خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / با غذاهای تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟
تاریخ مصرف

با غذاهای تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟

اگر از من می‌پرسید به سه روش می‌توان با غذاهای تاریخ مصرف گذشته برخورد کرد. نخست اینکه با اندکی نگرانی آنها را بچشیم و اگر مشکلی نداشت کل مواد غذایی منقضی شده را بخوریم. دوم اینکه به محض دین تاریخ مصرف خوراکی مربوطه را در سطل آشغال بریزیم و راه سوم هم این است که با روش‌های مختلف از سالم بودن ماده غذایی منقضی اطمینان حاصل کنیم. به عنوان مثال، شیر را بجوشانیم تا مطمئن شویم چقدر سالم است. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا پاسخ به این سوال را دریابید.

این طور که نتایج حاصل از یک بررسی جدید نشان داده است، حدود 90 درصد مردم آمریکا مواد غذایی که هنوز سالم است را در همان روزی که تاریخ انقضای آن فرا رسیده، دور می‌ریزند.

این دسته از افراد معتقدند که حتی اگر چنین ماده غذایی را بچشند بیمار خواهند شد. در یک نظرسنجی جدید مردم آمریکا اعلام کردند اگر ماده غذایی که همان روز تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است را بخورند به بیماری‌هایی مانند آبله، تبخال، اختلالات پوستی، مشکلات گوارشی، سرگیجه، تهوع و … مبتلا می‌شوند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند از هزینه‌ای که برای خرید مواد مذکور پرداخت کردند چشم‌پوشی کنند.

باید اعتراف کرد تاریخ‌های درج شده روی مواد غذایی برای مردم بسیار مقدس هستند و البته در بسیاری از موارد دیده می‌شود که این تاریخ‌ها به اشتباه چاپ شده‌اند و در حالی که ماده مذکور هنوز سالم است، تاریخ آن به پایان رسیده است.

تنها روشی که می‌توان مطمئن شد ماده غذایی که در منزل دارید در شرایط «ناامن» به سر می‌برد و بهتر است آن را دور بریزید این است که آن را به آزمایشگاه ببرید. درنتیجه نظر دادن در مورد سالم بودن یا نبودن غذا در سررسید تاریخ مصرف تقریبا غیر ممکن است.

تاریخ مصرف مواد غذایی تا چه اندازه دقیق است؟

تاریخ مصرفآزمایشگاه تخصصی Roman Mars اعلام کرد در 99 درصد موارد حتی از نظر علمی هم غیرممکن است که بتوانیم بگوییم مواد غذایی که از سوپرمارکت خریداری می‌کنیم سالم هستند یا فاسد شده‌اند. به عنوان مثال، زمانی که یک بسته شیر را از سوپرمارکت خریداری می‌کنید و در ظهر گرم تابستان آن را در فضای گرم اتومبیل خود حمل می‌کنید تا به خانه برسید، این احتمال وجود دارد که شیر پیش از رسیدن به خانه فاسد شده باشد. در مقابل اگر همین بسته شیر را در زمستان خریداری کرده باشید و آن را در سردترین نقطه یخچال بگذارید به احتمال زیاد برای مدت طولانی‌تر از تاریخ مصرف درج شده روی آن می‌توانید استفاده کنید.

یک ضرب‌المثل آمریکایی می‌گوید که غذا پس از مدت طولانی نمی‌تواند شما را وارد بیمارستان کند، بلکه مواد تشکیل دهنده آن می‌تواند شما را تا قبرستان هم ببرد. اگرچه این ضرب‌المثل پایه علمی ندارد، ولی باید گفت که تنها عامل سنجش میزان سلامت یک ماده غذایی تاریخ درج شده روی آن نیست. در بسیاری از موارد که تاریخ انقضای ماده غذایی رسیده است به صورت چشمی نگاه می‌کنید که خوراکی مربوطه هنوز سالم و است و شکل ظاهری مناسبی دارد.

با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به همه مردم توصیه کرده است از بین سه روشی که در برخورد با ماده غذایی وجود دارد، بهتر است به تاریخ انقضای ماده غذایی مربوطه اعتماد کنید و اگر می‌خواهید ریسک مریض شدن ناشی از خوردن یک غذا را به حداقل برسانید، از خوردن غذاهایی که منقضی شده‌اند بپرهیزید.

 

درباره میثم لطفی