خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / با این مواد غذایی به جنگ آنفولانزا بروید
تقویت سیستم ایمنی بدن

با این مواد غذایی به جنگ آنفولانزا بروید

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از راه ه‌های موثر در مقابله با زکام و آنفولانزا به خصوص در فصل‌های سرد سال است. با وجود این که در فصول سرد زکام و آنفولانزا شیوع زیادی در بین عموم پیدا می‌کنند و همه افراد در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند اما نباید نگران باشید. باید توجه داشته باشید که سیستم ایمنی بدن شما نیز در تمام طول سال به سختی کار کرده است تا ایمنی بدن را در این مواقع تامین کند. پس بد نیست شما هم کمی به آن کمک کنید و با خوردن برخی مواد غذایی و خوراکی‌های مفید سیستم ایمنی بدنتان را بیشتر تقویت کنید تا از خطر ابتلا به بیماری‌هایی که در این فصل شیوع زیادی دارند جلوگیری کنید.

در این مطلب از مجله فیدیلیو به معرفی برخی از مواد غذایی که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کنند می‌پردازیم. در بخش زندگی سالم همراه ما باشید تا با این خوراکی‌ها بیشتر آشنا شوید.

تقویت سیستم ایمنی بدن- آجیل

آجیل در تقویت سیستم ایمنی بدن

برای داشتن سیستم ایمنی قوی کافیست مقداری مغز آجیل در میان وعده‌های غذایی روزانه خود بگنجانید. مقدار کمی‌بادام، گردو و یا فندق در یکی از میان وعده‌های روزانه شما معجزه می‌کند. مغز‌های خام سرشار از ویتامین E هستند. وجود ویتامین E  در بدن سبب بیرون راندن رادیکال‌های آزاد مزاحم از بدن می‌شود.

به علاوه این ویتامین باعث به وجود آمدن نوعی پادتن می‌شود که با باکتری‌هایی که سبب به وجود آمدن بیماری در بدن شما می‌شوند می‌جنگد و آن‌ها را از بین می‌برد. با این تفاسیر بد نیست تجدید نظری در میان وعده‌های غذایی روزانه خود داشته باشید و مقداری مغز خام را در آن بگنجانید.

تقویت سیستم ایمنی بدن- مرکبات

مرکبات

بی شک همه شما با ویتامین C معروف و توانایی آن در جنگیدن با عفونت‌ها آشنایی دارید. ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که مصرف آن در کنار ویتامین E معجزه می‌کند. گریپ فروت، پرتقال، لیموشیرین، لیمو ترش، نارنگی همه از خانواده مرکبات هستند که سرشار از ویتامین C هستند و در این فصل به وفور یافت می‌شوند.

گنجاندن هر یک از انواع این خانواده کمک موثری در جلوگیری از خطر ابتلا به انواع سرماخوردگی و آنفولانزا به شما می‌کند. اما اگر مرکبات دوست ندارید نگران نباشید. فلفل دلمه ای هم می‌تواند به شما کمک کند. تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای حتی از پرتقال هم بیشتر است. به هر رو انتخاب با شماست. اما اگر هر یک از این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید به سیستم ایمنی بدن خود کمک زیادی کرده اید.

تقویت سیستم ایمنی بدن- میگو

میگو

میگوها خواص فراوان بسیاری دارند که بی شک همه شما از آن‌ها با خبرید. این غذاهای دریایی مفید و کوچک علاوه بر این که بسیار مفیدند کالری خیلی پایینی هم دارند. به علاوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام سلنیوم هستند که حتی در مقادیر بسیار کم آن هم به وفور یافت می‌شوند و برای سلامتی سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ماست

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوبی هستند که در مواد غذایی مختلف از جمله برخی ماست های پروبیوتیک به وفور یافت می‌شوند و سبب کارکرد صحیح سیستم‌ هاضمه و متابولیسم بدن می‌شوند. بر اساس تحقیقاتی که در مجله تغذیه و رژیم منتشر شده است مصرف خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک‌ها به صورت روزانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. موز، شیر پروبیوتیک، سیر و قارچ از جمله مواد دیگری هستند که حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز

پلیفنول‌های موجود در چای سبز نقش یک آنتی اکسیدان بسیار قوی را بازی می‌کنند. تحقیقات حاکی از آن است که کاتچین‌ها که یکی از انواع پلیفنول‌ها هستند و سبب تحریک سلول‌های سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند در چای سبز به وفور یافت می شوند.

اگر از طعم تلخ چای سبز خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را با مقدار اندکی عسل بیامیزید و نوش جان کنید. اما از اضافه کردن شیر به چای سبز خود جدا بپرهیزید چرا که سبب محدود کردن پلیفنول‌ها و خواص مفید آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن- سیر

سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر یکی از اعضای خانواده پیازها است که علاوه بر این که حاوی خواص آنتی باکتریایی فراوانی است سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هم هست. البته برای مصرف این ماده غذایی مفید لازم نیست یک حبه کامل آن را بجوید تا از خواص بی شمار آن بهره ببرید. می‌توانید از سیر در کنار بشقاب سبزیجات خود استفاده کنید و یا آن را به سس سالاد، آب گوشت، سوپ و یا پاستای خود اضافه کنید تا خواص معجزه آسای آن را ببینید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه

این ادویه مفید حاوی ترکیب آنتی اکسیدان‌های طبیعی فراوانی به نام کورکومین‌ها است که می‌توانند در جهت کاهش التهابات نقش موثری ایفا کنند. برای استفاده از خواص مفید زردچوبه کافیست آن را به صورت تازه یا حتی خشک شده به فنجان چای و یا اسموتی صبحانه خود اضافه کنید و یا آن را در انواع غذاهای خود از جمله سوپ یا سبزیجاتی مثل هویج و کدو استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از غذاهایی است که در جهت سلامت سیستم ایمنی افراد بسیار موثر است. گرچه هنوز دلیل علمی‌ آن ثابت نشده است. اما احتمالا خواص آن به سبب ترکیب مرغ و سبزیجات و انواع مواد غذایی مفید ایجاد می‌شود.

شاید هم به سبب مینرال‌هایی است که با جوشاندن آن از استخوان‌های مرغ عصاره می‌شود و در سوپ اضافه می‌شود. به هر حال این غذا یکی از مواد غذایی مفید در جهت تقویت سیستم ایمنی و سلامت روحی انسان‌ها به شمار می‌رود.

زنجبیل

زنجبیل

این ریشه‌های مفید برای خواص فراوان خود در سیستم گوارشی و هضم غذا شهرت فراوانی دارند. به علاوه حاوی ترکیبات شیمیایی قدرتمندی هستند که در جهت غلبه بر بیماری‌ها بسیار موثرند. برای استفاده از خواص مفید بی شمار این ماده غذایی کافیست آن را در سس سالاد خود یا آب گوشت، سوپ و حتی اسموتی‌هایتان رنده کنید و از خواص معجزه آسای بی شمار آن بهره ببرید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انواع توت‌ها

توت فرنگی و تمشک از جمله موادی هستند که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. این آنتی اکسیدان‌های نیرومند در جهت غلبه بر رادیکال‌های آزاد در هنگام مقابله بدن با میکروب‌ها کمک شایانی می‌کنند. به علاوه این میوه‌های مغذی حاوی مقادیر غنی از فلاونوئیدهایی هستند که سبب فعالیت‌های ضد میکروبی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اگرچه در این فصل سال پیدا کردن این میوه ها کمی بعید به نظر می‌رسد اما نگران نباشید. مصرف این میوه ها در فصل های دیگر سال هم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گوشت گوساله بدون چربی

گوشت گوساله یکی از منابع غنی زینک است که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ضروری است. از راسته و قسمت‌های بدون چربی دیگر گوشت گوساله در تهیه و مصرف  انواع استیک و بیف استفاده کنید تا یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.