خانه / پیشنهادهای ویژه / با گیاهخواری و انواع مختلف آن بیش‌تر آشنا شوید

با گیاهخواری و انواع مختلف آن بیش‌تر آشنا شوید

انجمن گیاهخواری یک گیاه خوار را به این صورت معرفی می‌کند:

” یک گیاهخوار فردی است که با رژیمی شامل حبوبات، دانه‌های روغنی، خشکبار، سبزیجات، میوه‌ها، قارچ‌ها، جلبک، مخمرها و یا دیگر خوراکی‌های غیر حیوانی (مانند نمک) با و یا بدون محصولات لبنی، عسل و یا تخم مرغ زندگی می‌کند. یک گیاهخوار غذایی را نمی‌خورد که شامل بخشی از بدن حیوان زنده و یا مرده باشد و یا آن غذا به نوعی با استفاده از بدن آن حیوان تولید شده باشد. این موارد شامل گوشت قرمز، گوشت سفید (مرغ و ماهی و میگو)، حشرات و محصولات فرآوری شده و حتی ژلاتین نیز می‌شود.”

از جمله فواید و مزایای گیاهخواری

  • کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان
  • کاهش میزان کلسترول
  • تناسب اندام و کاهش وزن و جلوگیری از چاقی
  • بهبود بیماری های قلبی
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیر از ابتلا به دیابت
  • جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا

چندین سطح و گونه مختلف از گیاهخواری وجود دارد. با مجله فیدیلیو همراه باشید در ادامه این مطلب از معرفی سخت‌ترین نوع گیاهخواری شروع می‌کنیم و به انواع ساده‌تر آن می‌رسیم، انواع مختلف گیاهخواری به قرار زیر است:

ویگن Vegan

ویگن‌ها هیچکدام محصولاتی را که به طور مستقیم و غیرمستقیم از حیوانات تهیه می‌شوند استفاده نمی‌کنند. پس ویگن‌ها نه از گوشت قرمز استفاده می‌کنند نه از گوشت سفید و نه از ماهی. این گروه حتی تخم مرغ و لبنیات، عسل، موم و حتی ژلاتین هم استفاده نمی‌کنند! همچنین ویگن‌ها بطور معمول از هیچ محصول حیوانی حتی چرم، ابریشم و پشم هم استفاده نمی‌کنند.

خام گیاهخواری Raw Vegetarian

در این روش تغذیه گوشت و لبنیات فرآورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ صورتی مصرف نمی‌شود. خام گیاهخواران از مواد محرک مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های الکلی یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند. غذای مصرفی این افراد شامل انواع میوه، سبزی یا سالاد، آجیل و خشکبار مانند مغز گردو، پسته، فندق، بادام و انواع جوانه‌ها از قبل جوانه ماش، نخود، گندم، عدس، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره است که بصورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند که می‌توان آن‌ها را بصورت غذای ترکیبی درآورد و مصرف کرد.

لاکتو وجترین Lacto Vegetarian

این گونه از گیاهخواران گوشت قرمز، سفید، ماهی و تخم مرغ میل نمی‌کنند. لاکتو وجترین‌ها از شیر و سایر محصولات لبنی مانند پنیر و ماست و … استفاده می‌کنند.

اوو وجترین Ovo Vegetarian

این گروه هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌کنند اما تخم مرغ و محصولات تخم مرغی را میل می‌کنند.

لاکتو-اوو وجترین Lacto-Ovo Vegetarian

این گروه گوشت مصرف نمی‌کند اما تخم مرغ و انواع محصولات لبنی را مصرف می‌کنند. این نوع از گیاهخواری رایج‌ترین گونه از انواع گیاهخواری است.

پولوتاریَن Pollotarian

این گروه گوشت قرمز و ماهی و غذای دریایی مصرف نمی‌کنند. این نوع رژیم یک رژیم نیمه گیاهخواری است و افراد پیروی این روش در رژیم خود مجاز به استفاده از گوشت مرغ و ماکیان و تخم مرغ و لبنیات می باشند.

پسکاتارین Pescatarian

این گروه شاید از لحاظ تکنیکی گیاهخوار نباشند اما مصرف گوشتشان را محدود به ماهی و غذای دریایی کرده‌اند. این گروه از گوشت قرمز، سفید و پرندگان مصرف نمی‌کنند. این رژیم بعنوان رژیم شبه گیاهخواری یا رژیم انعطاف پذیر در نظر گرفته می‌شود.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.