خانه / تاپ / تاریخچه آجیل مشکل گشا

تاریخچه آجیل مشکل گشا

دیگر همه ما با آجیل های مشکل گشا آشنا هستیم.حتی اگه اسم «آجیل مشکل‌گشا» رو نشنیده باشید، حتما طعمش رو چشیدیم ! این محصولات خوشمزه و فوق العاده، با نام آجیل مخصوص رفع مشکل هم شناخته می شود. جالب است بدانید که انواع آجیل مشکل گشا،  در هر شهر، به یک نوع به فروش می رسد. در شهر تهران این آجیل شامل  توت، نخود چی، کشمش، پسته، انجیر و بادام می باشد. شما می توانید از انواع آجیل مشکل گشا برای حل مشکلات خود و طلب دعای خیر استفاده کنید. 

آجیل ها در دسته بندی ها و مدل های مختلفی به فروش می رسند. نام گذاری هر کدام از این مدل ها بسته به خواص یا اطلاعات اصلی کاری به شدت سخت و تقریبا غیر ممکن بود. از همین رو، در زمان های قدیم آجیل ها بر اساس کاربردشان نام گذاری می کردند، مثلا آجیل های مشکل گشا برای برآورده کردن حاجات .

 

آجیل مشکل گشا

مشکل گشا و لغت نامه دهخدا

آجیل مشکل گشا آنقدر از زمان های قدیم معروف و محبوب بوده است که حتی در لغتنامه های مهم و قدیمی هم نام آن به چشم می خورد. در آن زمان به آجیل مشکل گشا، خشک میوه گفته می شد. اگر بخواهیم نظر این لغتنامه در مورد این آجیل را برای شما بازگو کنیم، باید به جمله زیر توجه داشته باشیم.«خشک میوه‌ها باشد که زنان به نذر بخشند برآمدن حاجتی را » این جمله یعنی این آجیل، محصولی است که زنان آن را به صورت رایگان در میان مردم پخش می کنند تا حاجتشان برآورده شود. 

 

 آجیل از دیرباز به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل گشته است به صورتی که برخی از مراسم سنتی ایرانیان (مانند نوروز ، چهارشنبه سوری و یلدا) تنها با حضور آجیل مفهوم خود را پیدا می‌کنند. امروزه جایگاه آجیل میان ایرانیان از حضور در مراسم جشن و شادی فراتر رفته است و به بخشی از اعتقادات مذهبی آن‌ها نیز وارد شده است. در بسیاری از مراسم مذهبی (که معمولا توسط زنان برپا می‌شود) از نوعی آجیل، موسوم به آجیل مشکل گشا استفاده می‌شود که هرچند توسط هیچ مرجع مذهبی تأیید نشده است اما مردم بر این باورند که می‌تواند آن‌ها را در رفع مشکلاتشان یاری کند. در مثل است: آجیل مشکل گشا هر مشکلی را حل می‌کنه؛ هر عروسی در دل مادر شوهر جا می‌کنه.

آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل گشا و ایران باستان

بسیاری معتقدند که تاریخچه آجیل مشکل گشا به ایران باستان باز می گردد. مردم در قدیم برای فروهر ها هدایای زیادی را می بردند تا آنها را خوشحال کنند. یکی از این هدیه ها لرک یا آجیل مشکل گشا بود.  آنها معتقد بودند که با خشنودی فروهر ها ، می توانند حاجات خود را برآورده سازند. حتی امروزه هم خیلی از افراد فکر می کنند که استفاده از این آجیل باعث می شود تا بسیاری از آروزها و حاجات روا شود. برخی نیز اعتقاد دارند با خوردن این آجیل از چشم زخم و چشم بد مصون می‌مانند. همچنین اعتقاد عده‌ای بر آن است که خوردن این آجیل در گشودن بخت دختران مؤثر است.

جدا از خواص معنوی و روحی، آجیل ها برای جسم شما فواید خیلی زیادی دارند.  صحت برآورده شدن حاجات ازین طریق به صورت رسمی  مورد تایید قرار نگرفته و به همین علت هم نمی توان آن را رد یا تایید کرد ولی به بهانه شادباش در میان ایرانیان آجیل مشکل گشا جایگاه ویژه خود را در اعیاد مختلف دارد.

درباره safoora makhmalbaf