خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / بهترین مواد غذایی برای افطار چیست؟

بهترین مواد غذایی برای افطار چیست؟

ماه رمضان به باور بسیاری از محققان فواید سلامتی زیادی برای روزه‌داران درپیش دارد. در این بین اما پرخوری‌هایی که بعد از افطار و در ادامه با شام همراه می‌شود باعث شده تا عده‌ای نه تنها از فواید سلامتی روزه برخوردار شوند بلکه در پایان این ماه مبارک بیماری‌های گوارشی بسیاری نیز به سراغشان آید. اگر نمی‌خواهید این اتفاق برای شما بیفتد، با این مطلب مجله فیدیلیو همراه باشید.

افطار با غذاهای چرب ممنوع

نان‌های روغنی، پیراشکی، پودینگ میوه سرخ شده، پاکورا (نوعی سمبوسه)، مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، بال سرخ شده و … باید از وعده غذایی افطار حذف شود.

به نظر می‌رسد در ماه رمضان امتحان کردن این مواد خیلی دلپذیر است اما با خوردن این‌ها شما به سیستم گوارشی خود آسیب می‌رسانید.

خوردن غذاهای چرب با معده خالی منجر به سوءهاضمه و گرفتگی عضلات و نفخ معده می‌شود. در نتیجه آنها را از سفره افطار خود حذف کنید.

اشتیاق به خوردن این خوراک‌ها در وعده افطار تقصیر شما نیست. محققان با اسکن مغز دریافتند که به هنگام خالی بودن معده بدن به دنبال تمرکز روی غذاهای پر کالری است تا سطح قند خون را به حالت عادی برگرداند. درنتیجه وقتی گرسنه هستید می‌خواهید هر چیزی را بخورید بخصوص غذاهای چرب.

بهترین مواد  غذایی برای افطار چیست؟‌

خرمااز سنت پیروی کنید. حضرت محمد(ص) عادت داشتند در افطار خرما میل کنند و سپس نماز بخوانند. اگر خرمای تازه در دسترس نبود ایشان از خرمای خشک استفاده می‌کردند و اگر خرما نبود چند جرعه آب می‌نوشیدند. خرما در افزایش قند خون بسیار مؤثر است، زیرا به آسانی و سریع جذب بدن می‌شود. خرما غذایی سالم تر از غذاهای چرب است و به آسانی قند خون را تنظیم می‌کند.

میوه بخورید. خوردن میوه با معده خالی بهترین کار برای رفع مسمومیت بدن شماست و به شما انرژی زیادی می‌دهد. اگر هم بعد از غذای افطار میوه بخورید باز هم مفید خواهد بود زیرا انرژی لازم را کسب کرده و برای عبادت در شب آماده می‌شوید.

نمی‌توان توصیه کرد که کلا غذاهای چرب را کنار بگذارید. اگر نمی‌توانید در برابر غذاهای چرب مقاومت کنید تعداد دفعات را کمتر کنید و بطور متوسط و میانه از آنها مصرف کنید.

حداقل به این روش به سیستم گوارشی خود زیاد فشار نمی‌آورید. یا ممکن است حتی تصمیم به پخت غذاهای جدید و متنوع بگیرید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.