خانه / تاپ / تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران در سال ۲۰۱۹
تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران در سال ۲۰۱۹

هرکسی که در حوزه فروش یا خدمات فعالیت می‌کند، می‌داند که فروش اینترنتی می‌تواند برای برخی کسب و کارها تهدید و برای برخی یک فرصت بزرگ باشد. در رده مشاغل خدماتی، رستوران‌ها از جمله کسب و کارهایی هستند که با استفاده از اینترنت و به ویژه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند رشد کنند و رونق خوبی داشته‌باشند. درکنار آن کسب و کارهای خدماتی دیگر مانند سالن‌های ورزشی، سالن‌های زیبایی و ماساژ و تالارها در طول یک دهه گذشته به طور پیوسته فعال بوده و صرف‌نظر از برخی اشکالات فنی و نیز فراز و فرودهای اقتصادی، توانسته‌اند همچنان سرپا باقی بمانند. در این مقاله از مجله فیدیلیو قصد داریم به طور مختصر تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران‌ و موفقیت آنها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا آمریکایی‌ها پول زیادی را صرف غذای بیرون می‌کنند؟

اولا اکثریت جمعیت بزرگسالان بیان داشته‌اند که ترجیح می‌دهند پول خود را صرف “تجربه” کنند نه خرید کالاهای مادی. پس چه مکانی بهتر از رستوران برای وقت گذراندن با عزیزان وجود دارد؟ دوما، برای مشتریان به ویژه جوانان راحتی بیش از هرچیزی حائز اهمیت است، پس رستوران می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

رفتن به رستوران یا استفاده از خدمات تحویل غذا

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

رفتن به رستوران و یا استفاده از خدمات تحویل غذا فرقی نمی‌کند؛ فست فود‌ها، رستوران‌های زنجیره‌ای و یا رستوران‌های خدمات سریع، کم و بیش رونق داشته و رشد می‌کنند. اما صاحبان رستوران باید درنظر داشته‌باشند که سلیقه مشتریان برای رفتن به رستوران و کافه به طور مداوم تغییر می‌کند و گاهی باعث می‌شود که رستوران‌ها با فروشگاه‌های مواد غذایی نیز رقابت کنند.

همانطور که توسط سوپرمارکت “نیوز” گزارش شده است، میزان قابل توجهی از غذاهای نیمه آماده در سوپر مارکت‌ها، گران قیمت بوده و تقریبا به اندزه صرف یک وعده غذایی در رستوران است. بنابراین هزینه تهیه غذا برای مردم تقریبا یکسان است. در صورتی که غذای رستوران را می‌توان دقیقا به همان شکلی که مشتری می‌خواهد، طراحی کرد. این می‌تواند عامل مهمی برای انتخاب رستوران توسط افراد باشد.

به طور کلی، هیچ نشانه‌ای از کند شدن و یا تعطیل شدن کسب و کارهای خدماتی وجود ندارد. صاحبان و مدیران رستوران می‌توانند اطمینان داشته‌باشند که تقاضا ادامه خواهد داشت اما توجه به عواملی که  بر موفقیت  رستوران  تاثیر می‌گذارند یک امر ضروری است.

تکنولوژی عامل آسایش

این سوال که آیا تکنولوژی باعث به وجود آمدن تقاضا برای افزایش راحتی شده یا بالعکس، شبیه سوال “اول مرغ یا تخم مرغ” است. اما صرف نظر از پاسخ، تکنولوژی در نحوه فعالیت رستوران‌ها و همچنین نحوه ارتباط آنها با مشتریان تغییرات اساسی ایجاد کرده‌است. مثلا درحالی که پر شدن میزها به طور کامل، یک اتفاق خوب است، رستوران‌ها باید مدیریت رزرو، اطلاع‌رسانی در رابطه با میزهای موجود و جابجایی میزهای رزو شده را (درصورت امکان) ادامه دهند؛ این یعنی نگه داشتن رستوران در مسیر موفقیت.

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

استفاده از اپلیکیشن‌های رزرو به رستوران‌ها فرصت‌های بازاریابی و بررسی نظرات کاربران را می‌دهند. همچنین امکان تبلیغ یک تخفیف خاص که باعث ترغیب مشتریان می‌شود و میزها را برای یک شب ویژه پر می‌کند، از جمله فواید استفاده از این اپلیکیشن‌هاست. صاحبان رستوران باید این نرم‌افراهای بصری را مدنظر داشته‌باشند.

اپلیکیشن‌های مسافر بری

اپلیکیشن‌های مسافر بری مانند اوبر (مشابه آن در ایران اپلیکیشن‌های اسنپ و ماکسیم و … می‌باشد.) تاثیر بسیار چشمگیر و غیر منتظره‌ای بر صنعت رستوران داشته‌است. مطالعه‌ای که توسط شرکت حمل و نقل Lyft  انجام شده است نشان می‌دهد که این خدمات در کوتاه مدت توانسته است میزان استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهد. این موضوع پیامدهای قابل توجهی برای رستوران‌ها دارد، مثلا تقاضای بالقوه برای داشتن پارکینگ را کاهش داده‌است.

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

انتظار می‌رود که استقبال از خدماتی مانند Uber Eats ( معادل اسنپ فود در ایران) روز به روز افزایش یابد؛ به ویژه در شهرهای بزرگ که مردم می‌خواهند از صرف غذای مورد علاقه خود لذت ببرند بدون اینکه در ترافیک بمانند و یا با مشکلاتی مانند پارک ماشین مواجه شوند. همچنین این یک فرصت بازاریابی عالی برای رستوران‌هایی است که تنها یک یا دو شعبه دارند و می‌خواهند بیشتر دیده شوند؛ به طوری که مشتریان رستوران، منتهی به افرادی که در آن محل زندگی می‌کنند نباشد و کسانی که تا به حال از آن دیدن نکرده‌اند بتوانند با رستوران آشنا شوند.

بازاریابی و منو رستوران

درست است که رستوران‌های زنجیره‌ای از مزایایی مثل به رسمیت شناخته شدن نام تجاری و بودجه تبلیغاتی بزرگ‌ برخوردار هستند و معمولا پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‎هایی مانند سیستم‌های سفارش آنلاین و برنامه‌های اختصاصی خود دارند، اما سایر رستوران‌ها می‌توانند با ارائه منوهای منحصر به فرد و غیر معمول به سرعت و بدون هیچ زحمتی به تعداد مشتریان خود بی‌افرایند. همچنین آنها می‌تواند از بازاریابی توسط رسانه‌های اجتماعی بهره‌مند شود. این یعنی به دست آوردن هزاران مشتری جدید با صرفه هزینه بسیار کم.

درحال حاضر ذهن مشتریان به خصوص جوانان بیشتر از هر زمان دیگری باز است. مشتریان رستوران از تجربه طعم‌های جدید و غذاهای محلی استقبال می‌کنند. الهام گرفتن از غذاهای خیابانی در سراسر جهان و پخت آنها در رستوران‌ها بیان‌گر این مساله است.

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

از نگاه دیگر  در دنیای امروز مردم به طور قابل توجهی به دنبال گزینه‌های سالم هستند. زیرا آگاهی نسبت به اثرات خوردن گوشت قرمز، شیرینی و غذاهای سرخ شده افزایش یافته‌است. به ویژه مصرف‌کنندگان جوان، علاقه‌مند به مصرف غذاهای ارگانیک و محلی هستند و این تعریف آنها از غذای سالم است. به نظر نمی‌رسد که این روند کاهش یابد، بنابراین داشتن حداقل چند گزینه غذای سالم در منو رستوران یکی از دلایل موفقیت رستوران شماست.

رستوران، کسب و کار همیشه محبوب

این امر قابل توجه است که، اگرچه بسیاری از کسب و کارها در حال دست و پنجه نرم کردن با مسائل مختلف هستند اما رستوران‌ها هنوز هم در مراکز خرید به خوبی فعالیت می‌کنند. به ویژه مراکزی که در آنها  فضاهایی برای تعامل اجتماعی با سینما و فضای سبز در کنار تجربه یک غذای دلپذیر فراهم شده‌است. چنین رستوران‌هایی همیشه محبوب هستند.

تاثیر تکنولوژی بر صنعت رستوران

رستوران‌هایی که غذاهای خوش‌طعم در کنار کیفیت عالی –که هوش از سر مشتری‌ها می‌برد- را ارائه می‌دهند، می‌توانند برای مدت طولانی آنها را راضی نگه‌دارند. همچنین توجه به نظرات مشتریان و انتشار عکس از لحظه‌های ناب رستوران در رسانه‌های اجتماعی موفقیت‌های زیادی را در چند سال اخیر برای رستوران‌ها به ارمغان آورده‌است.

مسئولان رستوران همیشه باید چشم‌انداز رقابتی خود را حفظ کرده و به فرصت‌های پیش رو توجه کنند. همیشه به یاد داشته‌باشند که ارائه غذای خوشمزه در کنار خدمات کارآمد رمز موفقیت رستوران‌ها در سال‌ پیش‌روست.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.