خانه / آشپزخانه من / استفاده بهینه از فضاهای مرده آشپزخانه
استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده بهینه از فضاهای مرده آشپزخانه

استفاده بهینه از فضای مرده در آشپزخانه یکی از نکات کلیدی در طراحی آشپزخانه‌های کاربردی است. همه ما روزانه چندین ساعت از زمان خود را در آشپزخانه سپری می‌کنیم. از آن جا که آشپزخانه‌ها قلب تپنده خانه‌ها هستند فضاهای کاربردی مناسب در آن‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کنند. اگرچه فضاهای کاربردی در آشپزخانه‌های بزرگ بسیار بیشتر به نظر می‌رسد اما با این وجود هنوز ترفندهای بسیار ساده ای وجود دارند که از آشپزخانه‌های بسیار کوچک هم فضاهای کاربردی و مناسب به وجود می‌آورند. برای آشنایی با این ترفندها در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو  بخش آشپزخانه من همراه ما باشید.

استفاده بهینه از فضای مرده آشپزخانه

استفاده بهینه از فضای مرده کنار کابینت‌ها

در اغلب آشپزخانه‌ها دیواره‌های کابینت‌های کناری در دسترس قرار دارند و استفاده چندانی هم ندارند. اما با آویزان کردن لوازم مختلف از جمله کف‌گیر و ملاقه‌ها، قلاب‌ها، رنده‌ها و خلاصه همه وسایل آویزان‌کردنی آشپزخانه خود می‌توانید از همه این فضاها استفاده هوشمندانه کنید و کناره‌های کابینت‌ها را به یک فضای کاربردی تبدیل کنید.

استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده بهینه از فضای مرده زیرین کابینت‌ها

برای تبدیل فضاهای مرده آشپزخانه خود نباید حتی از کوچک ترین جزئیات هم غافل شوید. همیشه قسمت‌های زیرین کابینت‌ها فضاهای مرده و بی‌استفاده‌ای وجود دارند که جز خاک گرفتن و کثیف شدن و به زحت انداختن شما کاربرد دیگری نخواهند داشت. اما با تبدیل این فضا به قفسه‌ای کوچک هم از شر لوازم ریز و دست و پاگیر خود خلاص می‌شوید و هم انتخاب هوشمندانه‌ای برای استفاده بهینه از فضاهای مرده آشپزخانه خواهید داشت. به علاوه از تمیز کردن آلودگی‌ها و خاک زیر آن هم رها می‌شوید.

استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده بهینه از فضای مرده اطراف بازشوها

به قفسه‌های عمیق اطراف درب آشپزخانه در عکس بالا نگاهی بیاندازید. این قفسه‌ها با طراحی هوشمندانه و عمق مناسبی که دارند بهترین محل برای قرار دادن ظروف سرو غذا، کاسه‌ها، تخته‌های گوشت و بسیاری موارد دیگر در آشپزخانه شما هستند. با انتخاب این فضاها و ایجاد قفسه‌های متناسب و کاربردی نهایت استفاده را از فضای آشپزخانه خود ببرید.

استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده از فضای بالای کابینت‌ها

اگر کابینت‌های آشپزخانه شما تا زیر سقف ادامه‌دار نیستند می‌توانید از فضای روی آن‌ها هم استفاده کنید. فقط کافیست با انتخاب لوازم مناسب و چیدمان هنرمندانه از شلوغی فضا جلوگیری کنید. حالا مقدار زیادی فضای اضافه در اختیار دارید.

استفاده بهینه از فضای مرده

هر چه را می‌توانید از دیوارها آویزان کنید

با نگاهی اجمالی به داخل کابینت‌ها و قفسه‌های آشپزخانه خود به راحتی در می‌یابید که چه قدر لوازم آویزان‌کردنی مختلف دارید که می‌توانید در فضای دیوارهای آشپزخانه قرار دهید. با انتخاب هوشمندانه و چیدمان دیوارهای آشپزخانه به راحتی می‌توانید تمام لوازم مورد نیاز خود را حتی در آشپزخانه‌های بسیار کوچک هم جا دهید.

استفاده بهینه از فضای مرده

لوازم را در جای صحیح قرار دهید

فراموش نکنید قرار دادن هر وسیله در جای مناسب خود به نوعی هنر محسوب می‌شود. در واقع اگر قرارگیری لوازم را متناسب با فضا انتخاب کنید از هدر رفتن مقدار زیادی فضا جلوگیری می‌کنید. به عنوان مثال لازم نیست برای قفسه مخصوص ادویه یکی از کابینت‌های بلند خود را قرار دهید. با اندکی خلاقیت و صرف وقت می‌توانید قفسه ای باریک در یکی از فضاهای پرت آشپزخانه درست کنید و ادویه‌ها را در آن قرار دهید.

استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده از فضای مرده کنار یخچال

اگر بین یخچال و دیوار چند سانتی فضای اضافه دارید می‌توانید از آن هم استفاده کنید. مثلا می‌توانید نردبان کوچک آشپزخانه را در آن قرار دهید و یا از یک گلدان پایه بلند در کنار آن استفاده کنید. اگر فضای بیشتری هم دارید هنوز ایده‌های بسیاری برای پرکردن این فضا باقی مانده است. کافیست کمی‌ خلاقیت به خرج دهید و از این فضاها بهترین استفاده را ببرید.

استفاده بهینه از فضای مرده

استفاده از فضاهای چند منظوره

بی‌شک یک میز ناهارخوری و یک جزیره کوچک از جمله فضاهای قشنگی هستند که در خانه رویایی همه افراد به چشم می‌خورند. اما اگر کمی‌ واقع بینانه به موضوع فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید می‌توانید استفاده‌های بهتری هم از همین فضاهای کوچک خود ببرید. مثلا هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید از این فضای دلنشین برای کار کردن هم استفاده کنید. به این ترتیب یک فضای دنج و چند منظوره خواهید داشت که در همه حال می‌توانید از آن استفاده کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.