خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / ترفندهایی برای جذب مشتریان جوان
جذب مشتری های جوان

ترفندهایی برای جذب مشتریان جوان

جذب مشتری به خصوص مشتری‌های جوان در رستوران شگردهای خاصی دارد که شاید تاکنون از آن‌ها مطلع نبوده اید. اوایل که تازه رستوران کوچکمان را در نیویورک باز کرده بودیم تمام دقت و توجهمان را بر روی افرادی که به رژیم غذایی خود وسواس نشان می‌دادند گذاشته بودیم تا شاید بتوانیم پایانی بر فست فودهای ناسالم و فراوان شهری باشیم. هدف اصلی ما ارائه منوی غذایی فصلی و تازه، تهیه شده از منابع محلی و در دسترس، و از انواع غذاهای جور واجور خانگی بود که اغلب افراد در صورتی که وقت داشته باشند در خانه خود می‌پزند و عطر وسوسه انگیز آن تمام فضای خانه و کوچه را پر می‌کند.

در واقع درصدد ارائه یک غذای ساده و سالم بودیم که همه را به یاد خانواده بیاندازد. در ابتدای راه به نظر می‌رسید به هدف خود رسیده ایم.  همه مشتریان ما افراد سن و سال داری بودند که ترجیح می‌دادند برای وعده‌های غذایی خود از گزینه‌های سالم تری استفاده کنند. اما هنوز یک نکته وجود داشت که متوجه نشده بودیم. این فراد میانسال خود غالبا سرمنشا پیدایش خانواده‌های جوان دیگری بودند.

خانواده‌های جوان به خصوص آن‌هایی که در صدد تهیه غذاهای بیرون بر بودند در بیشتر مواقعی که به رستوران سر می‌زدند خواستار غذاهای سریع و به بیانی دیگر بگیر و ببر بودند. به خصوص خانواده‌هایی که فرزندان خردسال داشتند بیش از دیگر رستوران‌ها به دنبال رستوران‌های زنجیره ای با سرویس فوری بودند. همه این اتفاقات باعث شد تا به فکر ارائه منوی جدیدی از غذاهای سالم اما با تحویل فوری باشیم.

متن بالا خلاصه صحبت‌های یکی از مالکین رستوران‌های زنجیره ای محبوب و معروف در دنیا است. اما این رستوران‌های معروف چگونه قادر به جذب مشتری و این همه شهرت و محبوبیت شده اند؟ در ادامه این مطلب در بخش ورود غیر حرفه ای‌ها ممنوع در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با شگردهای جذب مشتری آن هم از نوع خانواده‌های جوان بیشتر آشنا شوید.

منوی ساده - جذب مشتری

جذب مشتری بیشتر با منوی ساده و روان

منظور از ایجاد آیتم‌های ساده و خوشایند افزودن مرغ سوخاری یا پیتزا و همبرگر به منوی رستوران شما نیست. بلکه در این جا هدف از ایجاد آیتم‌های ساده و مشتری پسند ساده تر کردن آیتم‌های منو برای هر دو دسته افراد میانسال و جوان است. در واقع می‌خواهیم جلب رضایت والدین و کودکان را با هم داشته باشیم. نحوه نگارش منوی رستوران باید به گونه ای باشد که به افراد اجازه گشتن در لابه لای سطرها را بدهد. در واقع نحوه نمایش منو باید چشم‌ها را وادار به دنبال کردن سطرها کند.

به عنوان مثال مشتریان در اولین مرحله در بخش غذاهای اصلی غذای پروتئینی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و در سطر بعد به غذاهای گیاهی می‌رسند و می‌توانند به راحتی یکی دو مورد از این غذاهای مغذی را در کنار غذای اصلی خود انتخاب کنند. بدین گونه ساختار منوی رستوران در عین حال که از سادگی و روانی برخوردار است بسیار کاربردی و مورد توجه اغلب مشتریان نیز است. در عین حال همه می‌دانیم که کودکان حتی از شنیدن اسم سبزیجات در منوی رستوران‌ها فراری هستند.

اما با ایجاد اشکال رنگی و هوس برانگیز از غذاهای گیاهی می‌توان به راحتی توجه آن‌ها را جلب کرد. به گونه ای که با نظاره کردن این شکل‌های وسوسه برانگیز و با اشاره به آن‌ها می‌توانند غذای مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنند و به والدین خود نشان دهند. با وجود این اشکال خوشمزه در بسیاری مواقع از گل کلم‌های خوش آب و رنگ انتخاب می‌کنند و گاهی اوقات بشقاب سبزیجات ماهیانه یا سالاد کاهو نظرشان را جلب می‌کند. به علاوه با دیدن شکل‌های مختلف غذاها می‌توانند به سادگی غذای اصلی خود را نیز انتخاب کنند.

جذب مشتری - غذاهای ساده

غذاهای تازه برای جذب مشتری بیشتر

اصلی ترین هدف شما در منو باید ارائه تازه ترین و مناسب ترین مواد غذایی متناسب با فصل ارائه خوراکی‌ها باشد. غذاهای فصلی منو باید در عین خوشمزگی و مغذی بودن از تعادل به نسبه خوبی هم برخوردار باشند. به گونه ای که مشتریان بتوانند به سادگی انواع غذاهای پروتئینی، سبزیجات، میوه جات و حبوبات را از منوی غذایی انتخاب کنند و سفارش بدهند. مشتریان شما با صرف تازه ترین و سالم ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی و همچنین انتخاب غذاهای گیاهی سالم توسط کودکانشان در رستوران شما بسیار خوشنود و راضی خواهند بود.

به عنوان مثال کدو حلوایی با پنیر ریکوتا و دانه‌های انار به عنوان یک دسر خوشمزه در منوی غذایی علاوه بر ارزش تغذیه ای بالایی که دارد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای جلب توجه کودکان هم باشد. از طرفی آموزش مصرف غذاهای سالم و اهمیت این موضوع به کودکان از سنین پایین بر عهده والدین است. و این بدان معنی است که والدین موظفند ذائقه آن‌ها را با انواع و اقسام طعم‌ها و مزه‌ها آشنا کنند و رستوران شما این لطف بزرگ را در حق آن‌ها انجام می‌دهد.

بنابراین یکی از پای ثابت‌های رستوران شما خواهند شد. به علاوه با وجود منوی فصلی متغیر و متنوع رستوران مشتریان به راحتی می‌توانند از طعم خوشایند و فواید مغذی انواع میوه‌ها و سبزیجات در فصل خودشان و به صورت تازه لذت ببرند.

جذب مشتری - شرایط مناسب

فراهم آوردن شرایط مورد نیاز 

برای جذب مشتری جوان نیازی به تهیه بازی‌های ویدئویی یا اتاق بازی بچه‌ها نیست. امروزه وجود یک اینترنت وایفای رایگان در رستوران برای جلب نظر مشتری افاقه می‌کند. بچه‌ها این روزها پلت فرم‌ها و دستگاه‌های مخصوص خود را همه جا با خود حمل می‌کنند. به گونه ای که در هر رستورانی می‌توانید مشتری‌های کوچولو را با انواع و اقسام پلت فرم‌ها و تبلت‌ها در حال بازی بر صندلی رستوران‌ها ببینید. از دیگر نیاز‌های مشتریان ایجاد فضای مناسب و باز برای نشستن گروه‌های کوچک چند نفره است.

بسیاری از فست فودهای زنجیره ای تمام تمرکز خود را به غذاهای بگیر و ببر و ارائه آن‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن می‌گذارند تا بتوانند با سرویس دهی سریع تر مشتریان خود را زودتر به خارج از رستوران هدایت کنند و جا را برای مشتریان جدید باز کنند. بنابراین اگر بتوانید فضای بیشتری برای گروه‌های مختلف ایجاد کنید تا بتوانند ساعات بیشتری را در کنار هم به گفت و شنود بپردازند بی شک شما در این رقابت برنده خواهید بود.

در این صورت علاوه بر این که فضا و مبلمان بیشتری نیاز خواهید داشت باید توجه داشته باشید که صندلی‌های پایه بلند برای کودکان و میزهای عریض برای جا دادن خانواده‌های چند نفره و همچنین فضای کافی برای رد شدن از میان مبلمان رستوران از دیگر تسهیلاتی است که باید در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

جذب مشتری - دکور روستایی

ایجاد جو مثبت و خوشایند

با ایجاد یک دکور روستایی که مشتریان را به داخل دعوت می‌کند می‌توانید به راحتی فضایی راحت و دل پذیر در اختیار خانواده‌ها و کودکان قرار دهید. وجود آثار هنری و جذاب و در مواردی بامزه و موزیک آرامش بخش هم حس راحتی و بودن در خانه را به مشتریان القا می‌کند و سبب جذب مشتری بیشتر برای رستوران شما خواهد شد.

جذب مشتری - سرویس عالی

سرویس دقیق، سریع و دوستانه

خانواده‌ها با حضور در رستوران انتظار دریافت سرویس سریع و دقیق را دارند. مشتریان شما چه غذای بیرون بر سفارش بدهند یا غذای خود را در رستوران صرف کنند باید این توقعات آن‌ها را برآورده کنید. به خصوص مشتریانی که کودکان خردسال دارند بی شک ترجیح می‌دهند سرویس خود را دقیق و سریع تحویل بگیرند و به راحتی به پرسنل دسترسی داشته باشند. این نکات برای آن‌ها اهمیت بسیار دارد. بنابراین سعی کنید در ارائه و تحویل سفارشات در عین حال که رفتاری دوستانه از خود نشان می‌دهید نهایت دقت، سرعت و حوصله را به خرج دهید. همچنین با ایجاد جوی مثبت می‌توانید یک قدم دیگر به جذب مشتری های جوان نزدیک تر شوید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.