خانه / اخبار / تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19 در سویه های مختلف

تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19 در سویه های مختلف

مدت زمان مطالعه این مقاله :  ۳ دقیقه

از همان نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، در مورد تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19 در سویه های مختلف و اثر آن بر مقاوت بدن و احتمال ابتلا به بیماری صحبت‌هایی می‌شد. اخبار ضد و نقیضی هم در شبکه‌‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف منتشر شدند که هر کدام توصیه‌‌های تغذیه‌ای برای بالا بردن مقاومت بدن در برابر سویه‌های مختلف ویروس کرونا داشتند. 

تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19
تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19

تحقیقات اولیه

برخی از تحقیق‌های انجام شده نشان دادند که تغذیه‌ی نامناسب یک ویژگی پرتکرار بین افرادی بود که به ویروس کرونا مبتلا می‌شدند. یکی از تحقیق‌هایی که در سال ۲۰۲۱ در مدرسه‌ی پزشکی هاروارد انجام شد تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت COVID-19 را بررسی کرد. در این تحقیق داده‌های مربوط به رژیم افراد پیش از شیوع کرونا دریافت شد و در ادامه شدت و خطر ابتلا به واریانت‌های مختلف کرونا محاسبه شد.  مبنای یک رژیم غذایی سالم در این تحقیق، رژیم گیاهی بود که در آن از میوه و سبزیجات زیادی استفاده می‌شد.

 

برای بررسی تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت COVID-19، محققان نزدیک ششصد هزار شرکت کننده را تحت بررسی قرار دادند. از میان شرکت کنندگان حدود سی و دو هزار نفر مبتلا به یکی از سویه‌های ویروس کرونا شدند. در مقایسه با افرادی که تغذیه‌ی ناسالمی داشتند، افرادی که رژیم باکیفیت تری داشتند با احتمال کمتری مبتلا به این بیماری می‌شدند. همچنین شدت بیماری نیز در افرادی که رژیم سالمی داشتند کمتر بود. نتایج این تحقیق نشان داد که یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه و سبزیجات زیادی باشد، خطر و شدت  COVID-19 را کاهش می دهد. 

 

تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19
تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19

تحقیقات اخیر در دانشگاه اوهایو آمریکا

تحقیق دیگری در دانشگاه ایالت اوهایو در آمریکا انجام شده که نقش تغذیه را در احتمال ابتلا به ویروس کرونا و همچنین عوارض بلند مدت آن مطالعه کرده است. نتایج این تحقیق نشان داد که سبک زندگی سالم و رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند احتمال درگیری با عوارض طولانی مدت کرونا را کاهش دهد. محققان در این تحقیق توصیه می‌کنند که برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی از خوردن چربی‌های اشباع و شکر پرهیز کنید و به جای آن سهم فیبر، غلات کامل، چربی‌های غیر اشباع و آنتی‌اکسیدان‌ها را در برنامه‌ی غذایی خود افزایش دهید. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سبک زندگی ناسالم و تغذیه‌‌ی نامناسب ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت نوع دو شود که خود می‌تواند ریسک و خطر ابتلا به ویروس کرونا را در میان افراد بالا ببرد.

تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19
تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت بیماری COVID-19

 

سخن آخر

در نهایت باید این نکته را در نظر داشت که بهبود تغذیه و رعایت اصول یک رژیم غذایی سالم به هیچ عنوان جایگزینی برای واکسن نیست. تمام جوامع علمی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که دریافت واکسن راه مطمئنی برای کاهش خطر ابتلا به واریانت‌های مختلف ویروس کرونا برای افراد و جامعه است. با این حال در کنار واکسن و رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌ای اجتماعی، بهتر است با توجه به نتایج مطالعات بررسی تاثیر رژیم غذایی بر خطر و شدت COVID-19، رژیم غذایی را نیز به نحوی بهبود داد که باعث کاهش خطر ابتلا به این ویروس شود.

 

درباره safoora makhmalbaf