیاز بدن فقط از طریق یکی از وعده‌های غذایی یکی از اشتباهات رایج است. وقفه انداختن در تامین پروتئین مورد نیاز بدن می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که تمامی‌ پروتئین توسط بدن شما جذب می‌شود.

به علاوه اگر همه وعده‌های غذایی شما حاوی مقداری پروتئین باشد می‌تواند احساس گرسنگی شما را در طول روز کاهش دهد. طبق نتایجی که برخی تحقیقات اخیر نشان داده اند افرادی که در وعده صبحانه خود پروتئین مصرف می‌کنند در قیاس با افرادی که از رژیم‌های غذایی کاهش وزن پیروی می‌کنند به یک میزان از کاهش وزن برخوردار می‌شوند.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.