خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / با مصرف کلم بروکلی بدن سالم تری داشته باشید
کلم بروکلی

با مصرف کلم بروکلی بدن سالم تری داشته باشید

کلم بروکلی شاید خیلی محبوب نباشد اما یکی از مواد غذایی ارزشمند برای مقابله با بیماری‌ها است و دارای فیبر بالا، انتی اکسیدان، ویتامین B، ویتامین‌های A،C،K و آهن است که همگی برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. اخیرا هم توانایی بروکلی در مبارزه با ورم مفاصل (آرتروز) کشف شده است. درنتیجه با لحاظ تمام این عوامل بروکلی باید حتما در فهرست اولویت‌های خرید در سبد غذایی شما باشد.

این ماده غذایی شاید اولین مورد در لیست غذاهای مورد علاقه‌تان نباشد ولی در واقع بخاطر خواصی که دارد می‌تواند به غذای محبوبتان تبدیل شود. از جمله فواید مصرف کلم بروکلی می‌توان به تقویت سیستم دفاعی تا استحکام استخوان ها و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. در بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو به چند  مورد از خواص این سبزی از که خانواده کلم  است و سلامتی شما را بالا می برد، اشاره می‌کنیم.

بعدی قبلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی و جلوگیری از پیشرفت آرتروز 

براساس تحقیقات انجام شده، سولفورافن sulforaphane ترکیبی که در بروکلی به وفور یافت می شود سبب جلوگیری از آرتروز در موش‌ها شد. سولفورافن روند نرم شدن غضروف را کند می‌کند. محققان معتقدند این یافته می‌تواند بعدها درافزایش احتمال درمان آرتروز موثر باشد و به عنوان سبک زندگی و رژیم غذایی به افراد پیشنهاد شود و نه آنکه فقط در عمل‌های جراحی پرهزینه مورد استفاده قرار گیرد.

اهمیت این تحقیقات نقش رژیم غذایی در کنترل آرتروز است. گسترش روش‌های جدید برای مقابله با بیماری‌های ناشی از بالا رفتن سن مثل آرتروز، هم برای بالا بردن کیفیت زندگی بیماران و هم برای کاهش بار هزینه‌های اجتماعی حیاتی است.

کلم بروکلی

بپیشگیری از سرطان

مهمترین خاصیت بروکلی نقش آن در مبارزه با بیماری‌هاست. بروکلی واقعا بدن را سم زدایی کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد. مشخص شده که بروکلی احتمال ابتلا به سرطان سینه، مثانه و تخمدان را کاهش می‌دهد. دو ماده از خانواده phytochemical در بروکلی وجود دارد. یکی ایندول indoles و دیگری ایزوتیوسیانات isothiocyanates که هر دو نقش ضد سرطانی دارند.

تحقیقات اخیر نشان داده که ویژگی‌های ضد سرطانی بروکلی وقتی با غذاهای تند که حاوی آنزیم میروزیناس myrosinase هستند مثل ترب کوهی، خردل و واسابی (نوعی گیاهی ژاپنی با ریشه سبز ضخیم) همراه می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. به علاوه بتاکاروتن موجود در بروکلی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

کلم بروکلی

 مبارزه با افسردگی 

کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین B است که برای روحیه مفید است. مثل این می‌ماند که سلول‌های مغز بدون آن روشن نمی‌شوند. تعجبی ندارد که کمبو B1 خطر ابتلا به افسردگی، خستگی، ضعف حافظه و حتی امکان بیماری‌های ذهنی مثل اسکیزوفرنی را افزایش می‌‌دهد. افرادی که مقدار بیشتری بروکلی در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند گفته‌اند که حال بهتری دارند و احساس شادی بیشتری می‌کنند.

کلم بروکلی

مبارزه با ضعف دید و ترمیم آسیب های پوستی 

کلم بروکلی حاوی لوتلین lutein است که برای سلامت چشم مفید است. تحقیقات نشان داده لوتلین از آب مروارید و لکه‌های زوال پیری جلوگیری می‌کند. به علاوه بروکلی حاوی ویتامین A است که برای دید ضروری است. بروکلی حاوی glucoraphanin است که  در ترمیم آفتاب سوختگی و پیری پوست موثر است. می‌توانید با بروکلی بخارپز ماسک درست کرده و برای پوست‌تان از آن استفاده کنید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی مانعی در برابر بیماری‌های قلبی

دانشمندان در موسسه تحقیقات غذایی انگلستان کلم بروکلی غنی تری کشت نموده‌اند که میزان glucoraphanin موجود در آن به مراتب 2-3 برابر کلم بروکلی معمولی است. ماده‌ای که به عنوان مانعی در برابر بیماری های قلبی به حساب می آید. نتایج این تحقیق نشان داده که مصرف کلم بروکلی بدن را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. این مسئله برای کسانی که سابقه خانوادگی امراض قلبی دارند می‌تواند به عنوان پیشگیری کننده از خطرات قلبی باشد.

کلم بروکلی

بروکلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت می‌شود و به سبب وجود سایر مواد مغذی در آن به دفع سموم از  بدن و تقویت مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی کمک می‌کند. بروکلی یک سبزی بدون نشاسته است و حتی افراد علاقه‌مند به نشاسته نیز می‌توانند با ترکیب آن در رژیم غذایی خود ازآن استفاده کنند. اگر مزه بروکلی را دوست ندارید می توانید روی آتش کبابی کرده و یا در سالاد، املت و… استفاده کنید.

بعدی قبلی

 

 

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.