خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / با سوالات متداول درباره گیاه خواری آشنا شوید
گیاه خواری

با سوالات متداول درباره گیاه خواری آشنا شوید

هرچند دلیل شما برای گیاه‌خوار شدن دلیل اخلاقی،سلامتی بدن، و یا دوست نداشتن مزه ی گوشت است؛ اما تعداد زیادی عامل وجود دارد تا شما سبک زندگیتان را تغییر دهید. مانند هر رژیم دیگری رژیم گیاه‌خواری هم شامل مشکلات و سختی ها ی مخصوص به خود است. اما فقط با چند سوال و جواب و با یک برنامه‌ریزی،گیاه‌خواری می‌تواند به همان اندازه که دیگر رژیم ها برایتان مفید است، مفید و کارآمد باشد. با مجله فیدیلیو و یک مطلب ویژه در این باره همراه باشید.

۱- آیا رژیم گیاه‌خواری مواد مغذی مورد نیاز بدن من را تامین میکند؟

سوال در رابطه با این موضوع که رژیم بدون گوشت می‌تواند مواد مغذی و ضروری بدن انسان را تامین کند، یکی از مسائل جنجال‌برانگیز مسئله ی  گیاه‌خواریست.واقعیت این است که یک برنامه ریزی صحیح برای رژیم گیاه خواری و برنامه ی متعادل شده می‌تواند تمامی ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر موارد مورد نیاز که برای سلامتی انسان لازم است را تامین کند.

در واقع این رژیم فوایدی دارد مانند از بین بردن چربی‌های اشباع شده. راهی برای مطمئن شدن این موضوع که رژیم گیاه‌خواری هیچ کمبودی از لحاظ نیازهای ضروری بدن ندارد این است که می‌توانید حجم متنوع و گسترده‌ای از غذاها بخورید.
برای مثال، هرچند خوردن گوشت راهی سریع برای گرفتن پروتئین روزانه هست، اما دریافت پروتئین را به راحتی می‌توان در مغزها، تخم پرندگان، و بسیاری از گیاهان پیدا کرد و، مانند خیلی از رژیم های مفید برای سلامتی، شما باید مقدار بسیار زیادی از برگ‌های سبز گیاهان که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، بخورید.

۲- چه تفاوتی میان Vegetarian و Vegan هست؟

با توجه به این سوال، تنوع زیادی در رژیم بدون گوشت است. که بسیار آسان‌تر از Vegetarian و Vegan هست. برای شروع، گیاه‌خوارها گوشت هیچ حیوانی را نمی‌خورند، که شامل مرغ و ماهی هم می‌شود. اگر شما می‌خواهید خوردن ماکیان و ماهی را ادامه دهید، این انتخاب شماست (هر چند که ممکن است رژیم دلخواهتان برای شما مفید باشد) اما مراقب باشید دایره رژیم غذایی گیاه‌خواران جدی است، پس در این صورت خودتان را گیاه خوار ننامید.

در بین هزاران انسانی که خود را Vegetarian و Vegan می‌نامند، هزاران وجه تمایز دیگر هم وجود دارد. برای مثال خام گیاه‌خوارها  فقط و فقط میوه‌های خام مغزها مانند بادام گردو و… دانه‌ها و گیاهان را می‌خورند.
میوه‌خوارها فقط میوه،دانه‌ها،مغزهاو هر چیزی که ذات گیاهی داشته باشد را می‌خورند.

۳-ایا در مورد رژیم گیاه‌خواری مشکلاتی وجود دارد که باید در مورد آن نگران بود؟

می‌توان گفت بیشتر رژیم‌های غذایی که حاوی گوشت هستند ریسک خطر برای سلامتی انسان را دارند.چربی‌های اشباع شده میتواند فشار خون را بالا ببرد و یا منجر به سکتهٔ قلبی شود.
دربین گیاه‌خوارها کمبود ویتامین b12  دیده می‌شود که این موضوع باعث اختلال اعصاب به صورت دائمی می‌شود. همچنین کمبود آهن که می‌تواند باعث کم خونی شود، که کم خونی عاملی برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر است.
گیاه‌خوارانی که لبنیات مصرف نمی‌کننددر برابر کبود کلسیم قرار دارند که می‌تواند خطر افزایش بیماریهای استخوانی مانند پوکی استخوان شود، مخصوصا در زنان.

به صورت کلی رژیم گیاه‌خواری از لحاظ چربی و کالری نسبت به دیگر رژیم‌های غذایی بسیار پایین است؛ که این به نظر یک مسئلهٔ خیلی خوب می‌آید. این خیلی مهم است که شما به اندازه کافی چربی و کالری به بدن خودتان برسانید.

مراقب باشید که اگر گیاه‌خوار هستید، کم کردن وزن به صورت اتفاقی بسیار خطرناک برای سلامتی هست. برای گیاه‌خوار بودن حتما با افراد با تجربه در زمینه مشاوره بگیرید تا هیچ اتفاقی جدی و مخربی برای سلامتیان رخ ندهد.

۴- آیا گیاه خواری برای کودکان مناسب است؟

کلا یک برنامهٔ غذایی -گیاهی درست تنظیم شده برای کودکان مفید است. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان نیاز به مواد مغذی بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند که بدنشان سالم رشد کند. این موضوع را هنگام برنامه‌ریزی رژیم گیاهی برای کودکان مدنظر داشته باشید.
برای مثال اگر هیچ نوع کوشتی در رژیم کودکان نباشد، شیر گاو و شیر سویا باید در رژیم کودکان گنجانده شود و اگر قصد دارید کودکتان گیاه‌خوار باشد با پزشک متخصص اطفال در مورد ویتامین‌های مورد نیاز صحبت کنید.

۵- ایا دلم برای مزهٔ گوشت تنگ می‌شود؟

هیچ راهی جز مصمم شدن در راه گیاه‌خوار شدن وجود ندارد. برای بعضی از انسانها، مخصوصا کسانی که مزهٔ گوشت را دوست ندارند، گیا‌ه‌خوار شدن بسیار آسان است.اما برای دیگران یک چالش بزرگ است .کلا، دلیلی که شما گوشت خوردن را ترک می‌کنید، بهترین و قوی‌ترین حس برای  دور کردن این وسوسه هست. دقیقا مانند ترک کردن سیگار و نخوردن شکلات. شما باید از فکر کردن در مورد گوشت و لذت خوردن آن دور شوید و غذاهای گیاهی جدید در مکان‌های جدید را امتحان کنید.  این بسیار مهم است یادتان باشد که شما مسئول رژیم خودتان هستید و لذت بردن از یک چیزبرگر بیکن گاهی اوقات فکر بدی نیست و یک اتفاق بد نیست.

۶-آیا هیچوقت میتونم دوباره گوشت بخورم؟

اگرچه هیچ دلیلی ندارد که نتوانید به خوردن گوشت ادامه بدهید، اما خیلی از گیاه‌خواران بعد از مدت طولانی متوجه می‌شوند که بدنشان دیگر با گوشت سازگار نیست. ممکن است مشکلات معده داشته باشید، مثلا ورم یا گاز معده.

یکی از دلایلی که باعث میشود تا شما به دنبال رژیم گیاه‌خواری بروید این است که روده شما سازگارتر با گیاهان است پس انتخاب گیاهان بسیار ساده تر از گوشت است. وقتی شما مدت زیادی گوشت مصرف نکنید و یکباره به مصرف آن روی بیاورید چربی و افزایش یکباره‌ٔ آن در بدن باعث شک در بدن می‌شود.پس اگرچه بازگشت به گوشت پس از مدت طولانی گیاهخوار بودن کاملا ممکن است، ولی مطمئن شوید که کم کم رژیم گوشتی‌تان را شروع کنید و یک دفعه سمت فست فود و چیزهای مشابه نروید.

درباره مریم عسگری

برای من به عنوان یک روزنامه‌نگار که پانزده سال است در حوزه‌های آی‌تی و تکنولوژي، مسکن، خودرو و بانکداری الکترونیک فعال هستم، نوشتن درباره خوردنی و نوشیدنی‌ها لذتی صد چندان دارد. دلیل هم کاملا مشخص است. من یک روزنامه نگار شکمو هستم. بزرگترین لذت زندگیم آشپزی و خلق غذا و مزه‌های جدید، کشف رستوران‌، کافی شاپ و قنادی‌های مختلف و امتحان کردن هر نوع غذای جدید است. پس سعی می‌کنم اینجا تجربه‌هامو با شما از راه همکاری با فیدیلو در میان بذارم.